Update uit Costa Rica!

31 januari 2016 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw blog uit Costa Rica. Zaterdag 16 januari ging ik naar een project. Ik moest om 08.00 uur bij een cafe zijn hier, en vanaf daar zouden we vertrekken. Ik dacht dat ik aan de late kant was, want was er om 07.58. Ik was dus de eerste. De andere 5 waren er nog niet, hahah. Deze kwamen ook allemaal langzaam binnen lopen en toen konden we vertrekken. We zaten om 08.30 uur pas in de auto. We waren opgehaald door de ‘eigenaar’ van de het project dus dat was chill. We gingen naar het Arboretum. Dit is een oppervlakte grond waar bomen gepland wordt, hahah. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar hier worden zegmaar de normale bomen gepland. Omdat veel mensen de echte tropische bomen met mooie bloemen enzo planten worden de ‘normale’ bomen beetje uitgestorven, ofzo. Hahah. Eigenlijk heb ik geen idee, want het was allemaal in het Spaans. Wat ik gezien heb waren heel veel bomen, nieuwe bomen die gepland werde, etc. Er worden hier ook wandelroutes gemaakt zodat toeristen hier kunnen komen kijken en eventueel kunnen kijken. Tijdens de hike kwam er op een prachtig uitzicht over de Golfe Dulce. De hike was een flinke hike, aangezien ik niet wist dat we gingen hiken in het bos had ik gewoon mijn vans en een korte broek aangedaan, haha. Dus ik heb wat krassen op me benen erbij, maar ik heb het overleefd! Aan het einde kregen we allemaal drinken, en fruit en brood en was echt heel goed geregeld. Rond 14.00 uur was ik weer terug in Puerto Jimenez en ben ik naar huis gereden. We zijn aan het einde van de middag nog even naar het strand geweest met Dobby en Dobby vond het vandaag zomaar eens echt leuk om in het water te zitten. Ze was eens rustig en dat is wel fijn, want meestal als ze mee gaat naar de zee dan heb je overal krauwen over je lichaam omdat ze het toch nog een beetje eng vind ofzo. We weten niet wat het is, want ze kan niet praten helaas. ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij de Sea Food restaurant. Ik had weer een heerlijke tonijn! Mjammie. Na het eten kwamen we Sarah (Duits meisje) tegen met andere Duitsers een een Zwitserse vrijwilliger die we ook ontmoet hadden bij het project die we bezoekt hebben in December. Hij is nu hier een vrijwilligers project aan het doen. Zij gingen chillen op het strand, maar alles was al dicht en we hadden geen drinken bij dus wij zijn even naar huis gegaan om met Dobby te lopen etc. We kwamen thuis, en er lag van alles op de grond. Dobby was weer eens te keer gegaan met de wc prullenbak. En er lag hier dus een tampon in… Een gebruikte tampon ja… En die lag hier niet meer in, die had Dobby gepakt en mee gespeeld/opgegeten. Hahahahah. Smerige hond! Dit opgeruimd en nog even gechillt want we hadden nog geen zin om weg tegaan. Rond 11.15 uur zijn we toch maar gegaan. Eerst naar Iguana Iguana, een barretje hier. Hier zat Sarah met 2 ander Duitse meisjes en Marc (de vrijwilliger). Die twee andere Duitsers gingen al snel weg omdat ze moe waren. Sarah en Marc bleven nog wel even zitten en dat was gezellig. Zij gingen na een tijdje ook naar huis, maar wij gingen even naar discoteca, kijken of er al iets te doen was. En dat was! Het was goed druk dus we gingen er een drankje doen. De discotheek is totaal niet zo groot, maar de helft van de mensen staan buiten, de andere helft staat binnen die staan te dansen. Jongens en meisjes, zo leuk om te zien! Er waren al flink wat dronken mensen wat toch altijd wel grappig is om te zien, haha. Zo ook Kayman of hoe die ook heet. We hebben hem al paar keer eerder ontmoet, en nu was hij er ook, maar hij is zo grappig dat onze kaken er pijn van deden. Om 02.00 uur gaat de deur hier dicht en iedereen wordt buiten gezet, en daar gaan mensen gewoon verder met drinken. Ook is er een bbq buiten, de soort kebab zaak van Puerto Jimenez, maar dan gewoon een bbq met wat vlees waar mensen eten kopen na het stappen, hahah. Wij zijn naar huis gegaan en was een leuke avond!

Zondag 17 januari was het al weer vroeg, omdat ze hier aan het werk zijn aan de huisjes, en dus ook op zondag om 07.00 uur. Ja, want het is toch heel normaal om dan te gaan boren in muren bij de buren wat bij je hoofd zit! Grrr! Dit was niet zo leuk, maarja, het was niet anders. Deze dag hebben we dan ook letterlijk niks uitgevoerd. Lekker gechillt. Zo hebben we Harry Potter gekeken. We zijn begonnen met deel 1, dus we hebben weer wat te doen! Ook lekker ijsjes gegeten en chipjes en nacho’s als avondeten, dus lekker slecht! Hahah. Toen we met Dobby gingen lopen, was het 18.30 uur ofzo, dus het was nog meer net donker. Was er een kind op de fiets van een jaar of 10. En die stopte opeens voor ons, maar wij liepen er gewoon omheen en want vonden het beetje raar. Vervolgens lopen we natuurlijk gewoon verder, stopt tie weer een stuk verder. Opeens draait hij om (wat ik niet zag) en slaat hij keihard op me kont en fietste heel hard weg. De mensen hier zijn echt debiel ofzo. Die hebben echt geen fatsoen. Dus dat was niet zo leuk en ben dan ook heel blij dat we weer gaan verhuizen van deze wijk! Hopelijk hebben we vanaf het volgende huis gewoon geen stomme dingen meer en gaat alles gewoon goed!

Maandag 18 januari begon de werkweek weer. We hadden wat opstart problemen maar het is gelukt om op te starten. Ik heb een filmpje subtitles gegeven omdat het toch best lastig is om het te verstaan. Verder nog wat dingen gedaan, en voor we het wisten was het al weer avond. Het is onze laatste avondmaal in dit huis! En dat gaan we doen met kipburgers, hahah. Lekker simpel. ’s Avonds hebben we weer een Harry Potter film gekeken en toen zijn we lekker gaan slapen.

Dinsdag 19 januari was moving day, yeaaah eindelijk! Ik was al vroeg wakker dus ben nog even een wasje gaan draaien, gedouchet en toen ben ik gaan pakken. Aaangezien we uit onze koffer leven hebben we niet veel moeten pakken, dus dat was dan nog een voordeel. We hebben schoongemaakt en voor we het wisten was het zowat allemaal schoon en konden we chillen. We hebben daarom ook een Harry Potter film gekeken (haha). We zijn nu bij 3, dus nog genoeg te gaan! We zouden eerst om 16.00 uur gaan verhuizen maar Janina belde dat het half 3 ging worden, dus we moesten nog even opschieten maar we waren optijd klaar, de auto ingeladen en tijd om te verhuizen! Het nieuwe huis was nog wel beetje vies dus moest nog schoongemaakt geworden. Wel stond er een bank (tuinbank) in de woonkamer, een sallontafel, een eettafel met 4 stoelen en er is een barretje, dus opzich een prima huis! Er zijn 3 kamers, 2 daarvan zijn ingericht met een tweepersoonsbed, en dat was het. Meer staat er niet in, hahah. Dus het is beetje karig. Dat is wel jammer, maar het huis is in iedergeval al groter en dat is fijn. Nu hebben we even creatief met barkrukken en eettafelstoelen gedaan om toch iets te hebben waar we spullen op kunnen zetten. Na de schoonmaak etc. Zijn we lekker uiteten geweest bij Pura Vida, je weet wel, dat ene tentje waar we in het begin zowat elke dag aten. Daar zitten we weer dichtbij dus daar zullen we wel vaker gaan eten, en nu hebben ze ook pizza! Dus, dat is helemaal perfect!

Woensdag 20 januari was het een gewone werkdag, maar aangezien we gister verhuisd waren etc. waren we nogal moe en hadden we nergens zin in, en Janina zou toch pas later komen. Dus, hebben we Harry Potter gekeken. Hahah. Hierna zijn we toch maar even wat gaan doen, en toen kwam Janina ook. Even besproken wat de plannen zijn voor de komende dagen, en toen ging ze weer weg. Eigenlijk zouden we naar de grens gaan vandaag, maar ging niet door dus het is nu nog onduidelijk wanneer we gaan. Zo irritant, hier plan je dingen, en het veranderd altijd en als ik ergens een hekel aan heb is het wel wijzigingen in een plan. Marja, we moeten er maar mee leren leven. Natuurlijk hebben we ’s avonds weer even Harry Potter gekeken!

Donderdag 21 januari hadden we research day. Aangezien Janina vandaag niet kon komen, omdat ze een boottocht had en vis ging vangen… dusja, moesten we voor ons zelf werken. Ik heb weer wat interviews binnen, maar nog lang niet genoeg maar dat komt wel goed. Verder ben ik opzoek naar een observatielijst voor onderzoek, maar vind ik lastig dus als iemand nog tips voor me heb of er toevallig een heb liggen? Hahah. Vandaag was het even geen Harry Potter. Soms ben ik hier zo moe, tewijl ik ’s nachts gewoon wel goed slaap, maar het is een foam matras en dat is best wel zacht dus je ligt standaard in een kuiltje, en heb zeg maar wel eens lekkerder gelegen, hahah.

Vrijdag 22 januari hadden we een skype gesprek met de leraar, maar deze ging helaas weer niet door. Dus zijn we maar weer verder gegaan met onderzoek. Janina kwam ’s middags om weer het een en ander te bespreken, en we gaan weer niet naar de grens, dat zal zondag worden. Dus laten we het hopen! Verder was deze dag niet zo bijzonder, behalve dan dat ik heb gewassen, want we hebben weer een werkende machine en een centrifuge, en dat is zo fijn! Het komt praktisch droog uit de wasmachine, dus dan hangen we het op, en uurtje later is het gewoon droog! Zo chill, hahah. S Avonds hebben we weer Harry Potter gekeken, dus we moeten alleen nog deel 7 kijken! Hahah.

Zaterdag 23 januari hadden we weer lekker weekend. ’s Morgens lekker op het gemakje gedaan en ’s middags zijn we naar het strand geweest met Dobby. Het water was een keer lekker, niet te warm! Het was nog wel warm, maar soms is het water echt zo smerig warm dat het niet lekker is om er in te zwemmen, haha. Maar vandaag was prima. Beetje gechillt bij het strand en lekkere smoothie gedronken en toen was het weer tijd om naar huis te gaan. Dobby gebadderd, zelf gebadderd en klaar gemaakt om te gaan eten. We gingen lekker laat eten zodat we daarna door konden naar de disctheek, haha. Vandaag had ik shrimps gegeten en als toetje chocolade taart, mjammie! Daarna door naar de discotheek en het was niet heel druk maar we waren er nog redelijk vroeg. Wat later werd het wel wat drukken maar vorige week was toch gezelliger. Nu waren er best wel wat toeriten of vrijwilligers, ik weet niet wat het waren, maar dat zijn echt een typisch soort mensen, hahah. Maar ondanks dat was het toch gezellig! Toen we s nachts met Dobby gingen wandelen zag ik nog een vallende ster!

Zondag 24 januari lekker een beetje uit geslapen en vandaag gaat een dag worden van lekker niks, hahah. We zijn ’s middags weer even naar het strand geweest en het water was weer lekker warm, haha. Verder hebben we niet zo veel gedaan. ’s Avonds hebben we pizza besteld en Harry Potter gekeken!

Maandag 25 januari was het dan eindelijk tijd om naar de grens te gaan. We moesten hier onze papier regelen om weer 90 dagen in het land te mogen blijven. En verder kan je hier goedkoop boodschappen doen etc. Dus dat hebben we gedaan! Hahah. ’s Middags hebben we lekker McDonalds gegeten, en hier hadden we zoveel zin in en keken we al zo lang naar uit! En dan is het nu eindelijk gelukt, hahah. Mjammie. We hebben inkopen gedaan want hier in Puerto Jimenez is het zo duur sommige producten en daar is het dan toch net weer goedkoper. Zoals shampoo, cruesli, soep, etc. Lekker makkelijk hahah.’s Avonds toen alles opgeruimd was waren we best wel moe dus zijn we gaan slapen.

Dinsdag 26 januari, Happy Birthday broertje! Dat er nog vele jaren bij mogen komen. Inderdaad, mijn broer is jarig. Ik kan hier helaas niet bij zijn maar heb even gefacetimed met mama en toen kwam Yorbin binnen dus, gelijk even gezongen voor hem! Vond je het leuk? Verder hebben we deze dag gewoon gewerkt natuurlijk. De gids kwam nog langs voor het park, want er is geboekt. Woensdag 3 februari gaan wij naar Corcovado park en hier gaan wij hiken. Wij gaan 2 dagen haken, in totaal 16 uur lopen en 40 km wandelen. Dus, we hebben jullie support een beetje nodig! Ik heb een trailer gemaakt van de nieuwe projecten die Green Life Volunteers gaat aanbieden. Van deze projecten komen ook allemaal een eigen film, maar deze staan er nog niet op omdat ook de website wordt aangepast dus dat komt allemaal. Jullie kunnen wel onze facebook liken, want hier was iets mis mee met de instellingen. Maar dat is gefixt. Dus mocht je het leuk vinden, ga naar Facebook, zoek Green Life Volunteers en LIKE! Hahah. ’s Avonds hebben we Harry Potter 7 deel 2 gekeken, en toen kwam er eer een einde aan de Harry Potter films, snif.

Woensdag 27 januari, ’s Morgens ben ik eerst wat dingen gaan regelen voor het park. Er moest al een deel betaald worden. En dit kon gedaan worden bij de bank, en dan schrijven zij dat over. Dus dat was niet zo moeilijk, moet ik natuurlijk wel m’n paspoort meenemen, dus mocht weer terug maar is gelukkig niet zo heel ver. Toen moest ik naar het centrum van het park. Hier moest ik gelukkig maar 3 kwartier wachten, pff, hahah. En binnen 2 minuten was dat geregeld. Dus, dat is geregeld! Er is geboekt, we kunnen naar het park! Woeehoee. Carlies had een interview en we waren ongeveer gelijk terug thuis en toen maar weer begonnen met werken. Het was research day, dus voornamelijk bezig geweest met ons research. Ook hadden we een skype gesprek met de leraar, eindelijk. Dus dit is ook gedaan en wat onduidelijkheden zijn wat duidelijker geworden. Dead lines komen eraan en er is genoeg te doen, maar dat komt allemaal goed. ’s Avonds heb ik me koffers eens open op tafel gelegd om te kijken wat ik allemaal met me ouders mee wil geven en wat ik hier wil houden, dus dat is beetje gesorteerd. Nu maar hopen dat papa en mama een halve koffer voor mij over hebben om mee tenemen! Hahah.

Donderdag 28 januari, was het natuurlijk weer een werkdag. Alhoewel we niet zo veel hebben gedaan voor Green Life Volunteers, maar meer voor onze competenties. Ook heb ik wat nieuwe projecten gemaild in het Carribische deel, waar we in Maart naar toe gaan! Hier gaan we dan weer projecten bekijken die Green Life Volunteers kan gaan aanbieden. Dus, ik ben benieuwd! Verder gaan de dagen heel snel. Voor we het weten is het half 9, en dan zijn we net klaar met eten etc. Hahah. Echt absurd maar het is hier best wel warm dus je eet laat en voor je ’t weet is ’t weer bedtijd.

Vrijdag 29 januari was het de laatste werkdag van de week. Vandaag is weer research day, en er kwam een vrijwilliger langs die ik heb geïnterviewd, dus weer een interview erbij. Nog wel genoeg te doen, maar dat komt wel goed! Voor we het wisten was deze dag weer om. ’s Avonds is Carlies bezig geweest met haar koffer en ik heb nog wat gewerkt voor school… Diehard!

Zaterdag 30 januari hebben we ’s morgens even goed schoongemaakt, gedweild, gestoft, geschrobd, noem maar op. Ik heb wat gordijnen aan elkaar genaaid en opgehangen. Toen hebben we wat gegeten en was het tijd om weer naar het dok te gaan, want het was weer bootjestijd! We gingen weer een eindje varen op de partyboot. Dit is de boot met een glijbaan en ieder neemt z’n eigen drank mee, zo kon je vandaag ook bbq meenemen. Wij hadden wat worstjes meegenomen, maar toen ze gingen bbqen hadden we net een zak chips op, hahah dus we hebben de worstjes maar laten liggen en ’s avonds mee naar huis genomen als avondeten! Verder was het lekker chill op de boot. Je vaart voor nog geen halfuur denk ik, dan gaat de boot stil en daar blijft die 3/4 uur liggen, en dan ga je weer terug. En in de tussentijd kan je lekker zwemmen etc. Wij zijn even naar de wal gezwommen want zo ver lagen we daar niet vandaan, hahah. Gewoon een chill dagje is dat atlijd! Na de boottocht weer naar huis gegaan, gegeten, wie is de mol gekeken, wat gechillt, gedoucht en toen klaar gemaakt om op stap te gaan. Het was half 1 eer we naar de stad gingen, normaal is het dan wel dat het wat drukker wordt in de ‘stad’. Vandaag niet. Het bleef een dode boel, hahah. Maar we zijn in ieder geval geweest. Zo waren er wat irritante mensen die aandacht wilden, en honden die voor me neus even op elkaar gingen rijen, maar een andere hond was het daar niet mee eens, dus vielen elkaar aan, en mijn benen hingen er ergens bij te bungelen, gelukkig was er een man die deze honden weer weg jaagde en waren mijn benen gered. Dus, dit was de zaterdag!

Zondag 31 januari is aangebroken, en vandaag komen er twee vriendinnen van Carlies! Ze landen bijna hier in Puerto Jimenez, en vandaag zullen we lekker naar het strand gaan en een chill dagje houden denk ik aangezien die reis die ze er op hebben zitten.

Dus ik wil jullie allemaal een fijne zondag wensen en alvast een goede werkweek! Wij gaan deze week beetje werken, beetje vakantie houden. Nja, vakantie houden, afzien in het park! Maar het gaat goed komen. Hopelijk komen we er levend uit, hahah.

Liefs uit Costa Rica, Thyrza

1. Jan en Mirjam Moes:
    31 januari 2016
    Het werd weer tijd voor een blog! Maar uh, ben je de Nederlandse taal al aan het verleren ;-)?
    Veel plezier van de week met de logees. Passen jullie op in het Corcovado Park?
    Succes en tot over een paar weken xoxo
  2. Esther:
    31 januari 2016
    Jullie hebben een mooi filmpje gemaakt! Bij MCDONALD'S gegeten, was het lekker? Kan tegenvallen als je er zo naar uit hebt gekeken,haha. Maar jullie mogen dus weer 90 dagen in Costa Rica zijn, mooi. Dikke knuffel xxx
  3. Leny:
    31 januari 2016
    Thyrza zo te horen heb je het goed naar je zin. Mooi om dit mee te maken geniet ervan groetjes