Het leven in Costa Rica

17 februari 2016 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Hier weer een vervolg van waar we vorige keer gebleven waren.

Vrijdag 5 februari hebben we niet zo veel gedan, we hebben voornamelijk het hele huis schoongemaakt en dat was het zo’n beetje. Na de schoonmaak zijn we naar het strand gegaan om even lekker af te koelen. Toen we eenmaal naar het strand gingen was het al 16.00 en het was aan het regenen dus het water was lekker koel en buiten ook, dit was echt een keer lekker in het zeewater. We zijn niet zo lang gebleven omdat het natuurlijk al bijna donker werd. ’s Avonds hebben we pannenkoeken gebakken, tenminste, dit was de bedoeling. Deze pannenkoeken waren mislukt. Het was meer scrambeld pannenkoek, maar opzich ook niet verkeerd. We hadden bacon gekocht voor erbij dus dat was smullen.

Zaterdag 6 februari, happy birhtday to my lieve mama! Helaas kan ik er niet bij zijn, maar heb wel cadeautjes opgestuurd dus hopelijk vindt ze het leuk. Vandaag was het echt een relax dagje, we hebben heel de dag thuis gezeten en wat dingen opgezocht voor Cuba etc. ’s Middags lekker eitje met de bacon gegeten. Ook heb ik nog even gefactimed met mama en tante Esther en ome Job waren er ook. Mama vertelde dat wat ik opgestuurd had, was chocolade en zaten noten in dat mag ze niet hebben. Hahah, beetje jammer. Ook had ik een armband besteld, zowel voor me zelf, Carlies ook een en had er een voor mama. Had aan papa gevraagd of hij een armband stiekem wilde pakken en deze aan mama geven voor haar verjaardag… had die lieve man de verkeerde armband gepakt, hahha. Gelukkig vond mama het niet zo erg om te wisselen. Voor we het wisten was het al weer avond, de dag ging zo snel. Vanavond gingen we lekker uiteten bij Seafood restaurant. Wist niet zo goed wat ik moest nemen, dus had Fajitas gekozen, deze vielen jammer genoeg beetje tegen. Gelukkig zaten er lekkere frietjes bij, en als toetje had ik cheesecake, maar had ook al eens lekkerder gehad, maar je kan natuurlijk niet alles hebben.

Zondag 7 februari

Vandaag rustig wakker geworden, want het was zondag. Verder niet zo veel gedaan, beetje verder gezocht voor Cuba en we hebben een reis gevonden, contact opgenomen met Annemieke, zij heeft een reisbureau aan huis voor holland International, en daar hadden we een interesante reis gezien dus dat kwam mooi uit. Zij heeft ons verder geholpen maar ze kon nog niet alles zeggen omdat er nog informatie gevraagd moest worden bij de helpdesk dus daar horen we morgen meer over als het goed is. ’s Middags zijn we lekker naar het strand gegaan. Hier lekker gezwommen samen met Dobby, maar Dobby vond het niet zo leuk, ze was erg vervelend. Dus maar het water uit gegaan en wat op het strand gezeten met Dobby. Er waren ook echt veel honden. Er was een vrouwtje hond, en liepen echt 5 mannetjes achter haar aan. Echt sneu. En dan die mannetjes vechten met elkaar omdat de een te lang naar het vrouwtje keek. Maar ook echt vechten, dus alle locals vinden dat niet leuk en gaan met stenen gooien, kan je je echt niet voorstellen en is ook echt zielig. Maarja, dat is hier zo… Of als de hond te dicht bij kom gewoon slaan of tegen het hoofd schoppen. Op een gegeven moment liepen de honden op het strand, ging er een vrouwtje naar toe, die had echt een grote steen beet en gooide die naar het vrouwtje, terwijl het vrouwtje juist zielig is. Stomme locals hier… dat begrijp ik niet, maarja, daar is niks aan te doen. Gelukkig hebben wij Dobby en beschermen we haar. Na een tijdje kwam er een tafel vrij op het strand dus zijn we daar gaan zitten. Er zaten we veel zand vlooien dus dat is beetje kut. Er kwam een Costa Ricaan naar ons toe die we al beetje kennen, en die had van dat anti beesten spul, dus dat hielp gelukkig wel een beetje. We hebben wat op het strand gegeten omdat we echt honger hadden, haha. Het was 17.00 uur ofzo, dus beetje vroeg maar het was nodig. Ik had een hamburger en deze was beetje vies, dus dat was beetje jammer. ’s Avonds hebben we nog ijsje gegeten en een filmpje gekeken. Toen ik eenmaal in bed lag voelde ik me niet zo goed, maar moest gelukkig niet overgeven.

Maandag 8 februari was al weer aangebroken. Vandaag was het weer een werkdag. Janina kwam vandaag bij ons omdat ze internet nodig had. Ze was gister beroofd. Haar handtas met paspoort, telefoon, alle bankpassen, rijbewijs etc. zat in haar tas. En deze tas lag in de auto, en deze auto was niet afgesloten en de ramen stonden open. Dus, dat is natuurlijk beetje dom, en dat heeft ze geleerd want haar tas was weg. Dus vandaag moest ze alles regelen hoe nu verder want thuis heeft ze geen internet. En toen had iemand haar een berichtje via facebook gestuurd, dat ze haar ID kaart gevonden hadden. Later ging ze deze ophalen en ging ze naar de telefoon winkel om een simkaart te halen en kwam ze later weer terug met haar portemonnee, deze was ook op straat gevonden met al haar bankpassen en rijbewijs. Alleen haar paspoort en telefoon en geld miste nog. Maarja die telefoon en geld zal ze niet meer terug zien. Dus wij opzoek in de wijk naar haar paspoort. Had ze wat kinderen gevonden die wisten waar het was maar die man was niet thuis en kwam pas later thuis. Dus hier is ze later terug naar toe gegaan en die man had haar paspoort! Er waren kinderen mee aan het spelen en hij heeft het afgepakt en zou het terug brengen aan haar, maar ze kwam er zelf al achter en die heeft ze terug! Dus ze heeft echt geluk gehad. Helaas wel telefoon weg, dus ik heb ook geen telefoon meer want ik had haar oude telefoon, hahah. En die heeft zij nu weer in gebruik. Gelukkig komen papa en mama bijna en heb ik weer een telefoon, dus moet helaas even een week zonder telefoon maar dat zal ik wel overleven. Verder hebben we vandaag niet zo veel gedaan. Het viel beetje tegen om weer te moeten werken. ’s Avonds hebben we lekker zelf knoflooksaus gemaakt, met brood en kip en hadden we een lekkere maaltijd en dat smaakte goed! Ook heb ik mijn blog in een word bestand gezet. Ik had gister beetje dom gedaan en had al mijn bestanden verwijderd, dus ook mijn blog en alles op dropbox en echt dom. Maar dit kan ik gelukkig kopieren en plakken van internet, dus dit heb ik weer terug.

Dinsdag 9 februari, vandaag stappen papa en mama in het vliegtuig, opweg naar Amerika, en daarna zullen ze naar mij komen, woehoe. Ik hoop maar dat Yorbin maar goed voor Aicka gaat zorgen, haha. Vandaag was het weer een dagje werken. Janina zou deze ochtend komen, en dat kwam ze ook. Ze kwamen samen met een vrijwilliger, dus dat was mooi. Had ik weer iemand om te interviewen! Na het interview verder gaan werken aan een filmpje. En die is nu ook weer afgerond, is een review interview van een project. Janina heeft ook wat dingen uitgelegd om aan te werken dus kunnen we komende dagen mee aan de slag! Verder was het maar een saaie dag, een ding wat wel leuk is. We hebben tickets geboekt naar Cuba!!!! Woeehoeee, 21 april gaan wij naar Cuba. Joepie jeej. ’s Avonds hebben we lekker gebakken aardappels met vleesje en groentjes gegeten. Ook hebben we nog even een film gekeken.

Woensdag 10 februari was het weer een research dag. Ik had vandaag nog een interview uit te werken, dus dat heb ik gedaan. Verder ben ik bezig geweest met me onderzoek, dingen veranderen want Lieke heeft heel mijn plan nagekeken op Engelse fouten etc. Dus hier ben ik heel dankbaar voor en dit heb ik gelijk aangepast. Carlies had ook een interview dus die was ’s middags weg en Janina was ook al om 14.00 uur weg dus had ik even rust om te werken, en ik moet zeggen dat werkt toch een stuk lekkerder als je even alleen op kantoor kan zitten, hahaha. Ik heb me topiclijst en me operalization gemaakt. Waarschijnlijk zegt het jullie niet zo veel, maar ik ben heel blij dat ik dit heb gedaan nu, hahah. ’s Avonds zijn we met Dobby gaan lopen, wilde we langs Pura Vida gaan om pizza te bestellen, was deze gesloten. Potverdorie, had er niet zo veel zin in. Gelukkig moesten we nog heel town door, en kom je vanzelf bij een andere pizza tent, dus hier pizza besteld zodat ze zouden bezorgen. Dus toen deze eindelijk bezorgd was, ging ik al bijna dood van de honger maar hij was er net op tijd gelukkig. Samen met cola en mean girls deze pizza opgegeten. Dat was lekkker!

Donderdag 11 februari was Janina er niet, want zij is naar San Jose dus kunnen wij in rust lekker werken. Ik heb vandaag wat aan me competenties gewerkt. Maar motivatie was soms beetje ver te zoeken. Alles zit ook niet meer lekker hier. De tafel is te hoog, de stoelen zijn kut, de bank is te houterig, etc. Dus dat is kut, maar het is gelukt. Tussen de middag hebben we lekker zelf gemaakte eiersalade gemaakt, dit was lekker! Einde van de middag heb ik maar even Nick & Simon The Dream gekeken, is toch grappig programma, hahah. Daarna toch nog maar even gewerkt en toen gaan koken en toen was het al weer avond. De dagen gaan zo snel! ’s Avonds hebben we weer een film gekeken. Oja, vandaag viel ook weer eens de stroom uit, het was al weer even geleden maar het gebeurd dus nog steeds. Ook heeft het flink geregeld in de avond, en dat is lekker!

Vrijdag 12 februari was het weer een research dagje.  Ik had twee interview dus dat is fijn. Deze natuurlijk uitgewerkt en nog wat dingen gedaan voor mijn onderzoek. Verder was deze dag niet zo boeiend, behalve dan dat de stroom weer uit viel en dat het weer lekker geregend heeft. Vanavond hebben we geprobeerd zelf quasadilla’s te maken maar is toch lastig om dat precies zo te doen als in de restaurants, het was tevens wel erg lekker! Vanavond weer een filmpje gekeken en zo zijn elke dagen beetje hetzelfde, hahah. Morgen lekker weekend dus misschien gaan we dan nog andere dingen doen.

Zaterdag 13 februari zouden we naar het verre strand gaan. We hebben hier natuurlijk ook strand in Puerto Jimenez, maar dat is niet zo heel mooi om te liggen. Om te zwemmen is het perfect maar we wilden een relax dagje aan het strand. Uiteindelijk vertrokken we pas om 11.00 uur naar de supermarkt etc om eten en drinken te kopen om mee te nemen. Mijn fiets was er ook even mee gestopt dus moesten nog even langs de fietsenmaker, hier hebben ze wat olie op m’n ketting gesmeerd en me zadel hoger gezet en me fiets was klaar voor vertrek. Hierna zijn we door gereden. Rond 12.15 uur waren we op het strand. Dit is het strand waar we ook vuurwerk hebben gekeken met oud & nieuw. Echt een heel mooi strand, prachtig blauw water, lekker strand om op te liggen. Helaas geen ligbedjes, maar wel bomen zodat we schaduw hadden, dus was perfect. De golven waren wel wat hoger dan we gewend waren, hahah. Maar we hebben gezwommen. Carlies voelde nog iets tegen haar been dus zijn we toch maar snel het water uitgegaan. Carlies wilde ook nog wat interviews doen met wat hotels hier, deze hadden alleen niet veel tijd dus ze mag nog een keertje terug komen om te interviewen. Na een tijdje liggen kwamen er helaas zandvlooien, echt een rot beesten zijn dat. Zo irritant! Gelukkig hadden we deet bij dus waren we er toch beetje tegen bestemd, hahah. Rond 16.15 zijn we weer gaan fietsen terug naar huis. Het is zo’n halfuur rijden op de fiets dus valt opzich wel mee, maar als je een fiets heb, die eigenlijk te klein is, een uitstekend zadel heeft en totaal geen vering is het echt kut om op een onverharde weg met losliggend zand, losliggende stenen en putten en hobbels te fietsen, haha. Dus het lijkt een eeuwigheid te duren, gelukkig gaat de terugweg altijd sneller. Ook fiets je over een bruggetje waar krokodillen zwemmen, hahah. En er lag er een in het water. Gelukkig zijn we in het water en niet op het land, haha. ’s Avonds hebben we lekker gegeten bij Pura Vida. Onze local snackbar, erg lekker. Daarna hebben we natuurlijk wie is de mol gekeken… dus dat wordt al beetje spannend nu. We zijn niet op stap geweest want ik had echt koppijn, denk van de zon, dus ben lekker rond 23.00 uur in bed gaan liggen! Oja, en ben weer begonnen met Kees & Co, hahah. Vorig jaar in Canada keek ik dat ook en had niet alles gezien, dus dat ben ik nu aan ’t af kijken, hahah. Echt een geniaal programma!

Zondag 14 februari was ik al weer vroeg wakker helaas, ik ben toen maar begonnen met wassen en dwijlen etc. Carlies werd wat later wakker en is toen ook gaan schoonmaken. Dus het huis is weer spik en span. Verder hebben we vandaag niet veel gedaan. We hebben aan ons onderzoek gewerkt, want we hebben nog een maand en er is nog genoeg te doen, maar dat gaat allemaal wel goed komen!

Maandag 15 februari was er weer een werkweek aangebroken. Janina kwam al vroeg, en ze had kasten meegenomen! Ze was naar San Jose geweest en heeft daar bij de Walmart kledingkasten kunnen kopen voor ons, dus, we hebben eindelijk kleding kasten. Verder heb ik vandaag aan financiele dingen gewerkt voor me stage, en dat was het wel zo’n beetje. Hahaha, niet zo boeiende dag dus. Wel heb ik nog even een vliegticket geboekt voor morgen, want morgen komen papa en mama! En ik wilde eerst met de bus gaan, maar dan moet je om 5 uur vetrekken, duurt 8 uur, dan moet je met de taxi naar een andere bus, daar weer de bus naar het vliegveld en dan ben je er pas… En met het vliegtuig duurt het 3 kwartier, hahaha. Dus dat is iets aantrekkelijker, wel wat duurder natuurlijk maar je moet er wat voor over hebben…. ’s Avonds hebben we een film gekeken, Pretty woman! Hahah

Dinsdag 16 februari was het de dag dat ik naar San Jose ging, want papa en mama komen vandaag! Eerst op ’t gemakje wakker worden, want moest toch pas later vliegen. Spullen gepakt, wat gegeten en op naar het vliegveld…..

Wordt vervolgd!

Liefs, Thyrza

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jolan:
    18 februari 2016
    Heel veel plezier met je ouders!
    Leuk verhaal weer.
    Gr jolan
  2. Esther:
    21 februari 2016
    Hè hè eindelijk aan jouw blog toegekomen. Weer heerlijk gelachen!! Heel veel plezier met jouw ouders. Lekker genieten met en van elkaar!! Dikke knuffel xxx
  3. Oma van Driel:
    25 februari 2016
    heb weer genoten van je blog.
    Nog veel plezier! groetjesxx