Amazing dolphin tour, plus de rest van de week!

17 december 2015 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Vrijdag 11 december was weeral aangebroken. Vandaag was het weer een werkdagje. Ik ben bezig geweest naar het zoeken van projecten die worden aangeboden in Costa Rica, zodat Green Life Volunteers deze projecten ook kan toevoegen aan het assortiment. Janina kwam ’s middags even langs maar bleef niet lang. We hebben wat projecten besproken en we mogen deze ook bezoeken, moeten het alleen allemaal nog even goed uitzoeken. Rond 14.00 uur ging Janina weer weg want ze ging zichzelf klaar maken, want we zouden aan het einde van de middag naar een barretje gaan. Cabo Matapalo was het plaatje waar dit barretje staat. Hier is elke vrijdag wat te doen, en staan er ook kraampjes etc. Dus wij gingen hier ook met een kraampje staan van het honden rescue project. Mensen kunnen dan geld doneren, of een tshirt kopen voor het project. Helaas waren er nog niet zo veel toeristen dus werd er ook geen geld gedoneerd. Het is hier elke vrijdag dus we zullen er vast nog wel eens vaker komen. Het was wel heel apart. Er stonden wat kraampjes en de meeste zijn ‘buitenlanders’ die in Costa Rica wonen en die proberen wat te verkopen. In het barretje komen dan wat toeristen en kan je ook wat eten. Wij hebben hier Knochi’s ofzo gegeten. De eigenaressen heet Martina, en dat is dan ook een Duitser dus die heeft wat duitsere gerechten op het menu staan. Ik vond het wel lekker maar het was beetje weinig voor de prijs, hahah. Toen het wat later was werd het wel wat drukker maar het leek wel of er een bus met hippies was vrijgelaten. Het was een grappige avond om mee te maken. Wat ook heel typisch is hier, ze blowen allemaal. Je ziet dan wat mensen bij een auto gaan staan, en dan gaan ze even blowen. Ze doen het allemaal heel stiekem, maar je weet van allemaal dat ze het doen, hahah. Rond 21.30 uur gingen we weer terug naar Puerto Jimenez. Het is zo’n uurtje rijden omdat de weg zo slecht is. Zoveel putten in de weg en stenen op de weg dat je er gewoon niet hard kan rijden. Er was zelfs een stukje waar je door het water heen moest rijden, hahah. We zagen nog wel een miereneten onderweg naar huis. We hadden deze graag meegenomen want er zitten hier zoveel mieren, en dan niet de mieren zoals thuis die je bijna niet zie, maar mieren die wel op spinnetjes lijken zo groot!

Zaterdag 12 december, weeeeeeeekend! Hier waren we aan toe. ’s Morgens zijn we lekker naar het strand gegaan hier in ons dorpje en hebben we lekker gezwommen, wat gegeten bij de strandtent en weer even terug op het strand gelegen. Er kwamen ook twee Duitse meisjes die hier voor een jaar vrijwilligerswerk doen. Hier hebben we nog even mee gelegen maar daarna zijn we toch weer naar huis gegaan. Er zaten namelijk zoveeeeel zand vlooien op het strand dat je er eng van werd! Wat een smerige beesten zijn dat. Heel me benen en me rug zitten er onder. Ik heb een been geteld, en dit waren er al meer dan 60! Het zijn allemaal rode vlekjes en meer is het niet, gelukkig zijn ze niet echt gaan jeuken maar wie weet komt dat nog. ’s Middags hebben we gekeken wat we nog willen doen in de tijd dat we hier zijn. We willen graag naar Cuba dus we moeten even kijken of dat haalbaar is etc. ’s Avonds hebben we gewoon brood gegeten omdat we smiddags al lekker slecht hadden gedaan in de strandtent. We gingen ’s Avonds weer op stap met de drie Duitse meiden. Ze zijn rond de 18 jaar en zitten hier dus een jaar. Ze zijn wel aardig alleen soms krijgen we niet zo’n hoogte van ze maar misschien komt dat nog. We zijn eerst gewoon ergens wat wezen drinken en daarna zijn we naar de Discotheek gegaan, hahah. Het werd steeds drukker dus ook wat leuker. De muziek is echt de muziek dat je zou verwachten en heel veel mensen dansen, zoals mannen als vrouwen. Een nadeel was dat er steeds een gozer(tje) (we voelen ons hier echt reuzen omdat iedereen hier niet zo groot is, de meeste mannen zijn zelfs nog wat kleiner dan ons) bij ons kwam staan en een gesprek probeerde aantegaan, in het Spaans dus dat wordt m al niet. En als je zeg dat je geen Spaans spreek blijft hij door lullen en overal waar wij gingen, kwam hij ook. Zooo vervelend! We waren het zo beu dat we weg gingen en naar onze fietsen gingen en hij ging ook naar z’n brommer en ging ons gewoon achteraan! Dus wij afgestapt en gaan lopen en gezegd dat hij weg moest gaan maar het was heel moeiijk voor hem. Uiteidelijk ging hij toch weg (dachten we) draaide hij weer om en kwam hij terug op z’n brommer en sloeg die sukkel op m’n kont! Smerig mannetje! Draaide hij weer om en toen liep Carlies aan de buitenkant en raakte hij haar ook aan dus die riep even dat hij van dr af moest blijven en toen hebben we m niet meer gezien. We waren even bang dat hij ons naar huis zou volgen maar dat heeft hij niet gedaan gelukkig. Gelukkig zijn we met z’n tweeen en kan er niet veel gebeuren maar dat hij het gewoon in z’n hoofd haal om dat te doen, echt smerig! Hij was eigenlijk de enige die zo vervelend was en de rest was gewoon normaal. Maarja je heb overal rotte appels tussen zit natuurlijk! Rond half 2 waren we thuis en zijn we lekker gaan slapen!

Zondag 13 december heb ik mijn koffers nog eens goed opgeruimd, want ik ben Nederlandse SIM kaart kwijt, lekker slim. Maar heb het helaas niet gevonden dus dat wordt een nieuwe aanvragen! Verder was deze dag een chillen dag, beetje gelezen, gecomputerd en weet ik veel wat, hahah. Ook gefacetimed met papa en mama, en zij komen 16 februari naar Costa Rica! Woeehoeee. ’s Avonds hebben we pizza besteld via een pizzaboer hier, en die hebben ze thuis afgegeven, en lekker dat die was! Hahah. Tijdens de pizza een Nederlandse film gekeken. Lekker dagje.

Maandag 14 december hebben we heel de dag gewerkt. Dus was niet zo’n bijzondere dag. ’s Avonds lekker rijst me wrapjes gemaakt en ik heb een nieuwe camera besteld en deze is vandaag aangekomen in NYC, en deze mevrouw komt 26 december naar hier toe dus kan ze mijn camera meenemen, yeaah! Eindelijk weer een camera!

Dinsdag 15 december was het weer een werkdag. Janina kwam pas rond 11 uur, en ze had hier een meeting met een vrijwilliger dus konden wij niet zo lekker werken dus zijn wij maar even naar de supermarkt geweest en naar het postkantoor en er was nog steeds geen post. Een kaartje doet er dus minimaal 4 weken over om in Costa Rica aan te komen! Is toch niet normaal, hahah. Nadat we terug waren zijn we weer begonnen met werken. Deze dagen zijn niet zo bijzonder maarja, die dagen horen er ook bij!

Woensdag 16 december was al weer aangebroken. We moesten vandaag gewoon weer werken natuurlijk. Ik heb nog wat projecten opgezocht, een nieuw blog geschreven voor op de website van http://www.glvolunteers.com dit blog gaat over een project, en hiervoor heb ik de film gemaakt! Dus, mocht je het leuk vinden om te kijken. Kan je op de website kijken, of op de facebook van Green Life Volunteers waar een directe link staat van de blog! Ik heb ook wat projecten benaderd die we willen bezoeken. Waarschijnlijk willen we eind december een project bezoeken en dan in januari, februari of maart (hahah) die andere projecten, en die zijn aan de caribische kant, en daar willen we zo graag naar toe! Dus ik hoop dat we wat leuke plaatsjes kunnen vinden die we mogen bezoeken. ’s Middags rond 15.00 uur zijn we naar een huis gaan kijken. Waar we nu wonen is voor een maand en dan in januari gaan we weer verhuizen en we hadden al een huis gezien, maar er is nu nog een huis die er ook leuk uitziet! Alleen het nadeel van dat huis is dat het pas half januari verkrijgbaar is dus het is even goed nadenken en dan een beslissingen maken, maar het huis waar we vandaag zijn wezen kijken heeft een goede kans! Wordt vervolgd…. Na het huiskijken zijn we weer naar huis gegaan en nog even gechillt. Als je onderbroken wordt is het echt lastig om dan weer te starten met werken. Dus dat hebben we ook niet meer gedaan, we zijn uit eten geweest bij het visrestaurant aan het strand. We hadden een ’s avonds een feestje bij onze huisbaas en dat wilde we niet missen! Toen we daar kwamen waren er al wat mensen en lekkere drankjes waren er, eten, muziek (een band) dus het zag er goed uit! Uiteindelijk ging de band zingen en ging zelfs een gozer die op kantoor werkt bij Luis (de huisbaas) ook nog zingen en dat klonk goed! Later was er nog een loting, iedereen z’n naam was opgeschreven maar helaas hadden we geen prijs! Maar het was een goede avond, we wilden eigenlijk maar een uurtje blijven. Maar om 23.00 uur waren we pas thuis! En dat was laat, want de volgende dag ging om 06.00 uur de wekker want Janina had vanavond voor ons geregeld dat we morgen met een dolfijnetour mee konden!

Donderdag 17 december ging de dolfijnen tour beginnen! Om 06.00 uur ging de wekker want om 07.15 uur zou de boot vetrekken van Cabina’s Jimenez waar we een week geslapen hebben. We zagen de boot liggen en dachten dat is een klein bootje, maar het paste perfect! We waren met een stuk of 10 man. Wij met z’n 2, 2 Amerikanen en nog een Aziatisch persoon en dan de familie van Katja (de schoonmaakster van Janina). Dus de boot was vol en tijd om te vertrekken. Het was al goed warm en we hadden ons goed ingesmeerd wat nodig was! We gingen een stukje varen in de hoop dat we dolfijnen zouden zien, we zijn ook een mangroven binnen gevaren waar krokodillen leven, maar ze sliepen nog toen wij er waren. Rond 09.00 uur waren we aan de andere kant van het water (zoek maar op de landkaart Golfo Dulce). Hier gingen de andere mensen van boord en gingen naar een Wildlife Senctuary. Dit is een soort opvang voor wilde dieren die gered zijn en verzorgd worden tot dat ze weer het wild in kunnen (ofzo) Nja, er zijn in iedergeval heel veel van zulke verschillende parken (projecten) en dit is er een van. Wij zijn hier niet naar toe gegaan omdat het anders te duur zou worden en we zouden er toch nog wel bij een komen voor een project die we willen gaan aanbieden aan vrijwilligers. Dus wij worden gedropt op een strandje iets verderop, samen met Katja (de schoonmaakster) en haar kindje. Je kan dus niet hand in hand lopen in dat wildlife ding omdat de apen dan boos worden, en dat kindje was nog niet heel groot dus zou of gedragen worden of aan de hand dus die mocht niet binnen. Hier op het strand was het heel mooi! En alleen wij zaten daar dus het was echt een prive strand. Hier in de buurt zat ook rif dus we hadden snorkels meegekregen. Het was alleen hoog water dus het rif was zo’n 150 meter zwemmen, en in een zwembad vind ik dat prima, maar in de zee vind ik dat toch een eindje terwijl er veel (grote) beesten in de zee zwemmen. Dus hebben we niet gedaan in het diepe. Wel gewoon in het wat ondiepere, en hier zag ik een soort rog zwemmen, een grijze met witte stippen! Mooi beest, en ik werd gestalkt door twee mini knal gele visjes. Die bleven bij me zwemmen waar ik ook ging, gelukkig waren het maar minitjes! Op dit strandje hebben we 1,5 uur gezeten en toen kwam de boot al weer aangevaren die ons weer kwam oppikken, toen de andere mensen weer opgepikt en gingen we weer verder. We stopte bij het rif met de boot om hier te snorkelen. Dit hebben we natuurlijk gedaan, en natuurlijk waren hier ook de mini gele visjes! Niet alleen die maar nog veel meer vissen, grote vissen, kleine vissen, dode vissen, hahah. Was gaaf om hier gesnorkeld te hebben! Het blijft toch altijd iets machtigs, de zee! Na de snorkelstop weer allemaal in de boot, in de hoop dat we nu toch dolfijnen zouden zien. En geloof mij, deze hebben wij gezien. OH MY GOD! Ik heb nog nooit zo iets prachtigs gezien, echt onvoorstelbaar! Dit waren zoveel dolfijnen, overal waar je keek zag je dolfijnen. De man van de boot zei dat er 4 cirkels rond de boot zwemmen, dit waren er zo 50 zei hij, en voor elke dolfijn die je ziet, zitten er nog een paar onder water, dus in totaal waren er zo’n 250 dolfijnen dicht bij ons! Dat kan je toch niet geloven? In de verte zag je baby dolfijntjes springen, maar ook echt springen, meer vliegen door de lucht en dan de grote dolfijnen bij de boot en die zwommen mee met de golven van de boot, en voor de boot en overal waren dolfijnen! Ik kan er over blijven schrijven. Ik kon ook alleen maar zeggen: “WAUW”. Dit heeft zo’n halfuur geduurd en toen zijn we weer verder gaan varen want het einde van de trip kwam in zicht. Maar echt, het was zo mooi! Hahah. De boot had 2 stoeltjes echt voorop op de boot zitten, en hier heb ik even gezeten en zag je echt alles heel goed ook wat er voor je onder water gebeurde en je zag zoveel beesten, echt top! Dicht bij de kust zagen we ook dolfijnen maar dat zijn ander soort dolfijnen dan die we verder op zee zagen. Het was echt een top tour! Het was 25 dollar, wat niet zo heel duur is voor een tour van 6 uur, hierbij waren er verschillende soorten fruit gesneden voor iedereen, sapjes, koekjes, chipjes. Je kon pakken wat je wilde dus het was echt top geregeld! Na deze tour gingen we even lunchen bij de ijscoboer, hahah. Lekker ijsje! En zijn we weer naar Dobby gegaan. We moesten echt even bijkomen van heel deze ochtend dus hebben eigenlijk ook niks meer gedaan dan boodschappen, gegeten, gedoucht en Dobby in bad gedaan. Het was echt een top dag en ik hoop dat we nog vaak mee kunnen met zo’n tour! Je word er ook nog eens lekker bruin (rood) van, hahaha.

Het is bijna weekend! Wij hebben een druk weekend voor de boeg. Morgen hebben we een vergadering, zaterdag gaan we mee helepn met een bird counting en helpen bij de lokale dierendokter want er zijn castratie clinics dus dat wordt een drukke dag! Maar ik heb er zin in. Jullie zullen het weer verder lezen op mijn volgende blog.

Alvast een fijn weekend en foto’s volgen snel!

Liefs uit Costa Rica,

Thyrza

1. Mattan:
    Heee!
    Wat leuk allemaal weer joh!
    En die dolfijnen, ja dat blijft foch iets magisch! Ben ik wel jaloers op hoor!! Kun je nu ook niet meer whasappen dan nu je je sim kwijt bent?
    Anyways! Een heel goed weekend
  2. Jan en Mirjam:
    18 december 2015
    Geweldig Thyr! Ik heb lekker kunnen lachen om het avontuur met het gozertje. Ik zie jouw blik helemaal voor me. En de filmpjes die wij al gezien hebben met de dolfijnen hebben wij ook van genoten. Hopelijk kunnen wij dat ook dien en zien als wij er zijn. Heel fijn weekend! Dikke knuffel van ons
    P.s. Mooi filmpje. Ziet er professioneel uit.
  3. Jolan:
    18 december 2015
    Hahhahaha zo gelachen om die tuinkabouter!!! En ja idd. Ik zie dat smoelwerk ook voor me van jou!! En dolfijnen..... Stikjaloers ben ik.
    Fijn weekend
  4. Esther:
    20 december 2015
    Eindelijk aan jouw blog toegekomen. Het is jouw totaal niet gelukt om mij jaloers te krijgen met jouw dolfijnenfilmpje.........Dus wel, hihi. Wat gaaf!! Zo te lezen heb je weer een gave tijd daar in her verre Costa Rica. Geniet nog van de vrije zondag. Dikke knuffel xxx