Costa Rican Life

11 december 2015 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuwe blog. Het is hier zo warm dat het eigenlijk niet leuk is om een blog te schrijven, hahah maar ik probeer het vol te houden voor de mensen die het leuk vinden om te lezen.

Woensdag 2 december was het alweer, wat gaat de tijd snel! Vandaag gingen we naar een plaats waar je goedkoper inkopen kan doen. Ook moesten we naar een politiebureau waar we aangifte kunnen doen over de inbraak voor de reisverzekering. We vertrokken rond half 9 vanuit Puerto Jimenez. Met een huurauto want Janina haar auto was kapot, dus die stond weer bij de garage (al de 3e keer sinds dat wij hier zijn). Het was een auto met airco dus dat was wel heel chill. Rond 11 uur waren we bij de politie. Dit duurde even omdat er zoveel ingevuld moest worden, maar uiteindelijk was het gelukkig gelukt. Hierna zijn we doorgereden naar de grens. Hier heeft Janina even uitgelegd hoe het werkt omdat we hier nog keer naar toe moeten om weg te gaan uit Costa Rica, naar Panama en dan weer terug. Omdat we geen visum hebben, mogen we maar 90 dagen hier verblijven dus moeten we elke 3 maanden even het land verlaten dus wel fijn dat we nu weten hoe dat precies gaat. Nadat dit uitgelegd was konden we naar de malls! Het was eigenlijk gewoon een grote wallmart, maar dan meerdere naast elkaar hahah, en met airco dus dat was ook ideaal! We hebben hier even flink inkopen gedaan want de shampoo etc is echt heel duur hier in Puerto Jimenez, en bij de grens scheelde het meer als de helft en zo nog meer wat dingen. Carlies moest natuurlijk ook een laptop halen en ik heb gekeken voor een camera maar er was niet echt iets die vergelijkbaar was met m’n vorige, en dat wilde ik natuurlijk wel! Dus, ik moet nog even verder kijken wat ik ga doen want wil wel graag een camera! Begin van de avond waren we klaar en zijn we weer terug gegaan naar huis. Rond half 9 waren we thuis en we waren kapot, hahah.

Donderdag 3 december was het weer een ‘normale’ stage dag, maar dan in ons nieuwe kantoor. Vandaag werd er ook een project bezocht en ik mocht mee. Om half 9 vertrokken we naar de school. Er waren nog meer meiden mee die een programma met die kinderen gingen doen zoals wat educatieve spelletjes. Ik heb het allemaal gefilmd want ik moet een ‘promotie’ film maken voor de projecten voor op de website van Green Life Volunteers etc. Dus hopelijk heb ik beetje goed gefilmd en kan ik er wat mee! Maandag gaan we nog naar meerdere scholen dus nog meer filmmateriaal! Voor de middag waren we al weer terug. Carlies was bezig met het instaleren van haar laptop maar ging niet echt soepel. Ik heb hier ook nog even bij geholpen maar lukte niet helaas. Verder hebben we een actie opgezet in de hoop dat mensen geld willen doneren zodat Dobby mee naar Nederland kan komen. Mochten jullie geïnteresseerd zijn kunnen jullie op de volgende link kijken: http://www.dreamordonate.nl/3724-help-dobby-to-a-safe-home Hier verteld Dobby haar verhaal en is er de mogelijkheid om geld te doneren voor Dobby. Alle kleine beetjes hebben, het kan ook rechtstreeks naar Carlies haar bankrekening, maar dan moet je even om die info vragen!

Vrijdag 4 december was het weer een stagedag. Janina was ziek dus zij zal niet komen. Ook zou zij de wasmachine brengen zodat we eindelijk kunnen wassen, maar doordat ze ziek was, was dit niet mogelijk. We zijn maar naar een wasserette gegaan om te wassen want we hadden al was liggen van meer dan een week dus het was al aardig wat. Daarna hebben we zelf nog wat handwasjes gedaan omdat we al 8 kg aan was hadden, en je betaald per kg, hahha. Vervolgens heb ik me schade claim ingediend bij de verzekering en Carlies is vooral bezig geweest met het promoten van haar actie en is er wat geld binnen gekomen maar nog niet genoeg natuurlijk dus voel je geroepen, hahah ;). ’s Avonds was er een evenement in het dorp. Naast de bank staat een grote boom en hier zaten allemaal lichtjes in, maar vandaag werden die aangezet dus dat moesten we zien. Er was ons verteld dat tussen 5 en 6 het zou gebeuren. Dus wij stonden daar rond half 6. Er was niet echt veel, wel veel mensen en een podium met muziek en lichtjes maar iedereen zat meer te wachten tot dat het echt ging beginnen. Om 19.00 uur begon het dan eindelijk. Kwam er een soort optocht met muziekgroepjes (lees: kinderen met trommels). En wat dansende kinderen. Het was wel grappig om te zien alleen het stelde niet heel veel voor hahah. Maar leuk om het mee te maken! We horen al meer dan een week alleen maar trommels etc. Dus nu weten we voor wat het was, ze waren aan het repeteren voor dit optreden! Rond 19.45 was het dan zo ver, de boom ging eindelijk aan! Was wel leuk! Mensen liepen ook met kerstmutsen en sneeuwpoppen stonden er, en het is zo’n raar idee terwijl het buiten 26 graden was op dat tijdstip! Hahahah.

Zaterdag 5 december. Sinterklaar is in het land, maar niet bij ons. Wij zijn lekker naar het strand gegaan. Hier hebben we lekker gezwommen en wat gegeten bij de strandtent en daarna weer lekker in het water gedoken. Het was druk op het strand met veel lokale mensen. Ook vloog er opeens een rog boven het water, en die was niet heel ver weg dus dat is even een minpuntje dat we dat hebben gezien, hahah. Na het strand hebben we lekker beetje thuis gechillt. ’s Avonds zijn we weer uiteten geweest en verder niet veel meer gedaan. De dagen zijn hier zo vermoeiend door het weer dat energielevel echt -10 is ofzo, hopelijk gaat het ooit een beetje wennen. Zondag 6 december hebben we letterlijk heel de dag niks gedaan. Dus dat is opzich wel een relaxt dagje. Ik heb beetje netflix gekeken op bed, en zulke dagen zijn altijd goed, toch?

Maandag 7 december mocht ik weer mee naar een school. Dat is van EducaOsa, een programma hier voor vrijwilligers en Green Life Volunteers is daar ook een onderdeel van. Ik mocht weer mee om te filmen. Janina wil van elk project een film voor promotiemateriaal, maar dat moet natuurlijk wel in elkaar gezet worden dus dat is mijn bezigheid. We waren met z’n 6en, en er waren 47 kinderen dus deze waren opgedeeld in 3 groepen en werden er educatieve spelletjes gedaan. Het is leuk om te zien hoe dat allemaal gaat, het is alleen beetje stom van mezelf dat ik geen Spaans spreek, hahah. Dus ik kan niet veel doen met de kinderen, dus gelukkig kon ik me focussen op het filmen. Na dit uitstapje weer terug naar huis gegaan. Hier ben ik gaan werken aan de film maar het is zo warm dat het niet echt opschiet. Ook zijn we nog even naar een buurtsuper geweest. Die zit hier niet zo ver vandaan dus is makkelijker dan elke keer naar de grote supermarkt. ’s Avonds lekker rijst met wraps, saus, vlees en groente gegeten. Ik moet zeggen, ik mis de luxe keuken van thuis al. Het is hier beetje eentonig plus ons kookgerei is niet zo luxe dus kunnen ook niet heel veel doen.

Dinsdag 8 december was het weer een gewone stagedag. Eindelijk was alles weer een beetje normaal en kan er gewoon gewerkt geworden. Ik heb moeten filmen toen ik mee was op de schoolbezoeken dus ik ga een film maken van al deze filmpjes, dat is een heel werk maar wel leuk om te doen! Janina kwam alleen ’s morgens werken en ’s middags moest ze weer naar het hotel. We hebben ook over onze onderzoeken gesproken dus er kan ook mee begonnen worden! Janina moest ook even naar de stad om iets op te halen, kwam ze terug met een puppy! Echt een dotje was het, een echte stoute Puppy, net zo stout als Aicka dus dat is leuk, hahah. Deze puppy mocht een nachtje bij ons blijven. Hij moest gecastreerd worden maar de dierendokter was er niet, en de foster family van dit hondje kom maar een keer per week in de stad, dus, vandaar. ’s Middags toen Janina weg was hadden we niet zoveel zin meer om nog veel te doen en we moesten nog om boodschappen. We zijn eerst wezen lunchen bij het strand, ik had een lekkere vis filet, mjammie. Hier zijn we door gereden naar het stadje en hebben we beetje gekeken in de winkels die er zijn. Er is een ook ‘kunst’ winkel met echt leuke dingen, het is alleen beetje prijzig maar er zijn dus ook souvenirs, mokken gemaakt van bamboe etc. Dus echt leuke dingen! Maar zit er nog wel even dus heb nog de tijd om hier nog eens te kijken. Ook weer om boodschappen geweest en toen terug naar huis! Vandaag zat er een tucan in de boom voor ons huis, maar natuurlijk nog geen camera dus helaas geen goede foto. ’s Avonds niet veel meer gedaan.

Woensdag 9 december gingen we ’s morgens naar het strand met Dobby. Dobby moest ook in bad dus dachten we om eerst naar het strand te gaan zodat ze daarna lekker kan badderen. We hebben natuurlijk geen auto, maar wel een fiets met een mandje. Dus Dobby zat lekker voorin de mand en was klaar om naar het strand te gaan. Het leek alsof ze het fijn vond om in het mandje te zitten. De wegen hier zijn niet zo heel goed dus er zijn nogal wat hobbels in de weg maar ze is levend aangekomen op het strand. Het leek alsof ze leuk vond! Ook heeft ze gezwommen maar dat moest niet te lang duren anders kroop ze helemaal in je met haar nageltjes, hahah. Het is zo’n lief hondje! Toen we in de zee zaten zagen we op misschien nog geen 20 meter afstand een dolfijn zwemmen! De zwom van ons af dus we hebben deze echt lang kunnen zien, echt zo gaaf om gewoon met een wilde dolfijn zo dichtbij je te zwemmen. Wel een beetje eng natuurlijk dus we gingen wel beetje terug naar het strand toe, hahaha. Ook zaten er in een boom wel 10 ara’s. Wat een gave beesten zijn dat! Helaas heb ik geen goede camera dus kon ik er geen foto’s van maken. Janina had een berichtje gestuurd dat ze er over een halfuur zou zijn, terwijl ze eigenlijk pas smiddags zou komen. Dus we moesten als een gek terug naar huis. Maar het is allemaal gelukt. Toen we bij het huis kwamen zat er een leguaan in het gras, wat een apart beest is dat! Kleine draakjes zijn dat, hahah. Ik heb weer aan de film gewerkt. ’s Middags toen ze weer weg was weer naar de supermarkt geweest en naar het postkantoor! En ik had post! Helaas geen kaarten, maar alleen een pakketje die me ouders verstuurd hadden met een cover voor op me laptop, een beschermding voor over me toetsenbord en plugs voor in de gaatjes van me laptop. Het is hier zo stoffig dus hopelijk bescherm ik me laptop beetje op deze manier. Maar helaas dus nog geen kaartjes terwijl sommige kaartjes al eerder zijn verstuurd dan dit pakket maar het is niet anders, we wachten geduldig af! ’s Avonds heb ik weer verder gewerkt aan de film maar opdenduur was ik het wel beu dus ben ik maar netflix gaan kijken!

Donderdag 10 december, vandaag hadden we weer een stagedag. Janina zou om 09.00 uur komen, om 10.30 uur was ze er, hahah. We steken het maar op de Costa Ricaanse mentaliteit. Wij waren al begonnen met werken dus opzich maak het ook niet uit. Vandaag heb ik de film afgemaakt voor EducaOsa en kan ik morgen dus weer beginnen met wat nieuws. Vanmiddag hebben we lekker tosti’s gemaakt en vanvaond zijn we uit eten geweest en hebben we lekker pizza gegeten! Mjammie. Na de pizza heb ik nog een softijsje gehaald bij de lokale ijsboer, en die smaakte prima dus hier zal ik vaste gast worden… hahaha. Het was dus geen bijzondere dag maar er moet natuurlijk ook gewerkt worden!

Ik ga zo lekker slapen, morgen is er weer een nieuwe dag en dan is het al weer bijna weekend! Ik hoop dat jullie het beetje leuk vinden om mijn blog te lezen. Het is msischien een beetje saai omdat ik veel vergeet door de hitte, hahah. Maar ik hoop dat het wel duidelijk is dat ik het naar me zin heb hier en ondanks de tegenslagen in de eerste maand, wordt ik er wel steeds aan herinnerd hoe blij ik ben dat ik hier ben met de mooie natuur, aardige mensen, en de lieve honden! Ik zal proberen morgen even de foto’s er op te zetten van het huis waar we nu wonen etc.!

Welterusten voor nu en een fijne laatste werkdag voor jullie, bijna weeeeeekend!

Liefs, Thyrza

1. Jan en Mirjam:
    11 december 2015
    Ik vind het nog steeds leuk om jouw verhalen te lezen!! Wat ben ik blij dat je ondanks de tegenslagen het toch zo naar je zin hebt. Die camera komt wel goed. Die nemen wij wel mee als we komen, dan heb je nog een paar maanden om de schade in te halen. Succes met de studie. Heel veel liefs en een dikke knuffel
  2. Janny:
    11 december 2015
    Nou Thyrza, ik kijk altijd uit naar jouw verhalen. Ik spreek Carlies (door alle ongein) dan wel bijna dagelijks over de app(telefoon) maar uit jouw verhalen haal ik toch weer andere dingen waardoor ik me weer een beetje meer een beeld kan vormen van jullie leven daar. Ga zo door! Liefs Janny
  3. Jolan:
    11 december 2015
    hey meissss vooral blijven schrijven hoor!!
    Ik vind het leuk en je schrijft harstikke lekker...balen vd inbraak maar keep up the good work! Wat gaaf eej al die dieren. Maar je grote vriend ;) nog niet tegen gekomen???
    gr vanuit een frisjes zeeuwsvlaanderen!!
    jolan knuffff
  4. Sandra Baas (collega Mirjam):
    11 december 2015
    En ook ik lees ze met veel plezier. Geniet van het mooie Costa Rica!!!
  5. Esther:
    11 december 2015
    Ik vind het heerlijk om jouw blogs te lezen. Door jou leren wij ook een beetje Costa Rica kennen, hahaha. Zal morgen dat voor Dobby in orde maken. Vergeet het steeds, sorry! Succes met de studie en de hitte. Dikke knuffel xxx