Leuk begin van het nieuwe jaar....

15 januari 2016 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Allereerst de beste wensen voor 2016! In dit jaar ga ik ook weer proberen om mijn blog bij te houden, maar dan moeten we nog even een dagje terug.

Donderdag 31 december was de laatste dag van het jaar. Hier zijn we naar het strand gegaan en hebben we gechillt op een handdoekje met wat drankjes. Er was hier vuurwerk, kampvuurtjes, wensballonen, strand, palmbomen, jungle, 28 graden, of te wel, bijna alles wat we in Nederland niet hebben met oud en nieuw. Het was een mooie vuurwerk show en leuk om te zien met de combinaie van alles. Rond 21.00 uur gingen we weer weg van het strand, we gingen even eerst wat eten en daarna zouden we gewoon een drankje doen in de kroeg. Het was nog helemaal niet zo druk in de kroeg en dat was wel jammer. Janina was heel moe en ging dan ook al om half 12 naar huis, dus zij heeft het oud en nieuw gemist, haha. Wij bleven nog wel en zaten dan ook maar met z’n 2en heel veel mensen die we niet kende om 0.00 uur. We zijn hierna nog even naar de discotheek gegaan, maar daar was het ook nog niet zo druk, dus dan maar gewoon naar huis gegaan. Ik vind oud en nieuw toch altijd minder leuk dan thuis. Thuis was het dan ook al om 17.00 uur oud en nieuw, en dat mis je dan. Maar, het was een leuke oud en nieuw en zeker leuk om een keer mee te maken!

Vrijdag 1 januari, Happy New Year! Vandaag was het een gare dag zoals 1 januari hoort te zijn. We hebben dan ook niet veel gedaan dan een nieuwjaarsduik genomen en genoten van de zee die hier zo warm is, samen met Dobby natuurlijk! Verder hebben we deze dag niet veel gedaan dan lekker gerelaxt.

Zaterdag 2 januari was weer aangebroken. Vandaag gingen we lekker een dagje strand doen. Omdat we altijd wat op start problemen hebben zijn we gewoon weer hier naar het strand gegaan, en lekker dat het was! Er zitten hier altijd zoveel strandvliegjes, maar vandaag niet, dus we konden gewoon zomaar een keer op het strand liggen! Dat was heerlijk. En dicht bij de strandtent en dat ruikt zo lekker dat we ons niet konden tegenhouden om daar lekker te gaan avondeten, hahah. We hebben hier lekker kipfingers gegeten met frietjes, mjammie. ’s Avonds hebben we niet veel gedaan, wie is de mol terug gekeken en een filmpje en toen was ik super gaar dus lekker gaan slapen!

Zondag 3 januari was precies zo’n dag als voorgaande jaren, niks uitgevoerd! Janina belde om 13.00 uur dat er over een halfuur een boottocht zou vertrekken. Maar wij waren net met onze lunch bezig (lees broodje hamburger, mwhaha). Dus wij konden nooit in een halfuur daar staan dus deze boottocht hebben we laten schieten. In plaats van de boot zijn we naar het strand geweest waar we weer lekker gezwommen hebben en op het strand gelegen hadden. Vervolgens zagen we de boot voorbij varen dus we hadden het wel kunnen halen. Maar ze hebben hier beetje een mentaliteit dat niet voor ons besteed is. Zeggen dat iets om zo laat begin en vervolgens het pas een halfuur/uur later is. Ja dat schiet niet op natuurlijk. Maar het strand was heerlijk en hopelijk zijn we weer wat bijgekleurd! ’s Avonds hebben we gebakken aardappeltjes gegeten en daarna weer lekker niks gedaan, hahah. Daar zijn we goed in hoor! Dat moet hier ook wel, want het is echt niet normaal warm soms!

Maandag 4 januari begon de werkweek weer. Janina kwam vandaag niet dus we hebben aan ons research gewerkt. Ik heb de interviewen uitgewerkt die in vorige week heb afgenomen bij de wildlife sanctuary. Dit kostte toch meer tijd dan ik gedacht had, maar dat geeft niet had er heel de dag de tijd voor! ’s Middags zijn we een softijsje gaan eten in de stad, haha en even bij het postkantoor langs geweest, en ik had weer post van tante Esther, voor me verjaardag. Hahaha bedankt! :D Post doet er zo lang over, maar uiteindelijk komt het er toch! ’s Avonds hebben we lekker broodje knakworst gegeten, hahaha.

Dinsdag 5 januari was het wel weer een gewone werkdag. Janina zou pas rond 10.00 uur komen en wij gingen hiervoor even naar de competenties kijken die we moeten halen voor onze opleiding. We hebben het nu aardig op een rijtje en toen Janina er was hebben we deze met haar besproken en nog wat dingen toegevoegd, dus dat moet goed gaan komen! Verder heb ik aan de film gewerkt van de wildlife sanctuary, Dit is tenminste leuk om te doen omdat ik hier zelf bij geweest ben. Het is wel veel werk, maar dat komt wel goed! ’s Avonds zijn we lekker wezen eten bij de Pizzaria! Dat ging er wel weer in, hahah.

Woensdag 6 januari gingen we ’s morgens naar de stad omdat Janina pas ’s middags zou komen.  Toen we op de fiets zaten, merkte ik dat me band leeg was, maar ook echt leeg dus hier kon ik niet op fietsen. Dan maar te voet naar de stad gegaan wat ook gewoon te doen is. Gelijk naar de fietsenmaker en ze hebben er een hele nieuwe band opgezet, haha. Maar hij werkt weer en dat is het belangrijkst. Omdat we moest wachten hebben we koffie en een smoothie gedronken bij een tentje hier en weer me fiets opgehaald. Daarna door naar de supermarkt en toen kon de werkdag weer beginnen. Ik ben weer verder gegaan met de film en heb al even gekeken naar de competenties. ’s Avonds hebben we rijst met kip gegeten!

Donderdag 7 januari gaan de boeken in als een K U T dag. Het begon goed, ik lag lekker in bed te kroelen met Dobby. Maar Dobby is een hond dus moest mijn bed verschoond worden. Dus, ik mijn bed afgehaald en in de wasmachine gedaan. Tot dat ik het besef kreeg dat ik mijn telefoon miste, en toen voelde ik het al aankomen. Telefoon in het wasmachine, en jahoor, daar lag hij, zielig en nat. Dus dit was niet zo leuk. Snel in het rijst gelegd in de hoop dat die beter wordt, dus hier ligt die nog 3 dagen. Carlies was aan het bellen met Copa Airlines omdat het niet helemaal duidelijk is of Dobby nou mee kan in dat vliegtuig of niet. Bij KLM kan het, maar we moeten eerst in Panama komen vanaf waar het vliegtuig naar Amsterdam vertrekt. KLM kan ons niet helpen aan laat het aan ons zelf over, dus Carlies is hier mee bezig geweest maar nog geen antwoord ontvangen. Vervolgens om de dag nog even completer te maken, valt de elektriciteit uit. Dus geen wifi, straks is ons laptop leeg, en kunnen we niks meer. Uit verveling hebben we een vergadering gehouden met Dobby over hondenbrokken, Carlies heeft de notulen dus, zij zal deze z.s.m. rond sturen. Dat is natuurlijk geen waar, maartoch. Stroom ging eindelijk weer aan rond 15.00 uur en konden we weer beginnen met werken. Ook even gefacetimed met thuis over mijn telefoon. Wat een stom gedoe, maar het is m’n eigen schuld een beetje… hahaha. ’s Avonds hebben we gewoon brood met soep gegeten, lekker simpel. Het was toch al een stomme dag.

Vrijdag 8 januari werd ik wakker, zonder telefoon, deze lig nog steeds lekker in de rijst. En daar blijft hij nog wel even liggen. Hopelijk vindt hij het fijn en hopelijk wordt hij er beter door. Duimen jullie mee? Dobby is vannacht lekker een bandiet geweest want er lag vuilnis naast de prullenbak en ik denk niet dat de kabouters dat gedaan hebben… Verder hebben we vandaag heel de dag gewerkt. Carlies aan haar research en ik aan mijn competenties. Tenimnste, soort van opstart procedure, hahah. Ook zijn we even bij de supermarkt etc. geweest en Carlies heeft weer gebeld met de luchthavens en zoals we nu begrijpen gaat het helemaal goed komen! Dus, wordt vervolgd! Vanavond hebben we lekker rijst, gehakt en wraps gegeten, mjammie. Verder ben ik geweest met een filmpje te maken voor mijn papa, want hij is morgen jarig!

Zaterdag 9 januari, happy birthday lieve Papa! Helaas kan ik er niet bij zijn maar hij zal ondanks dat toch wel een leuke dag hebben, haha. Vandaag zijn wij naar het strand geweest. Het was weer mooi weer, dusja, dan kan dat he! Hahah. Vandaag zijn we ook even langs de dierendokter geweest want we hadden bericht terug gehad van KLM dat we Dobby moeten weten en hoe zwaar het is met kennel enal. Dus, dat hebben we gedaan. Toen we hier waren heeft ze ook gelijk bloedsamples afgenomen, die opgestuur gaan worden naar Amerika met de check of ze Rabies heeft ofnie. Dus, het is nu zeker, Dobby gaat mee naar Nederland! Wel zijn er nog steeds donaties nodig omdat de kans groot is dat het extra gaat kosten dan dat eerst gepland was, dus, mocht je iets kunnen missen en een goed doel willen steunen in dit nieuwe jaar, wacht dan niet en doneer aan Dobby! Vandaag zijn we ook lekker uit eten geweest ’s avonds. We hebben daar echt 3 uur gezeten maar het was gezellig en het smaakte goed!

Zondag 10 januari hebben we niet zo veel gedaan. Vandaag was de dag dat mijn telefoon uit de rijst mocht, in de hoop dat hij gewoon weer aan ging en dat er niks aan de hand zou zijn. Maar helaas, dit werkte niet. Dus dat was echt kut! Langs de telefoonwinkel gereden maar deze was helaas dicht, dus daar mag ik morgen langs en ik hoop zo dat ze m kunnen maken! Verder zijn we vandaag naar het strand geweest met Dobby en verder niet veel gedaan, hahah. ’s Avonds lekker nachos gegeten dus dat is atlijd goed. Ik was nogal moe dus ben lekker optijd gaan slapen.

Maandag 11 januari begon de werkweerk weer. Om 10.00 uur wilde ik bij de telefoonreperateur zijn en Carlies ging met Janina naar de dokter om te betalen en Dobby moest nog een keer mee, want er was nog meer bloed nodig! Dit is allemaal geregeld en mijn telefoon ligt bij de maker dus we kunnen gewoon gaan werken. Om 16.00 uur kan ik terug komen en dan hoor ik of het gemaakt is of niet. Ik hoop het zo! Verder zijn we gewoon weer gaan werken. Ik ben verder gaan werken aan de film en deze is nu af! Janina kwam later ook nog langs met een vrijwilliger van het hond en katten project en ik heb daar dan ook gelijk geinterview voor mijn onderzoek! Toen het 16.00 uur was ben ik terug gegaan naar de winkel en helaas, hij is niet te maken. Dus dit is gewoon even zwaar kut! En de rest van de dag was het ook gewoon kut. Daarom zijn we lekker pizza gaan eten en ijs.

Dinsdag 12 januari was het weer een werkdag. Eerst zijn we even om boodschappen gegaan zodat we daarna aan een stuk door konden werken. Ik heb weer een andere film gemaakt en dat was het wel zo’n beetje. Steek je toch altijd meer tijd in dan verwacht. Op facebook hadden we leuke armbanden gezien bij een winkel en die waren nu afgeprijsd. Die kans konden we niet laten schieten en hebben we er besteld, maar hoe meet je je maat op van een armband. Dat is nog een hele klus. Alletwee contact gehad met onze ouders of zij wisten elke maat we moesten hebben. Aangezien we hier geen meetlat hebben is het lastig. Er zijn hier mannen aan het werk aan de huisjes, en die hadden een meetding. Dus, wij met zo’n grote meetding om ons pols om te kijken hoe groot het is. Vervolgens ging ik in me koffer een oude armband zoeken en hier kwam ik een naaisetje tegen waar natuurlijk gewoon een meetlint bijzit! Dus, toen was het een stuk makkelijker, hahah. Maar het is gelukt en de armbandjes zijn besteld! Vervolgens zijn we weer gaan werken. ’s Avonds lekker hollands gebakken aardappels, met komkommer en kipburger gegeten, hahah.

Woensdag 13 januari was het weer research dag. We zouden om 09.00 uur gaan skypen met de leraar, maar dat ging helaas niet door dus nu weer even wachten wanneer het dan wel kan. Verder ben ik vooral bezig geweest met het opzetten van het document waar het in moet komen etc. Dus ook de voorpagina, en gewoon de hele lay out gemaakt. Dit kost toch ook altijd veel tijd, hahah. Janina was er vandaag niet, en ze had ook iets bij de dierendokter, waren heel veel puppies en die moesten geholpen worden dus zij was daar bezig. Janina had wel een telefoon voor mij die ik tijdelijk kan gebruiken tot dat ik een andere heb. Dus deze ben ik wel even gaan halen bij de dierendokter en daarna doorgereden naar de SIMwinkel voor een andere simkaart omdat mijn telefoon een kleine SIM kaart had dan deze, maar het is gelukt! Ik heb hetzelfde Costa Ricaanse nummer gehouden, en me whatsapp is gewoon met me Nederlandse nummer, dus niks veranderd! Dus ik ben weer bereikaar! Yeaah! Ook had ik vandaag post! Jeeeej! Kerst kaartjes, hahah. 1 van Eline, en 1 van Milou! Super leuk! Dankjulliewel!! Eenmaal terug thuis weer verder gegaan met de lay out, etc. ’s Avonds rijst met kip gegeten en daarna gingen we naar Los Delfines, de strandtent, waar livemuziek was! Dus we waren wel benieuwd. De muziek was niet heel speciaal maar het was wel gezellig. Er waren meer ‘buitenlanders’ dan locals, maar dat is toch hier. Er wonen hier best wel wat ‘buitenlanders’ en die zijn op elk feestje te vinden, hahah. Rond 23.00 uur waren we weer thuis en lekker gaan slapen!

Donderdag 14 januari kwam Janina weer werken. Eerst moest er gebeld worden want we hebben een busticket naar Panama, als bewijs dat we Costa Rica verlaten na 90 dagen, hahah. Maar deze verloopt en kan je gewoon gratis wijzigen, maar is in het Spaans, dus heeft Janina even geregeld. Ook heeft ze voor Dobby gebeld in het Spaans naar de maatschappij die ons naar Panama brengt! En het is mogelijk!!! Ze kan mee!! Het gaat wel echt meer geld kosten dan eerst gepland, maar ze kan mee!! Dus dat is al heel fijn! KLM zei dat het niet mogelijk is, maar zoals je ziet als je er zelf acheraan gaat, is het dus wel gewoon mogelijk! Het is wel echt een bandiet, want ze haalt de prullenbak leeg, en in de keuken leggen we er nu iets op, maar we hebben ook een prullenbak in de badkamer want je mag hier het wc papier niet doorspoelen maar moet je weggooinen in de prullenbak, en ja, daar gaat ze ook mee lopen. Vieze hond, hahah. Maar het is wel een schatje. Verder hebben we vandaag veel dingen besproken en ze heeft me filmpjes bekeken en ze zijn goed maar nog niet helemaal klaar. Dus dat is weer werk voor volgende week!

Vrijdag 15 januari was weer aangebroken. Vanmorgen had ik geen zin om me bed uit tekomen, dus het was 09.00 uur ik er uit was, en ik moet zeggen, dat was best fijn! Hahah. Daarna maar begonnen op het gemakje met werken. En ik had vd week me layout gedaan maar was er toch niet te vreden over. Dus ik heb het weer helemaal veranderd, en hier ben ik nog maar heel de dag mee bezig. Verder niet veel gedaan vandaag. Dus goed dagje. Vandaag zouden we eigenlijk gaan verhuizen, maar we zijn in Costa Rica dus het is weer verzet natuurlijk. We gaan nu dinsdag verhuizen als het goed is! Laten we het hopen.

Morgen, zaterdag, ga ik naar een project kijken hier in de buurt. Maar moet er al om 08.00 uur zijn dus dat is echt vroeg, hahah. Duurt maar tot 13.00 uur ofzo en dan hopelijk naar het strand!

Het is een lang blog van de keer, het is er steeds niet van gekomen om het online te zetten. En ik moet zeggen, elke dag schrijven lukt ook niet echt, maar ik probeer het goed te onthouden zodat ik het daarna kan vertellen aan jullie! Hahah.

Ik had nog wel een vraag aan jullie. Nja, eigenlijk twee! Doordat me telefoon het niet meer doet, heb ik tijdelijk een andere telefoon geleend van me baas, maar ik ben nog steeds opzoek naar een andere telefoon. Dus, mocht je er een hebben liggen die je niet gebruikt en die goed werkt en die je kan missen voor aantal maanden, zou ik deze graag willen lenen. Of mocht je iemand kennen die een iPhone te koop heeft voor een leuke prijs dan hoor ik het ook graag!

Mijn tweede vraag gaat over iets anders. Ik ben mijn thesis aan het schrijven in het Engels. En ik spreek wel beetje Engels natuurlijk maar niet vlekkenloos en ik vroeg me af of iemand die goed Engels spreekt, tijd heeft, en mij lief vindt, dit zou willen ‘nakijken’ voor mij. Aan het einde gaat het een mega bestand zijn, dus ik kan nu al het eerste deel sturen. Dus, please, let me know!

Oke, dit was het weer! Hahah. Fijn weekend allemaal!

Liefs, Thyrza

1. Milou:
    16 januari 2016
    Gelukkig was de kerstkaart aardig op tijd haha
  2. Janny:
    16 januari 2016
    Nu het ernaar uitziet dat ik (tijdelijk) een loge krijg, wacht ik de notulen met spanning af; kan ik me alvast gaan oriënteren op de hondenbrokkenmarkt.
  3. Jan en Mirjam:
    16 januari 2016
    Vraag Hans of Dori of zij jouw thesis willen lezen en corrigeren. Weer lekker gelachen. Goed begin van de zaterdag! Het aftellen kan beginnen
  4. Esther:
    16 januari 2016
    Weer heerlijk gelachen! Het is wat met jouw telefoon, balen!!! Ik schrijf voor mjjn werk Engelse brieven/e-mails hooguit twee A4-tjes. Dat lukt wel maar mijn Engels is denk ik niet goed genoeg om jouw thesis na te kijken. Dikke knuffel xxx
  5. Jolan:
    20 januari 2016
    djeeez lig hier weer in een deuk!
    vergadering over hondenbrokken......
    en oh oh die telefoon stommerd!
    twas idd een lang stuk om te lezen maar toch weer harstikke leuk om te lezen dat je veel opt strand zit/lekker eet/ en ohja je werkt ook nog ergens tussendoor (ikbengewoonjaloershoor)
    dikke knuf uit een koud kikkerlandje
    (vraag Mattan of ze wil vertalen)
    groetjesssss