Eindelijk weer een nieuw blog!

6 april 2016 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Het is al even geleden dat ik een blog heb geschreven, maar het leven gaat hier door, en zo dus ook het vervolg op mijn blog. Zoals ik eerder al zei, de eerste 4 maanden zitten erop en nog maar 2.5 maand te gaan. Het lijkt zo onwerkelijk omdat de tijd zo ongelofelijk snel gaat, en dat ik nog zo veel moet doen.

Vrijdg 11 maart was het vandaag, vandaag was het een gewone werkdag. Janina was er nog steeds niet, maar wij konden gewoon werken. Vandaag heb ik gewerkt aan mijn onderzoek. Ik heb nog wat interview uitgetypt en ik zit nu op nummer 19! Ik wil er nog wel wat doen, maar dat moet wel goed komen hoop ik. En zo niet, dan komt het ook wel weer goed, hahah. Door de hitte is het soms echt heel vermoeiend om op gang te komen, en het lijkt alleen maar warmer te worden hier terwijl het juist minder zou moeten worden want we gaan weer beetje richting het regenseizoen, maar blijkbaar maakt het niet uit. Desondanks was ik toch redelijk goed bezig vandaag! Tot dat de honger kwam, toen ben ik lekker gaan lunchen en na de lunch zijn we eens even gaan kijken wat we nou nog allemaal hadden liggen van eten. Mijn ouders en Carlies haar moeder en zus hebben wat zakjes van knor etc. meegenomen om te eten hier, dus even puzzelen wat we nou precies hebben. We zijn buiten gaan zitten met onze 10 zakjes kruiden en we hebben een agenda gemaakt tot het einde, wanneer we welke kruiden gaan eten. We hebben uitgerekend dat we per zakje 2 x van kunnen eten, dus we hebben 20 avonden gevuld met eten, daarnaast eten we elke zaterdag buiten de deur, en hebben we ook nog soep liggen. Dus, we waren lekker burgerlijk bezig, hahaha.  We hoeven nu nog maar 2 a 3 x in de week te verzinnen wat we gaan eten die dag, de rest is al in gepland. Nou, is toch ideaal! Na deze ideale ingeving van ons, zijn we nog even gaan kijken wat we nog willen doen. We hebben namelijk een bus ticket naar David, Panama. En deze willen we graag gebruiken omdat dit kreng toch 90 dollar koste. Alleen of het mogelijk gaat zijn, dat weten we nog even niet maar we hebben de tijd. Daarnaast willen we ook nog graag naar Guanacaste, dat is een provincie in het noorden aan de kust van Costa Rica. Dit is alleen een lange reis, dus moeten we even uitzoeken hoe en wat. We hebben wat informatie opgevraagd, en daar is het ook bij gebleven voor vandaag. We moesten natuurlijk ook nog even verder werken. Na een tijdje had ik het echt gehad en Carlies ook, dus zijn we met Dobby gaan wandelen. Na de wandel zijn we eten gaan maken, we hadden nog macaroni in de vriezer staan, dus deze gingen we eten. Helaas was die na heel de middag uit de vriezer staan nog niet ontdooit, dus dan maar proberen om het zo op te warmen. Ik kan je vertellen, dit is geen goede manier. Het werd namelijk Pasta stampot, en om eerlijk te zijn heb ik wel eens lekkerder gegeten, en gelukkkig dacht Carlies er ook zo over, dus eten weggegooid, ons klaar gemaakt om op stap te gaan, en naar Delfines gegaan (strandtent) waar we gegeten hebben, hahah. We hadden hier toch al afgesproken met Sarah want Sarah was jarig vandaag! Zij is een van de Duitse meisjes en zij wilt ook bij ons komen wonen dus daar moesten we ook wat dingen over bespreken.  Nog twee andere Duitse meisjes kwamen ook, en was erg gezellig! Zij hadden een taart voor Sarah gemaakt van pannenkoeken met fruit er tussen, het zag er erg smerig uit en echt lekker was het ook niet, hahaha. Maar Sarah was er wel erg blij mee, dus dat is fijn voor haar! Rond 22.30 uur gingen we weer naar huis, het was nog uitgestorven op straat dus we gaan morgen maar eens kijken of we weer eens op stap kunnen, hahaha.

Zaterdag 12 maart was al weer aangebroken, ik heb een beetje uitgeslapen vandaag, tot half 9! Dus, dat is heel fijn. Daarna heb ik even lekker op het gemakje gedaan, en rond 11 uur zijn we even naar de bakker en supermarkt geweest! Bij de bakker een lekker broodje gehaald. Ze hebben hier van die soort worstenbroodjes, maar dat is gewoon soort bladerdeeg met knakworst erin, en ik vind die zoooo lekker! Maarja is natuurlijk niet heel gezond, maar wel heel lekker! Deze heb ik dan ook gelijk opgegeten toen we thuis waren! Sarah zou vandaag rond 12.00 uur langs komen, want we gingen aan de huisbaas vragen of het goed is als er een 3e persoon in het huis kom wonen, en de huisbaas heeft er geen problemen mee! Dus morgen komt ze al bij ons wonen, en hebben we er een nieuwe roomie bij! De huisbaas heeft ook de douche gemaakt, en eindelijk hebben we weer een goede douche in huis. We hadden natuurlijk wel een douche, maar daar kwam echt een pisstraaltje uit dat het niet echt opschoot om te douchen, nu met de nieuwe douche komt er een waterval uit dat goed te doen is! Dus, eindelijk! Ook is de gootsteen kapot maar daar moest hij nog even voor kijken, dus wordt allemaal gemaakt! Als lunch had ik lekker ei, met paprika en hamblokjes en komkommer, en dit smaakte goed! Vandaag hebben we ook het huis een schoonmaak beurt gegeven en is weer fris voor de komende week. Na de schoonmaak had ik niet veel zin meer om nog iets te doen dus heb dan ook niets meer gedaan, hahah. Ik heb nog 2 afleveringen van wie is de mol seizoen 14 gekeken en rond 20.00 uur gingen we naar een restaurant aan het strand. Hier hadden we al vaker gegegeten maar het viel beetje tegen de laatste keer, dus zijn we er 2.5 maanden ofzo niet geweest, hahah en wilden het weer eens proberen. En dit was dus echt de laatste keer! Het eten is lekker maar het personeel is zo traag en zo stom, dus helaas. Ik heb wel lekker gegeten, het was pizza met pesto en shrimp, mjammie. Het toetje hebben we maar bij de buren gegeten, bij het Sea food restaurant waar we elk weekend meestal eten, haha. Chocoladetaart met een bolletje ijs en een ‘cocktail’ zonder alcohol wat eigenlijk gewoon een smoothie was… hahaha. Maar smaakte goed, bij het sea food restaurant zaten ook nog 2 Nederlandse mannen en die kwamen een praatje maken, beetje vervelend omdat een echt zo’n betweter was want die had 10 jaar in Costa Rica gewoond en ze waren er nu voor zaken ofzo, beetje kansloos. Na ons toetje zijn we naar de discotheek gegaan. En het was nog niet heel druk, maar de mensen stroomde langzaam binnen en uiteindelijk werd het toch nog druk! Was een leuke avond en was al weer even geleden dat we ‘op stap’ waren geweest. Rond half 2 waren we weer thuis, toen heb ik nog even wie is de mol gekeken hahah dus om 4 uur ging ik slapen.

Zondag 13 maart was het de dag dat Sarah bij ons zou komen wonen. Eerst heb ik even uitgeslapen en rond 10.30 uur ging ik lekker douchen. Sarah vroeg toen of ze toen al kon komen om haar spullen te verhuizen, dat was nog beetje vroeg voor ons. Maar uurtje later was ze er met al haar spullen! We hebben er een nieuwe roomie bij. Ik heb vandaag niet zo veel uitgevoerd, heb wat gewassen en wie is de mol gekeken hahah. En verder nog wel wat gewerkt om afgelopen dagen beetje in te halen, maar schoot niet echt op. Verder niet veel uitgevoerd, wat ook wel chill is. ’s Avonds hebben Carlies en ik Macaroni Carbonara gegeten en dat smaakte goed moet ik zeggen! Sarah at gewoon groente met pasta. We hebben natuulijk ons eetschema, en dat kan niet afwijken anders klopt het niet meer, hahaha. We gingen pas rond kwart over 7 beginnen met het eten. Dus het was al vrij laat eer we aan tafel zaten.  Na het eten eigenlijk ook niet veel meer gedaan.

Maanadg 14 maart, er stond weer een werkdag op het schema. Janina was er vandaag nog niet, dus we konden nog even op het gemakje werken. We waren lekker bezig met organisaties vinden waar we onze projecten kunnen promoten. En toen, gebeure het weer… Stroom viel uit. We hoopte dat het weer snel aan zou ging, maar dat ging niet gebeuren, dus we zijn maar gaan lunchen met pannenkoeken! En dit zijn geen gewone pannenkoeken, maar scrambles pannenkoeken, niet zo lekker maarja het is iets. En de smaakt is wel beetje hetzelfde. Na de lunch hoopte we dat de stroom weer aan zou zijn, maar helaas. En zonder stroom is er natuurlijk ook geen wifi, en zondr wifi kan je niet veel doen als je websites moet opzoeken. Dus, wat ga je dan doen? Inderdaad, film kijken! We hebben de proposal gekeken. Rond 16.00 uur was de stroom weer eindelijk terug, dus we hebben ruim 4 uur zonder stroom gezeten en dat is best irritant als je moet werken. Janina kwam toen ook nog langs, met een hond. Sisi, dit is een pup die ook gered is en die woont nu bij Janina. En zij is van het weekend geholpen en is ook nog eens loops, dus die komt hier een weekje in rust beter worden. Rond 17.00 uur kwam Sarah thuis, en Sarah kwam thuis met 6 houten pallets en een extra matras voor onder haar matras. Dus, heel slim, ze heeft nu een eigen gemaakt bed van pallets, hahah. Nadat Sarah haar bed stond zijn we om boodschappen geweest, Carlies en ik hadden nasi op het schema staan, dus het werd nasi vandaag! Hollandse nasi maar dan een beetje anders. Het smaakte wel goed, maar niet zo lekker als thuis natuurlijk. Na het eten hebben we weer niet zo veel gedaan. Sarah was hier met een ander Duits meisje, ze gaan volgende week naar Guanagaste, dus daar moesten we nog wat dingen voor bekijken. Carlies en ik zaten gewoon buiten te wachten, tot dat die Duitser weg was. Toch een verschikkelijke taal blijft het, hahaha. Ik heb in bed nog een film kijken en toen lekker gaan slapen.

Dinsdag 15 maart was het wel een echt werkdag, Janina zou om 09.00 uur langs komen, dit werd natuurlijk iets later. We hebben even besproken wat we allemaal moeten doen en daarna konden we beginnen. Eigenlijk was het gewoon verder gaan waar we nu mee bezig zijn, maar dan een beetje meer. Ze heeft opeens heel veel werk voor ons, wat wel heel fijn is want de dagen zijn een stuk sneller en ik ben meer gemotiveerd. Dus, dat moet wel lukken nu. Dobby en Sisi zijn zo leuk samen, ze rennen achter elkaar een spelen leuk samen. Is heel schattig om te zien, hahah. We hebben deze dag eigenlijk gewoon gewerkt en ’s Avonds hebben we soep gemaakt met gehaktballetjes en chiabatta stokboord. Dit smaakte allemal goed, de gehaktballetjes smaakte niet zoals thuis, maar je kan niet alles hebben natuurlijk. Na het eten hebben we film gekeken. It’s complicated, hahah. Tussen de film door moest Dobby nog even bad, ik denk door het spelen met Sisi was ze zo blij dat de onderkant van haar buik helemaal vies was, ik denk dat ze haarzelf heeft onder geplast van blijdschap ofzo, hahaha. Wel heel schattig. Na de film was ik erg moe en ben ik lekker gaan slapen.

Woensdag 16 maart was het weer een werkdag, maar eerst gingen we langs de dierendokter. Er waren nog wat onduidelijkheden over Dobby en het reizen dus dit moest even verduidelijkt worden. We hadden afgesproken om 09.00 uur bij de vet met Janina, nja eignelijk Carlies en Dobby maar ik had geen zin om iets te doen, dus ben ik ook maar mee gegaan. Bij de vet was het druk, de dokter was bezig met een hond, dus wij moesten even 1.5 uur wachten, valt wel mee he… Verschrikkelijk. Maargoed, even wachten en toen kon Dobby geholpen worden. Ze heeft nog een vacinatie gehad voor kennelkoorts ofzo, deze werd in haar neus gegeven en ze heeft even gehuild. Ook heet ze geen Dobby meer, maar Bobby. De dokter heeft een fout gemaakt met haar naam, ook eerst was het een mannetje, maar dit kan nog wel veranderd worden, maar haar naam kan niet meer veranderd worden, dus het blijft Bobby op haar paspoorten. Ik vind het allemaal beetje vage shit bij die dierendokter hier, zo zijn er meer dingen waarvan je denkt, dat kan in Nederland echt niet, hahah. Maar hier kan het gewoon dusja, dat moeten we dan ook maar mee leven. Na de dierendokter lekker naar de smoothie bar gegaan en hier een lekkere milkshake gedronken, haha. Toen weer terug naar huis gelopen en nog even op het gemakje gedaan, en rond 12.30 uur begonnen we dan weer met werken. Verder gegaan waar ik gister gebleven was. Dus, ik was lekker bezig. Toen ging ik even eten, en wilde ik weer gaan werken, weg bestand. Grr. Dus kon weer opnieuw beginnen, dat was niet zo chill maarja, gelukkig wist ik nog een beetje hoe en wat. Na het werken zijn we met de honden gaan lopen en hebben we lekker pizza besteld. Onderweg kwamen we heel veel honden tegen, en Sisi is bang voor andere honden dus dat is chill, ahum. Er waren ook echt twee grote honden die liepen los (alle honden lopen hier los) maar die kwamen echt aangesprint en Dobby is klein, en Sisi is bang. Dus dat was leuk! Dobby kwam los uit haar riem en liep los, die hadden we gelukkig weer snel te pakken en Sisi was nog steeds bang. Gelukkig hebben alletwee de honden het overleefd en hebben we heerlijke pizza besteld. Terug naar huis heb ik snel gedoucht en toen kwam de pizza. De pizza viel beetje tegen, ik had blijkbaar een pizza besteld met nog een bodem er op ofzo, hahaha. Het was opzich wel lekker maar iets te veel van het goede. Dus, die hoef ik nooit meer te bestellen. Tijdens de pizza lekker film gekeken; eat, pray, love. Wat duurt die film toch lang he, wel een mooie film hoor, maar best lang. Sarah had nog een een gezichtsmasker van aarde, en heb ik even geprobeerd. Hahaha. Deze trok gelijk bij me in, maar ben benieuwd hahah. En nu lekker slapen.

Donderdag 17 maart was het weer een werkdag, saai he, al die werkdagen. Janina zou pas later komen dus we konden nog even rust werken. Ik had ’s morgens een Skypegesprek met een Nederalnder die interesse had in een project van Green Life Volunteers. Dus, dit skype gesprek heeft plaats gevonden, hahah. Veel wijzer werd hij er denk niet van, maar hij heeft vragen kunnen stellen en heb ze geprobeerd ze te beantwoorden, hahah. Vandaag heb ik weer aan fimpjes gewerkt voor op de website en verder niet zo heel veel. Dus, het was best een saaie dag, maar ach, zulke dagen horen er ook bij. ’s Avonds hebben we de nasi gegeten die we vd week al gemaakt hadden. Dit stond niet op onze eetschema, dus we hebben ons er niet aangehouden, maar het was wel lekker makkelijk hahah. Daarna hebben we weer een film gekeken, Mr. Beans Holiday, hahaha .Lekker droog. Eigenlijk was dit al de dag van vandaag, dus, niet zo boeiend.

Vrijdag 18 maart was het weer een werkdag (toch wel verassend, ofniet?) Janina was er ’s morgens weer niet dus we konden gewoon door werken. Ik heb een beetje aan me onderzoek gewerkt, wat gecodeerd enzo. Verder was het al snel 13.00 uur, en om 1uur had ik een meeting van EducaOsa. We moeten daar niet naar toe, maar ben er maar naar toe gegaan want daar zitten vrijwilligers, en ik moet vrijwilligers interviewen dusja, hahah. Er waren er niet zo veel, dus heb 2 uur saai zitten luisteren en toen kon ik nog 2 mensen interviewen, gelukkig. En hier was airco dus dat was niet verkeerd, maar die airco was iets te veel van het goede, hahah. Rond half 4 was ik weer terug thuis en ik had lekker cake gehaald bij de bakker, en die is zo lekker hier. Dus hebben Carlies en ik lekker gegeten! Toen weer verder gewerkt, de interviews uitgewerkt etc. Vandaag gingen we dat dure maar lekkere ijs halen bij een winkel hier. Dus Sarah wilde ook mee dus even gewacht tot dat zij terug was van haar werk en zijn we erom gegaan. Ik heb cookie dough en oreo, mjammie, haha. Lekker duur en lekker slecht, maar zo lekker! Dus, het mocht wel van mezelf. Terug thuis zijn we begonnen met kooken, we gingen pasta carbonara eten, was we nog hadden liggen van van de week, dus dat was lekker makkelijk en snel klaar. En het smaakte nog goed ook! Voor we het wisten was het al half 10 en Sarah was al gaan slapen en Carleis ging ook al in bed film kijken, maar ik had nog niet zo’n zin om in dat warme bed te liggen, dus ik ben gaan werken. Hahaha. Tot 12.00 uur heb ik gewerkt. Ondertussen viel het stroom nog uit, en best wel een tijdje dus dat was wel beetje eng, hahah. Maar heb het overleefd. Ook heb ik een Facebook voor Dobby aangemaakt, hahah. Maar is ook al weer verwijderd hoor, het was meer een grap en ik ging stuk om me zelf, hahaha. Rond 02.00 uur kon ik eindelijk slapen!

Zaterdag 19 maart, weekend! ’s Morgens hebben we eerst met z’n alle het hele huis schoongemaakt, en dat was zo gedaan met z’n 3en dus dat is fijn! Het is altijd veelste warm om het schoon te maken, en een minuut nadat er schoon gemaakt is, is het al weer vies. Zo smerig, maarja dat is niet anders. Het is hier zo stoffig want het heeft al eventjes niet meer goed geregend, dus ik kan niet wachten tot dat het echt gaat regenen! Dat zal zoveel lekkerder zijn, maar we moeten het nog even volhouden. Na de schoonmaak zijn Carlies en ik naar het strand gegaan samen met Dobby. Sarah kon niet mee want die moest werken. Dus wij zijn even naar het strand gegaan en hebben hier lekker gezwommen en afgekoeld. Dobby natuurlijk met haar surfplankje, ze weet alleen niet zo goed wat ze er mee aan moet maar het is wel grappig. Het water was een keer niet zo heel warm, het was nu echt lekker om af te koelen. Na het zwemmen zijn we teruggegaan en hebben we eisalade met stokbrood gegeten. Na de lunch hebben we niet zo veel gedaan. Ik heb wat gewerkt, maar het schoot niet echt op. Toch ging de tijd wel snel, want het was al weer snel tijd om Dobby uit te laten. Na het uitlaten kwam Sarah ook weer thuis, en toen zijn we uit eten gegaan bij Pura Vida. Hier heb ik lekker pizza Tonijn gegeten, en deze smaakte goed! Na het eten terug naar huis gegaan, en eigenlijk niet veel daarna gaan slapen.

Zondag 20 maart werd ik al vroeg wakker omdat Sarah aan het skypen was met thuis, dit was wat minder om daardoor wakker te worden, maarja skypen moet natuurlijk ook gebeuren. Ik had ook nog even gefacetimed met thuis, maar Harry was op visite dus was maar een kort gesprek. Vervolgens Mattanja geprobeerd en zij was ook druk, want ze is net verhuisd! Zij kwam met de tip om Pretty Little Liars online te kijken, en dit ben ik maar gaan doen. We wilden gaan lunchen bij de crepe tent, maar helaas die was gesloten. En alles was zowat dicht in town, dus dan maar naar het strand waar we gegeten hebben. Hier lekker 2 smoothies gedronken en frietjes gegeten. Na de luch weer verder gegaan met Pretty Little Liars, en heb 3 afleveringen kunnen kijken, toen had internet er geen zin meer in, haha. Helaas. Maar misschien maar goed ook want ben toch nog even wat gaan doen. Carlies heeft vandaag ook mijn tas ingesmeerd met vet, dus die is weer zo goed als nieuw haha. Als avondeten gingen we zelf mozarella sticks maken, teninste poging tot, en frietjes. Het is gelukt, maar het was niet zo heel lekker en het duurde heel lang. De frietjes smaakte opzich niet verkeerd maar ze hadden allemaal beetje verbrande ondertoon, en de mozzarella sticks zag er lekker krokant uit, maar de binnenkant was niet zo lekker, dus helaas. Poging gedaan tot, maar het was niet heel geslaagd. Volgende keer toch maar anders proberen, hahah. Na het eten filmpje gaan kijken, en dat was de zondag alweer.

Maandag 21 maart, officieel is het lente! Ik ben blij voor jullie dat het weer een beetje beter gaat worden! Tenminste, dat hoop ik voor jullie. Ik probeer steeds een beetje mooi weer naar jullie te sturen, maar is toch erg lastig. Hier hebben we namelijk genoeg hitte en zon en droogte, maar zo is het nou eenmaal verdeeld. En we mogen blij zijn in Nederland dat het daar af en toe eens lekker regent, en dat het daar koud wordt en dat het er altijd lekker waait! Hahah. Maargoed, vandaag was het een werkdag. Ben weer verder gegaan met de jobplatformen, natuurlijk. Maar nog een dagje hierna en dan is dat hopelijk klaar. Janina kwam vandaag ook nog werken en verder was het niet zo boeiend. Ik zou om 17.00 uur met Janina naar een project gaan, niet ver hier vandaan en daar kon ik nog wat mensen interviewen. Janina was er pas om half 6, want zoals gewoonlijk liep er weet wat uit, haha. Maargoed, ze was er en zijn we daarnaar toe gereden. Het was zo’n halfuurtje rijden, dus goed te doen. Het was bij een project met sea turtles. Hier heb ik weer 6 interviews binnen gehaald, dus dat betekend dat het einde van de interviews in zicht is voor mij! Kan ik beginnen met de laatste interviews te coderen, en kunnen de resultaten geschreven worden. Joepie jeej….. Not! Maar het hoort erbij! Rond half 8 was ik weer thuis, toen heb ik maar een eitje gebakken en niet zo veel gedaan. Even opgezocht wat er te doen is in Panama City, want het ziet er naar uit dat we dit gaan doen! En ze hebben hier malls! Echte malls met Converse, Victoria Secret, en nog veel meer dus dat moet helemaal goed komen! Hahhah. Rond 9 uur lag ik al in bed, en heb ik nog twee aflveringen pretty little liars gekeken. Maar mag niet te veel kijken zag ik, want er moeten nog seizoenen op tv komen, en ik haat wachten. Dus ben eigenlijk te vroeg begonnen, hahah. Maarja, ondertussen is het wel 11 uur en is het tijd om te gaan slapen! Goodnight!

Dinsdag 22 maart was het een gewone stage dag. Janina heeft gister de lekkere bureaustoel meegenomen omdat ze eindelijk een eigen kantoor heeft. Dus, ik heb vandaag een dagje gewekt op bank. Ik ben verder gegaan aan de job platforms, en deze heb ik vandaag afgerond! Ondanks dat Janina een eigen kantoor heeft, komt ze toch hier nog werken, want ze heeft geen internet in haar kantoor, logica he. Ik was lekker naar de bakker geweest om lekker worstenbroodje en cake te halen, mjammie. Verder heb ik nog wat gewerkt aan wat competenties. Voor we het wisten was het al weer Dobby uitlaat tijd, ook zijn we even langs de supermarkt geweest. Toen we terug kwamen heb ik een aflevering van Pretty Little Liars gekeken en toen begonnen aan het eten, broodje hamburger, hahaha lekker simpel! Na het eten ben ik aan douchen, en was het nog best vroeg maar zijn toch lekker gaan slapen. Ik heb in bed nog interview uitgetypt, en dat is nu ook klaar. Morgen nog me laatste interview en dan is het rond! Yeah. Na de interview uittypen ben ik nog even Pretty Little Liars gaan kijken, en 3 aflevering later was het seizoen weer klaar en ben ik gaan slapen, hahaha.

Woensdag 23 maart was het research dag, zoals elke woensdag. Alleen Janina vergeet dat altijd, dus komt ze altijd gewoon werken, en dat is best wel irritant omdat ze nogal veel kan praten. En nu was er een vrijwilliger mee, dus dat was helemaal irritant want die bleven maar praten. Gelukkig heb ik haar nog wel kunnen interviewen, dus me laatste interview is binnen! Yeaah! Die vrijwilligers is van Dog & Cat Rescue en ze moest uitleg krijgen, maar is best irritant als je bezig bent met interviews uittypen en coderen… Vandaag is er ook een hond gebracht, Maya. Zij is ook een geredde hond, en zij was echt heel mager, gewoon vel over been, en nu ziet ze er zo gezond uit! Deze wordt morgen gebracht naar haar nieuwe familie. Janina en de vrijwilliger gingen rond 12.00 uur weg. Wij zijn maar om boodschappen enzo geweest want konden toch niet geconcentreerd werken als zij er waren. Toen ze weg waren zijn we verder gegaan. Ik zal blij zijn als dat onderzoek af is, maarja, moet er wel iets voor doen natuurlijk. Deze dag alleen maar gewerkt, gewerkt en nog eens gewerkt. ’s Avonds hebben we soep gegeten, we willen al paar dagen kip eten, maar er is alleen maar vieze kip dus helaas geen kip. Na het eten zijn we ook nog even verder gegaan met werken. We krijgen beetje tijdsdruk, want nog maar 2 maanden en stappen we bijna in dat vliegtuig naar huis, en in de tussentijd zijn we nog 2 weken weg…. Hahaha, maar gaat helemaal goed komen!

Donderdag 24 maart zou Janina niet naar kantoor komen want zij ging honden wegbrengen naar nieuwe families, op zo’n 3 uur rijden… Hahah. Dus, die kwam vandaag niet. Wij hebben dan ook heel de dag aan ons onderzoek gewerkt, het bijna einde komt in zicht… na nog heel hard werken, hahaah. We hadden afgesproken om tot 15.00 uur te werken en daarna mochten we naar het strand, dus dat hebben we ook gedaan! Ik was nog niet zo ver als ik hoopte maar ver genoeg om te stoppen, dus even een middagje relaxen aan het strand. Het was al best druk aan het strand omdat het hier al paasweekend is. De scholen hebben ook al heel deze week vrij en mensen komen van overal om hier pasen te vieren. Snap ook niet waarom, maar ze doen het echt. De zeewater was niet te warm, het was zelfs een keer beetje afkoelend. Er was gelukkig nog wel plek voor ons om te zitten op de stenen tafels, dus hier hebben wij paar uur heerlijk gezeten en een beetje gelezen. Na het strand zijn we om boodschappen geweest, en ze hadden wel weer een keer kip, dus vandaag konden we de kipkruiden met rijst eten! En dit smaakte goed, hahah. Na het eten zijn we gaan douchen en filmpje afgekeken van paar dagen geleden. Eenmaal in bed heb ik nog Kungfu Panda 2 gekeken, wat een goede film! Haha.

Vrijdag 25 maart is het goede vrijdag, en het was opzich wel een goede vrijdag. Heb nog nooit zo’n warme goede vrijdag gehad, hahah. Vandaag was het dagje research. Janiana zou weer niet komen, want ze heeft nu eindelijk een eigen kantoor en ging daar werken. We hadden weer een afspraak gemaakt, tot 13.00 uur even knallen en dan mogen we naar het strand waar ze voor het paasweekend Churro’s verkopen. Toen we daar kwamen waren deze nog niet klaar, dus zijn maar bij een soda gaan lunchen, en daarna de churro’s opgehaald om deze lekker thuis op te eten wat later op de dag, hahaha. Ook weer langs de supermarkt, en vandaag staat er pasta op het menu! Eenmaal terug hebben we weer gewerkt, ik ben nu klaar met mijn interviews open te coderen en axicaal te coderen, dus nog een codering te gaan en dan is dat ook klaar! Yeah. Deze dagen zijn beetje saai omdat het vooral gericht is op research, en alles zit nou niet bepaald lekker, plus het is heel warm, dus het is niet zo fijn allemaal, hahaha. Maar we moeten door gaan! Dus, dat doen we ook! De churro’s waren erg lekker, maar daardoor hadden we niet meer zo’n honger in avond eten, dus de pasta is van het menu geschrapt, en het is een pizza geworden die we gedeeld hebben, hahah. Smaakte overigens erg goed! Deze hebben opgegeten met een filmpje erbij en toen was het al weer bedtijd.

Zaterdag 26 maart was het weekend, maar voor ons niet. Wij hebben ’s morgens eerst het hele huis weer schoongemaakt en daarna zijn we gewoon gaan werken. Dat valt toch tegen op een zaterdag, maar het is gelukt en ben weer een stapje verder. Wel heb ik erg last van mijn arm omdat het hier zo kut zit, dus dat is wat minder. Maar komt ook wel weer goed. Verde was deze dag gewoon beetje saai, gewerkt gewerkt en nog eens gewerkt. We gaan zoals elke dag even met Dobby lopen rond 5 uur, en zo ook vandaag. Dobby is alleen beetje een sukkeltje, want we waren aan de wandel en ze schrok van iets, (niets denk ik) en daarvan schrokken wij ook, hahah was een beetjes dom! ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij Pura Vida en hebben we taco’s gegeten, we wilden ook Tiramisu eten, want dat is nieuw, maar helaas vandaag was het er niet. Dus geen toetje voor ons. Zijn we weer terug naar huis gegaan, hebben we beetje gechillt op de varande en toen gingen we naar de stad. Er was een feestje in de disctotheek van een radiostation, dus leuk dachten we. Toen we daar kwamen rond 10.00 uur was er nog niemand, hahaha. Dus nog even wat gaan drinken bij het sea food restaurant, en daarna gaan kijken. Toen was het al drukker! Maar helaas niet in de discotheek waar wij altijd naar toe gaan, maar daarnaast, hhah. Dus dat was beetje jammer en de muziek was ook niet zo bijzonder dus we waren al weer snel terug thuis.

Zondag 27 maart was het nog steeds weekend, het was zelfs 1e Pasen, maar hier hebben we dat niet zo meegekregen. Het is hier 30 graden plus, we hebben het super druk voor school en er zijn geen paaseitjes, dus geen Paasgevoel. ’s Morgens hebben we geskypt me Evi in Barcelona! Verder hebben we gewerkt. Tussen de middag hebben we lekker eiersalade gemaakt, en dat was onze Paaslunch, hahah. ’s Avonds zouden we pasta gaan eten, maar hadden we echt geen zin in, dus het werd Pizza! Hahaha. Lekker pizza besteld, en dit was echt een hele lekkere pizza en vulde zo erg, maar hij was zo lekker dat hij op moest, haha. Deze hebben we opgegeten met een filmpje erbij. Na deze film zijn we gaan slapen. In bed had ik een goede ingeving, dus heb ik nog even gewerkt aan de competenties, maar moet er nog steeds heel veel doen. Dus het wordt gewoon doorbikkelen.

Maandag 28 maart, 2e paasdag maar niet voor ons. Voor ons was het weer een gewone werkdag, hier doen ze natuurlijk niet aan 2e paasdag, haha. En je raad het al, we hebben weer gewerkt. Helaas was het heel moeizaam om te binnen, dus het was een langzame opstart. Heb wel eindelijk mail terug van Enno dat het goed is wat ik tot nu toe heb, dus ik kan gaan beginnen met resultaten schrijven, bluh. Jullie zeg het waarschijnlijk niet zo veel, maar dat is stom werk, hahah. Verder kwam er niet zo veel uit me vandaag, hahah. Dus hopen op morgen een betere dag. ’s Avonds hebben we dan eindeljk de pasta gegeten die al vrijdag op het menu stond. Verder hebben we ’s avonds nog wat gewerkt.

Dinsdag 29 maart was het weer een gewone werkdag. Janina kwam vandaag langs om het een en ander te bespreken en uit te leggen. Op dat moment kwam Sarah ook net thuis, dus het was een drukke boel. Wij hadden die drukte al snel weer gezien dus wij zijn lekker Crepes gaan eten in het centrumpje van Puerto Jimenez. Hier had ik een lekkere crepe met ijs, aardbijen, chocoladesaus en slagroom, klinkt niet verkeerd he! Ik kan je zeggen, dat was het ook niet! Hahah, hierbij een heerlijk milkshake gedronken, lekker! Hierna even om boodschappen geweest en dan toch maar weer terug naar huis. We hadden besloten om ’s middags film te gaan kijken zodat we ’s avonds verder konden werken. Het is ’s middags hier echt veelste warm dus dat werkt gewoon niet. Dus ’s middags hebben we lekker een film gekeken. Hierna natuurlijk weer met Dobby gaan lopen, en daarna was het tijd voor avondeten. Vandaag stond er brood met kip en knoflooksaus op het menu, dat smaakte goed! Na het eten dan toch weer gaan werken en dat gaat redelijk!

Woensdag 30 maart was het vandaag, vandaag was het weer een werkdag, maar onze werkdagen zijn tegenwoordig vooral gericht op ons research hahah. Dus ook vandaag weer, ’s morgens weer verder gegaan met research schrijven, en dat zijn nog steeds mijn resultaten maar er komt voorgang in! Ik ben nog even langs het postkantoor geweest, maar helaas geen post! (NU kan het nog, hahah) En even langs de bakker en een lekker stukje cake gehaald, mjammie! Toen weer terug naar huis, en inderaad, weer verder gewerkt. ’s Middags lekker lunchje gegeten en daarna zijn we om boodschappen gegaan en weer film gekeken. Nu stond Spy op het menu, hahah zo’n leuke film is dat! Na de film was het weer tijd voor Dobby, en het avondeten. We wilden eigenlijk kip eten, maar er was geen kip dus toen maar varkensvlees en dit hebben we samen met gebakkenaardappels gegeten, en ik heb bloemkool gekocht, hahah duurste bloemkool ever, maar hij smaakte goed! ’s Avonds weer verder gegaan met werk, en dat was deze dag alweer. Wel heeft het geregend vandaag, en niet zo beetje ook. ’S Avonds kwam het met bakken uit de lucht vallen, en het was gewoon lekker koel op de slaapkamer dat ik het liefst me dekbed van thuis had, maar helaas. Hahaha.

Donderdag 31 maart, laatste dagje van maart! Time flies! En vandaag was het weer zoals andere dagen, een werkdag! Verasennend he? Ik vind het vooral erg saai maar het is niet anders. Er moet nog even geknald worden en dan hopelijk krijgen we er wat voor terug. Dus, weer een dag om aan de resultaten te werken, en ik moet zeggen het gaat de goede kant op! Verder echt niks gedaan vandaag, dan alleen maar gewerkt, gewerkt en nog eens gewerkt. Natuurlijk wel Dobby uitlaten en om boodschappen, en dat was het dan ook wel. Oja, en we zagen een man met de tas van Carlies die gestolen is, of het is echt toeval, of het is gewoon die tas… maar daar zullen we nooit achter komen. ’s Avonds hebben we rijst met kip gegeten en ik heb hier weer de bloemkool bij gegeten, tomaat, uit, knoflook en komkommer. Was een goede maaltijd! Hahaha. ’s Avonds hebben we dan nog even naar de competenties gekeken want dat gaat ook gewoon door… het is niet makkelijk hoor, in het buitenland afstuderen met 30 graden en zoveel andere dingen te doen, hahah.

Vrijdag 1 april, mijn thesis is af! Yes…

Grapje, 1 april natuurlijk.

Het is geen grap dat ik er natuurlijk wel weer aan moest werken, want zoals elke dag was het vandaag weer een werkdag, en deze dag was weer in het teken van dat stomme thesis! Maar dat is niet anders. Vandaag hadden we afgesproken om samen met Milou te skypen! Yeaah, dat is lang geleden dat we haar hebben gezien en dit was gezellig! Tot dat het ging regenen, toen konden we haar dus niet meer verstaan dus moesten we het gesprek beëindigen. Hierna zijn we door de regen naar de bakker gegaan want dat hadden we wel verdiend vonden we. Na de bakker zijn we weer terug naar huis gegaan om te gaan werken, jawel. Hahaha. We hadden zin in pizza, dus het werd weer lekker pizza als avondeten! Deze weer besteld en toen werd het weer filmavond met pizza! Mjammie. Tijdens de pizza was het 21 Jumpstreet! En deze is zo leuk dat we ook maar gelijk 22 Jumpstreet gekeken hebben! Na de film zijn we lekker gaan slapen.

Zaterdag 2 april, kikker nog steeds in je bil! Het was zaterdag. Dus weer schoonmaakdag. We waren weer met z’n 3en om schoon te maken, dus dat gaat altijd een stuk sneller! Dat was ook zo klaar, en we waren weer doorweekt natuurlijk. Gelukkig was het toch weer aan het regenen, haha. We zijn maar weer eens gaan werken, ook al is het weekend. We hebben beetje stress door de tijdsdruk, maar dat moet goed komen! Natuurlijk weer een broodje gehaald, en ook een lekkere smoothie en boodschapjes gedaan. Ja verder was het deze dag weer alleen maar werken eigenlijk. Het is echt mega saai en alles doet zeer, kont, rug, arm, alles. En daarbij heb ik nog steeds gekke vlekken op me benen die als een gek jeuken maar niet weg gaan, dus het wordt tijd om het land hier te gaan verlaten! Maar we moeten nog even doorzetten. ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij Pura Vida. Sarah ging ook mee wat eten! Dus dit was gezellig. Ik had lekker vis taco’s met frietjes, mjammie. We zijn daarna eigenlijk al vroeg gaan slapen omdat deze dagen toch wel vermoeiend zijn ook al doen we niet zo veel.

Zondag 3 april heb ik weer eens gewassen, en daarna weer eens gaan werken. Nou en dat was vandaag, hahaha. Heel saai.  We hebben natuurlijk nog wel wat gedaan. We wilden iets lekker gaan halen om te lunchen, maar het is zondag dus heel veel was gesloten. Maar gelukkig was er wel wat open bij het strand, dus daar hebben we wat gegeten. Ik had lekker friet met shrimps! Erg lekker, en had ik wel verdiend vond ik zelf. Want had eindelijk mail terug gehad van me leraar, en er stond in dat ik maar op internet moest kijken. Dus vond ik niet zo heel leuk. Maarja, het hoeft natuurlijk ook niet altijd leuk te zijn! Na de lunch weer verder gegaan met werken. ’s Avonds hebben we Kip Tandoori gemaakt. En hier moet Creme Fraiche in… Maar dat hebben ze hier niet, Carlies heeft een halfuur gezocht (niet overdreven) samen met 3 supermarktpersoneel, maar niet gevonden. Maar er was wel iets anders waar ook broccoli, en kip op stond en dat was ook ons avondeten. Dus dat moest lukken dachten we. Toen we dat blik open maakte was het heel vloeibaar, dus misschien zou het opdikken als het warm wordt… Maar nee, dat gebeurde niet, het brandde alleen maar aan. Toen toch even opgezocht wat het nou precies is, bleek het koffiemelk te zijn… Hahahaha. Dat ging m toch niet worden, gelukkig hadden we nog gewoon yoghurt en dat werkt natuurlijk ook gewoon! Het smaakte erg goed! Na het eten weer wat gewerkt.

Maandag 4 april was het natuurlijk weer een werkdag. We hebben dan ook heel de dag gewerkt aan onze thesis. Ook mail terug gehad van de leraar dat het erg druk! Dus dat hij daarom niet altijd zo snel kan reageren. Er begint voortgang te komen in me werk, maar het gaat niet zo snel als gehoopt. Verder was deze dag erg saai. ’s Avonds werd het toch nog even spannend toen we wilden gaan koken (broodje hamburger) viel de stroom uit! Het regende al hard en opeens hoorde we een klap en ging de stroom uit, waarschijnlijk kortsluiting ofzo. Nou, dat is toch een uitdaging zonder kaarsen en slecht werkende zaklampen koken, hahah. Maar het is gelukt en het smaakte goed! Gelukkig ging het weer terug aan na het eten en konden we weer wat zien. Het was best een troep overal aangezien uit snijden enzo in het donker toch een taak is, hahaha. Weer een ervaring, typische Costa Ricaanse ervaring in het regenseizoen! ’s Avonds hebben we een filmpje gekeken! Na de film ben ik nog even gaan werken in bed. Ik heb namelijk weer verzonnen om me lay out te veranderen van me thesis (voor de 3e keer) en nu is het echt heel gaaf vind ik zelf! Hahaha. Alleen vond het zo leuk, dat ik pas om half 2 ging slapen.

Dinsdag 5 april was het weer, wat gaat de tijd snel he! Vandaag zouden we bij Janina langs gaan, want ze heeft nu natuurlijk een eigen kantoor en het werd tijd dat we die ook eens gingen zien, hahah. We zouden daar om 09.00 uur zijn, alleen er was een hond weggelopen dus het werd half 10. Dus, wij waren daar en het kantoor is echt mega klein maar er is airco dus dat is wel fijn. We hebben hier wat dingen besproken en dat was het. Hierna zijn we weer naar huis gegaan want dat werkt toch lekkerder ook al is het mega warm op kantoor. Voordat we naar huis gingen zijn we nog even naar het postkantoor en de bakker. Helaas had ik weer geen post, maarja, hier kijken ze altijd maar half dus hopelijk is het er snel! Hierna zijn we gaan werken, en werken, en werken, en werken. Vandaag was het weer pizza, hahah. Echt heel slecht, maar wel erg lekker! Weer met een filmpje uiteraard. Hierna zijn we gaan slapen.

Vandaag, woensdag 6 april was aangebroken. We moesten er al vroeg uit, want we hadden skype gesprek met de leraar. Hier wat wijzer van geworden en kunnen weer verder! Na het skypegesprek zijn we opzoek gegaan naar hotels, want we gaan weekendje naar Panama City! Na het hotel boeken weer gewerkt natuurlijk. Ook zijn we nog even langs Janina geweest want we hadden nog wat dingen nodig voor als we de grens over moeten gaan. Ook gelijk boodschappen gedaan en weer gewerkt natuurlijk. Daarna spullen ingepakt voor het weekend en pasta gemaakt. En dit was vandaag! Hahaha, boring days!

Het zijn beetje saaie dagen omdat het nu voornamlijk focus is op school en om alles optijd af te krijgen voordat we naar Cuba gaan enzo. Maar het moet goed komen!

We vertrekken morgen (donderdag) naar Panama City. We moeten met de boot hier naar de overkant, dan met een taxi naar de grens, vervolgens met de bus naar David en dan met de bus naar Panama-City en dan zijn we 12 uur verder ofzo, en zijn we in Panama City! Hahah. Hier hebben we lekker hotel geboekt met zwembad enzo dus we hebben er zin in! Ook hebben ze in Panama grote malls, en daar ben ik echt aan toe! Even hopelijk normale winkels! Maar we wachten het af. We gaan in iedergeval even lekker weg, zodat we daarna weer kunnen knallen voor school om 1.5 week daarna naar Cuba te gaan! WOEEHOEE. Maandag zijn we weer terug thuis als het goed is van Panama!

Dus, voor jullie fijne dag! En voor ons, fijn weekend! Hahaha

Liefs, Thyrza

1. Jan en Mirjam:
    7 april 2016
    Koffiemelk? Ik zie het helemaal voor mij Heel veel plezier in Panama en pas goed op elkaar!! Dikke kus van ons
  2. Sandra Baas (collega Mirjam):
    Super, super, super!
    Geniet van Panama, Cuba en de laatste weken Costa Rica.
    Wat heb ik gesmuld van al je blogs en soms liep het water me echt in de mond van al dat lekkere eten.

Heel veel succes met de laatste loodjes voor school!
  3. Esther:
    7 april 2016
    Hahaha al dat eten.....straks ben je tonnetje rond; pizza, crêpe, frietjes, soort worstenbroodjes. Heel veel plezier in Panama en succes met de laatste loodjes voor school. Dikke knuffel xxx