Ons avontuur in de jungle

5 februari 2016 - Corcovado National Park, Costa Rica

Lieve allemaal,

Ik ga verder schrijven op de dag waar we gebleven waren.

Zondag 31 januari kwamen de vriendinnen van Carlies. Zij waren hier in Puerto Jimenez geland rond half 10, en rond 10 uur stonden ze hier al voor de deur. Dus, dat was allemaal goed verlopen! Natuurlijk beetje gaar vd reis enzo, dus even rustig aan gedaan hier en ’s middags zijn we lekker naar het strand gegaan beetje gechillt en gezwommen, met Dobby natuurlijk. We wilde ’s avonds eten bij Pura Vida, maar deze was helaas gesloten dus we moesten iets anders kiezen. En dat is de pizzaria geworden. Ik vind deze pizza’s altijd tegenvallen, zoveeeeel kaas en net iets te allemaal. Dus dat was niet zo heel lekker, maar ach, lekker gegeten. ’s Avonds gewoon beetje buiten gezeten en toen lekker gaan slapen.

Maandag 1 februari, ja mensen, het is al weer februari, wat gaat de tijd snel! Maargoed, vandaag wilden we eigenlijk op dolfijnen tour, maar dat was niet beetje lastig dus hebben we en ander plan gemaakt, en dat is naar Mata Palo! Mata Palo is bekend hier door de surfers, heel veel surfers hier omdat de golven hoger zijn en het strand zou mooier zijn, dus we gaan het zien! We gingen om 10.00 uur met de taxi, met een vriend van Janina en die man is zo grappig. Dus die heeft ons daar afgezet, onderweg kwamen we al apen tegen! Zo gaaf! In Mata Palo is niet veel, alleen heel veel strand en jungle, dus geen strandtentjes etc. Iets voor Mata Palo is die er nog wel, dus daar hebben even pispauze ingelast, en hier zat in de boom een Sloth! Zo gaaaf! Hahah met een babytje, hij zat wel erg hoog maar was wel heel gaaf om te zien. Daarna zijn we dan echt door gereden. We wilden hiken naar een waterval want in Mata Palo zijn meerdere watervallen… Dus wij gingen daar naar toe hiken. Het eerste strand wat we zagen was echt al heel mooi, vevolgens zijn we begonnen met de hike en kwamen al heel veel apen tegen in de bomen! Wat een eesten, maar vind ze toch maar beetje eng, hahah. Op een gegeven moment kwamen we bij een punt waar meerdere weggetjes waren… Welke moesten we nou nemen. We wisten het niet. Het was dus het hele stijle pad geworden, maar deze was dan ook echt stijl! Niet normaal, maar we hebben het overleefd. En we kwamen boven, en je raad het al… Geen waterval. Dus dan maar even pauze want hadden we echt nodig. Na het pauze nemen weer terug naar beneden en ja, waar was dan wel die waterval. We wisten het niet en hebben de moed opgegeven. We zijn maar naar het strand gegaan, want ondertussen hadden we nog maar 1,5 uur voordat we weer terug moesten dus konden we toch nog even relaxen. Onderweg kwamen we weer apen tegen, en deze apen zaten hoog in de boom maar gingen ons omsirkelen leek wel, dus dat is toch niet zo heel fijn en zijn maar door gelopen! We hebben even gezwommen en Carlies is hier flink onderuit gegaan, maar gelukkig kan ze nog lopen. We gingen met de bus terug want dat was wat goedkoper. De bussen hier zijn echt geniaal. Het is gewoon een soort vee vervoer karretje met bankjes er in gemaakt, en daarin zitten wij, hahaha. En de weg is zo hobbelig die kant dus we shakete alle kanten op, maar we hebben het overleefd! Eenmaal thuis hebben we even boodschappen gedaan. Gekookt en toen was ik dood, dus ben ik lekker me bed ingekropen.

Dinsdag 2 februari was het wel gelukt om een dolfijnen tour te regelen, dus deze hebben we gedaan! Om half 9 zouden we vertrekken. Ons was verteld vanaf het dock, maar niet dus, toen we daar waren was er niemand, en was het gewoon vanaf het hotel. Dus we waren echt maar net op tijd, dat was beetje een miscommunicatie. Gelukkig hebben we het gehaald. Opweg naar de dolfijnen. We waren nog maar net vertrokken en zagen al wat dolfijnen, niet zo veel maar we hebben ze tenminste al gezien! We hebben hier ook wat gaafs gedaan, dat was een houtenplank aan een touw, en deze werd in het water gegooid, jij ging met een duikbril in het water en moest dat plankje beethouden. Je moest hier een dolfijn nadoen, hahaha. Dus je hing aan het bord en werd mee gesleept achter de boot aan, en kon je duiken in het water als een dolfijn, hahaha. Dit was wel grappig en het was ook behoorlijk diep waar we dat deden, maar we hebben het weer overleefd! Dus, hups weer de boot in, opzoek naar dolfijnen. Eerst nog wat rondgevaren, door de mangroven etc. En toen even gestopt om te snorkelen, Ik had echt een mega grappige snorkel. Het was een groot masker eigenlijk waar je door kon ademen, was echt heerlijk om mee te zwemmen, hahah. Toen weer allemaal de boot in, opzoek naar dolfijnen en ja hoor, we hebben er weer gevonden! Er waren zelfs jumpers bij, zo leuk om te zien! Helaas was het heel warm, en toen ben ik beetje heel erg verbrand dus dat is beetje kut, maarja. We hebben het weer overleefd, hahaha. Na de boottocht hebben we wat gegeten bij de strand tent, en dat was lekker. Eer we terug waren was het al weer laat (lees 16.30) Dusja, dat was het zo’n beetje. ’s Avonds niet veel meer gedaan omdat we kracht moeten sparen. De gids kwam nog langs voor tips etc. Dus we zijn er klaar voor, klaar voor de tocht der tochten. We gaan morgen namelijk een tocht lopen in het Corcovado park, 8/9 uur lopen, een nachtje slapen, de volgende dag om 04.00 uur weer gaan lopen wat ook 8/9 uur duurt. Dus, het wordt spannend…

Woensdag 3 februari was het the day… Vandaag gingen we naar Corcovado Park. Om 05.10 uur werden we opgehaald, dus we moesten vroeg ons bed uit. De taxi stond voor de deur met de gids en we waren klaar om te vertrekken. Eerst was het nog 2 uur in de hobbilige auto naar Carate. Nog even gestopt om te plassen bij een cafeetje, dat was de laatste wc die we tegen zouden komen dus moesten we even gebruik van maken. Eenmaal bij de beginplaats kon het beginnen. Tassen op onze rug, en gaan! Het was eerst 3.5 km lopen naar de ingang van het park. Tijdens deze wandeling hebben we al gelijk de eerste wildlife gespot! Het was een witsnuitneuswasbeer, deze waren echt met heel veel en totaal niet bang! Heel leuk om te zien!  Over deze 3.5 km hebben we 1 uur en 15 minuten gedaan. Bij de ingang was gelukkig nog een wc dus dat was fijn, hahah. Na deze pauze kon het echte werk beginnen door het park! Het was een wandeling door jungle en stranden. Door de jungle lopen ging wel goed want dat was bedekt door bomen etc. Het was natuurlijk wel een ongelijke weg door alle bomen etc. maar dat was te doen. Toen kwam het strand stuk…. Dit stuk was lang, het was 2 km dus dat valt opzich mee, maar als het meer als 35 graden is, geen schaduw, een rugzak van 7 kg op je rug, en al half dood van de tocht daarvoor, dan is het best zwaar. En over strand lopen is ook gewoon echt kut, hahah. Maar het was een prachtig uitzicht over zee met de palmbomen etc. Over dit stuk hebben we lang gedaan, maar we hebben het allemaal gered! Maar dan daarna, kwam er nog een stuk natuurlijk. Dit was al bijna niet meer over het strand dus dat scheelde al, maar het was pittig! We hebben gelukkig wel wat wildlife gezien. Veel apen, de witsnuitneuswasberen, miereneters, veel vogels en een tapir! Wat een leuke beesten zijn dat! Onze gids was ook een goede man! Carlies had het zwaar op het strand en de gids heeft haar tas gedragen, de rest van de tocht! Dus, dat scheelde al weer wat voor haar. Rond 16.30 uur kwamen we aan op het kamp, en blij dat we waren! Schoene uitgegooid, slippers aan gedaan, neergeplofd op een stoel en even relaxen. Om 17.30 uur konden we gaan eten. Dit was rijst, met lekker vlees en groente. Dat ging er wel in! Hierna lekker gaan douchen, in het donker, want er was geen licht. Misschien moet ik even duidelijker maken hoe dat kamp er uit zag. Er waren slaap plekken, maar deze slaapplekken is een tentje, en dit tentje staat op een platform met een dak erboven. Onder dit dak staan allemaal tentjes, of matrasjes met klamboentten, en dat is het. De wc’s en douchjes zijn wel gewoon zoals jullie dat kennen, maar dan zonder licht. Hahah. Carlies en ik gingen rond 21.00 uur slapen, en dat lag verschrikkelijk maar het is gelukt. Om 12.00 uur was ik al weer wakker maar kon gelukkig wel weer in slaap vallen daarna.

Donderdag 4 februari zouden we eigenlijk om 05.00 uur weer gaan hiken, maar we lagen nog in bed toen de gids ons wakker maakte, hahaha. Dus we waren pas rond 07.00 uur begonnen met hiken. We hebben een luiaard hoog in de boom gezien, heel veel vogeltjes, nog een tapir, een toucan en een krokodil. We hebben 3 uur gehiked en dat vonden we wel weer genoeg. De planning was om ook terug te lopen, dezelfde route als die dag ervoor, maar dat ging het niet worden. Dus hebben we een vliegtuig geboekt en deze heeft ons weer in Carate afgezet. We waren rond 13.45 terug in Carate en toen konden we weer met de taxi naar huis. Aan de ene kant vind ik wel jammer dat we niet hebben terug gelopen omdat het me wel heel gaaf leek, maar aan de andere kant is dit misschien een betere optie geweset. Het was in iedergeval ook gaaf om uit de lucht te zien wat we allemaal gelopen hadden, en als je dan dat strand zag, dacht je van, ja dat is de moeite! Hahah. Rond 16.00 uur waren we weer thuis en hebben we lekker op het gemakje gedaan, gedoucht, geknuffeld met Dobby etc. vervolgens zijn we bij Pura Vida gaan eten (onze lokaal restaurantje in de straat) en toen was ik bekaf, dus ben ik lekker in bed gaan liggen rond 22.00.

Al bij al, deze hike was echt heel gaaf en ik ben zo blij dat ik mee gegaan ben om dit te mogen ervaren. Het was pittig, en heb vaak tegen me zelf gezed: Oke, en door Thyrza. Vooral op dat strand, maar het is verstand op nul, en gaan, en zo zie je maar, je kan alles wat je maar wil! De route was via jungle, klimmen, dalen, strand, hard zand, zacht zand, rotsen, stenen, alles wat je maar kan bedenken, hebben we over gelopen! Ik had een klein blaartje op mee teen, deze heb ik doorgeprikt en heb ik nergens meer last van! Behalve dan van me rug, spierpijn van de tas denk ik, en ik ben helaas ook gevallen op me arm en dat was best een klap dus daar heb ik nog het meest spierpijn van denk ik. Verder is me arm alleen maar wat geschaafd en niks ernstigs gelukkig. Dit was echt een hele gave ervaring en heb er nu al zin in om weer met me ouders een andere route in het park te lopen!

Vrijdag 5 februari heb ik lekker tot 09.30 uur in bed gelegen en verder zullen we vandaag niet zo veel doen. De vriendinnen van Carlies gaan vandaag weer verder met hun reis door Costa Rica. Ik denk dat ik even ga zwemmen vandaag en dat zal het wel zijn, hahah.

Dit is maar een korte blog om jullie even op de hoogte te brengen van ons avontuur in de jungle! Ik zal de foto’s z.s.m. toevoegen om julliee mee te laten genieten van het prachtige park!

Alvast een fijn weekend voor jullie! Wij gaan dit weekend zo weinig mogelijk doen, hahah.