Xmas in de hitte!

27 december 2015 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Vrijdag 18 december hadden we weer een vergadering van EducaOsa, het blijft soms nog steeds onduidelijk waarom we daar bij zitten, maar toch is het altijd wel leuk. Ook heeft iedereen m’n filmpje bekeken en ze waren er tevreden over dus dat is goed! Na de vergadering zijn we weer naar huis gegaan en zijn we weer gaan werken. Verder was deze dag niet zo bijzonder.

Zaterdag 19 december was het vroeg dag. Om 05.30 uur werden we opgehaald want het was een event hier, genaamd: Christmas Bird Counting. Dit was een soort hike waar je opzoek gaat naar vogels en dan opschrijft welke vogels je ziet, nogal logisch natuurlijk als je naar de naam kijkt. Maar hier zie je wel iets anders dan pimpelmeesjes, musjes, duiven, merels, etc. Hahah, hier zie je namelijk Toucans, uilen, Hummingbirds, Motmots, hermits, papegaaien, en nog veel meer. De Nederlandse namen weet ik niet voor de vogels, maar op google zal je vast wel een plaatje van ze kunnen vinden in het Engels, haha. Maargoed. Dus heel wat foto’s gezien en het was ook echt een mooie plaatst waar we de hike gedaan hebben. Het was eigenlijk gewoon een tuin van een huisje, maar dan een mega tuin en die tuin is een butterfly garden gemaakt, echt heel gaaf om te zien. Deze gaat jammer genoeg pas juni open dus dat missen we net. Maar ik kom hier zeker nog een keer terug als ik me camera heb! Zo veel mooie vogels gezien en geoord! Rond 09.00 uur was het al weer klaar en we zouden vandaag ook nog moeten helpen bij de dierendokter omdat er een speciale clinic was. Eerst hadden we even pauze en zouden we later horen hoelaat we bij de vet moesten zijn. Janina stuurde om 11.00 uur berichtje dat ze naar haar werk moest dus dat we pas later naar de vet zouden gaan. Dus wij dachten kunnen we nog even  lekker ergens gaan lunchen, en dat hebben we ook gedaan. Ik had lekker vis taco’s, zo mjammie. Toen stuurde Janina berichtje dat we niet meer nodig waren bij de vet. Dus we hebben paar uur zitten wachten voor niks. Hier baalde we best wel van want we hadden gewoon lekker naar het strand ofzo kunnen gaan. Maarja, het was niet anders. De rest van de dag hebben we eigenlijk ook niks meer gedaan omdat we echt kapot waren van het vroege opstaan! ’s Avonds was er een licht show in de stad, maar daar waren we dood voor, dus helaas. We hebben lekker een film gekeken en daarna lekker gaan slapen.

Zondag 20 december had ik een beetje uitgeslapen, tot 08.00 uur! Echt een luxe, hahah. Deze dag hebben we eigenlijk ook niks meer gedaan. Ik heb heel de ochtend zitten lezen. Ik heb in een week tijd dan ook al 4 boeken uitgelezen! Verder deze dag niet veel gedaan. ’s Avonds lekker uit eten geweest en lekker pizza gegeten, mjammie! Dat gaat er altijd wel in natuurlijk.

Maandag 21 december was het weer een gewone werkdag. Alleen eigenlijk was die niet zo gewoon want we gingen niet voor Green Life Volunteers werken, maar voor ons zelf. Het was tijd voor ons onderzoek. Ik heb me interview vragen gemaakt en ook wat vrijwilligers opgezocht die ik kan gaan interviewen. Van de week even met Janina naar de vragen kijken en dan kan ik echt gaan beginnen. Verder hebben we deze dag niet veel meer gedaan dan alleen gegeten, spaghetti, en verder niet veel meer.

Dinsdag 22 december was het weer een dag om voor Green Life Volunteers te werken. Janina moest eerst naar de vet want er waren 5 puppy’s en daarna zou ze komen. Toen belde ze of iemand kon komen helpen met de puppy’s omdat ze in bad moesten etc. Dus ik ben naar de vet gegaan! Ik kwam daar, was er in heel Puerto Jimenez het water uitgezet, dus konden ze alsnog niet in bad, hahah. Want stinken deden ze wel maar ze hadden een huidinfectie dus best wel sneu maar ze hebben lekker gegeten en gedronken. Hierna wilde ik naar huis rijden, maar dat ging niet want de ketting was van m’n fiets! Gelukkig was er een mannetje die het even voor me wilde doen dus ik moest me handen niet vies maken, haha. Daarna weer begonnen met werken, ik ben bezig geweest met een film te maken, en nog projecten gecontacteerd die we kunnen gaan bezoeken dus afwachten op antwoord. Vandaag kwam er ook een mannetje de wc maken, deze trekt niet zo goed door, dan blijven er zegmaar dingen in de wcpot drijven, hahah. Dus deze zou nu gemaakt worden maar we merken er niks van want het blijft drijven, hahaha. Smakelijk verhaaltje he! Maar dat is zoals het is, helaas. Ook ging die vent het raam maken want het slot is kapot maar dat heeft hij niet meer gedaan en zou daar morgen voor komen, maarja, eerst zien en dan geloven! Onze lunch was lekker broodje knakworst, mjammie! ’s Middags gewoon weer verder gewerkt we gingen weer kijken bij een huis waar we zouden gaan wonen. Alleen het was toch niet helemaal zoals we verwacht hadden want het zou helemaal gemeubileerd zijn maar kort gezegd staan er twee bedden, een koelkast en een magnetron en that’s it. Nou eigelijk is dat niet kort gezegd want meer is het gewoon niet. En dat wordt gezien als gemeubileerd. Ik ben hier best wel pist over want we moeten dan nog zoveel bij gaan kopen. Zelfs servies, etc. Staat er niet. Maargoed, we wachten het even af en hebben nog steeds hoop dat het een ander huis gaat worden! Dus, DUIMEN! Na het huisbezoek hebben we niet veel meer gedaan, wat gekookt (rijst, paprika, champignons en gehakt met wraps, lekkkker!). Na het eten lekker gaan douchen en in bed gaan liggen lezen! En toen was het weer de volgende dag.

Woensdag 23 december. Bijna kerst! Spannend! Alleen hier is er niks spannends aan maar toch leuk. ’s Morgens zijn we te voet naar de supermarkt gegaan omdat het kerst is hebben we even al vooruit inkopen willen doen bij de supermarkt zodat we daar de komende dagen niet zo moeilijk mee hoeven te doen. Janina kon ons naar huis brengen met alle boodschappen dus hebben even veel drinken ingeslagen zodat het in de auto mee kon, haha. Na de boodschappen zijn we gaan werken. Het is een beetje saai omdat ik eigenlijk niet zo weet wat ik moet doen. Er is genoeg te doen, maar het is voornamelijk filmpjes maken en dat heb ik wel even gezien dus dat heb ik dan ook even met Janina besproken. Nu is het toch paar dagen niet werken wegens de feestdagen en maandag t/m woensdag gaan we projecten bezoeken en dan is het oud en nieuw en dan verhuizen ofzo dus dan zien we wel weer verder. ’s Middags hebben we Tamalis gegeten. Dat is iets typisch Costa Ricaans. Het was apart maar opzich wel lekker. Het zit ingewikkeld in een banenblad, en daarin zit soort van deeg, erwjtes, groene bonen, paprika en varkensvlees. Mijn varkensvlees was puur bot dus ik had het zonder vlees hahah maar het was goed te doen! Het smaakte wel lekker opzich. Ook heb ik met Janina m’n onderzoeksvragen besproken en wat kleine aanpassingen maken en dan kan ik ze in orde maken om vrijwilligers te gaan interviewen! Aan het einde van de middag zijn we naar de dokter gegaan met Dobby want waar ze gesteriliseerd is, is het gaan ontsteken dus beetje zielig. Dus naar de dokter en ze heeft nu antibiotica gehad en moet ze komende 10 dagen innemen dus hopelijk gaat het dan weer beter en hoeft ze niet geopereerd te worden, dus ik vraag nogmaals aan jullie: DUIMEN! Ook zijn we even langs het postkantoor gegaan en ik had eindelijk twee kaartjes!! Van me ouders, Yorbin, Lieke en Aicka voor me verjaardag! En deze is 14 november verzonden en nu was die er pas! Dus, dat is een flinke tijd. Ook was er een kaartje van Anouk! Had ik echt niet verwacht en vind ik super lief! Dit zijn de enige kaartjes tot nu toe, ik ga volgende week ergens weer eens kijken in de hoop dat er nog wat kaartjes komen! Carlies had ook een flink pakket gekregen van haar mama en haar zus! Thuis hebben we deze gelijk open gemaakt en er zaten twee grote kaarten in, eentje voor Carlies natuurlijk en een voor mij! Heel erg bedankt Janny en Claudia! Vind ik echt heel leuk! Ook hadden ze gordijnen opgestuurd en beveiligingspullen voor het huis, dus waar we ook gaan wonen, wij zitten veilig! Carlies had nog kerstokken gekregen, hahah en een kerst tshirt! Dus super leuk! Hierna hebben we gewoon niet veel meer gedaan dan gegeten en beetje gechillt met een filmpje!

Donderdag 24 december, pre-christmas day. Vandaag waren we lekker vrij en heb daarom ook helemaal niks gedaan voor school of werk of wat dan ook. Lekker een stoel buiten gezet en gelezen. ’s Middags ben ik even met Dobby naar het strand geweest om af te koelen. Dobby weet zelf nog niet zo goed of ze het leuk vind of niet, hahah. Het zand vindt ze heel leuk om in te rollen en ze is wel nieuwschierig naar het water, maar echt zwemmen is niet haar hobby. Dus in het water zet ze dan ook heel haar nagels in je rug, en dat is toch niet zo’n pretje als je die nagels gezien hebt. We zijn niet te lang geweest op het strand want ik moest nog lunchen en we moesten nog om boodschappen want ’s avonds hadden we een Christmas Eve feestje maar moesten zelf drinken etc. meenemen. We hadden wat blikjes drinken gehaald en nog wat worstjes voor op de bbq en deze konden we dan meenemen. Het zou om 17.00 uur beginnen dus wij zaten om 5 uur ook klaar om opgehaald te worden door de taxi. Belde Janina dat het toch pas half 7 zou worden…. Dus dan maar even 1.5 uur gewacht. Stond de taxi om half 7 voor de deur wij snel naar de taxi. Komen we bij Janina, Shit drinken en worstjes vergeten, hahah. Lekker dom! Maarja, dan maar zonder gedaan en gelukkig kon Janina wel wat missen aan ons. Bij Janina waren wat vrienden en de ouders van haar vriend. Die vader had gewerkt in Nederland ooit dus die kende nog wel wat Nederlandse woorden, hahah. Het was een gezellige avond! Rond half 10 was het al weer klaar en zijn we weer naar huis gegaan.

Vrijdag 25 december, MERRY XMAS! Vandaag is het kerst! En ik heb nog nooit zo niet kerst gevoel gehad. Wakker worden en het is al 30 graden buiten, dat is toch niet erg kerst. Maar mij hoor je niet klagen want ik vind het heerlijk! ’s Morgens weer lekker rustig wakker geworden met me boek buiten en ’s Middags zijn we naar het strand gegaan, weer met Dobby! We kwamen op het strand en wisten niet wat we zagen. Het was zo druk, zo druk hebben we het nog nooit gezien. Mensen met tafels, stoelen, hangmatten, bbq’s, drank, eten, auto’s. Hahha. Was dus een gezellige boel! Dobby vond het nog steeds niet heel leuk in het water dus zijn niet te lang gebleven. Na het strand lekker naar huis gegaan en de hond gebadderd en wij zijn lekker buiten gaan chillen met nacho chipjes en dipsaus! ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest maar dat is niet zoals thuis dat er speciale kerstmenu’s zijn en dat je moet reserveren hoor, hahah. Hier is ’t gewoon alsof het een normale dag is zoals alle andere dagen. We zaten echt direct aan het strand, en het was volle maal dus je had echt mooi zicht! We hadden lekker ossenhaas, maar helaas zonder frietjes en daar hadden we juist zoveel zin in. Hier werden gegrilde groente bij geserveerd. Nou daar maak je toch niemand blij mee. Dus dat was beetje balen en hele goede toetjes hebben ze ook niet dus we zijn gewoon bij de buren een toetje gaan eten! En die was lekker! Na het eten lekker naar huis gegaan en heb ik in bed nog een filmpje gekeken.

Zaterdag 26 december, MERRY 2ND XMAS! Alleen hier kennen ze dat niet echt. Maar wij hadden wel een leuke dag voor de boeg want we gingen weer op boottocht! De boot zal om 14.00 uur vertrekken dus ’s morgens hadden we nog even de tijd om te relaxen. Ook zijn we weer bij de supermarkt geweest om nog wat drinken te halen voor op de boot. We wilden door gaan naar de boot en toen hoorde we opeens heel hard honden gepiep van buiten. Dat klonk niet goed! Er was dus een hond aangereden voor onze deur, arm beestje, en de auto was doorgereden! Gelukkig hoorde onze buurvrouw het ook en ging ook bij de hond kijken. Ze was in de bossen gaan liggen en beetje bang maar gelukkig was de buurvrouw goed met honden en de hond vond de hondensnoepjes van Dobby lekker! Dus uiteindelijk kwam die de bossen uit en was z’n pootje aan het bloeden. De buurvrouw heeft m meegenomen en verder weten we nog niet hoe het er meer gaat. Hopelijk valt het een beetje mee. Wij snel naar de boot gereden en gelukkig waren we nog optijd! Het was redelijk druk en uiteindelijk vertrokken we pas om 15.00 omdat ze moesten wachten op iemand, en die iemand had het vlees bij voor op de bbq. Deze persoon is dus nooit op komen dagen, hahah. We zijn stukje gaan varen en toen hebben ze boot stil gelegd en kon je zwemmen van de boot en er was ook een stand up paddling board. Ik heb het even geprobeerd, maar op m’n knieen want om nou midden op zee in het water te vallen vond ik niet zo leuk idee, hahaha. Wij waren de enige die wat van vlees bij hadden, 5 braadworsten voor op de bbq, hahaha. En iedereen dook er zowat op af, maar dat ging mooi niet door. Moesten ze zelf maar ook wat meenemen, haha. Ze wel erg lekker en we hebben wel een beetje gedeeld maar het is niet ons probleem dat verder niemand iets bij had. De boot was rond 19.00 weer terug aan wal en we hebben ook nog dolfijnen gezien! Niet zo veel als vorige keer en niet zo dichtbij, maar we hebben ze gezien! Nadat we de boot weer aan wal was zijn we nog even gaan eten en toen naar huis gegaan. Misschien gingen we nog op stap maar wisten we nog niet. Eerst maar eens even lekker douchen. Hierna zijn we gaan jokeren, de kaart spel, en toen hadden we toch niet meer zo’n zin om op stap te gaan dus zijn we lekker gaan slapen. Eerst nog wel even een filmpje gekeken!

Vandaag, zondag 27 december hebben we een lekker chill dagje. Beetje wasjes draaien, blog schrijven, me interview vragen verbeteren, hopelijk me nieuwe camera straks ophalen, tas in pakken voor van de week en zo min mogelijk zweten, hahah. We gaan morgen 3 daagjes projecten bezoeken dus ik ben benieuwd!

Fijne dag voor jullie en alvast voor iedereen een goede jaarwisseling!

Liefs uit Costa Rica,

Thyrza

1. Jan en Mirjam:
    27 december 2015
    Is weer eens wat anders, de kerstdagen op het strand doorbrengen!
    Veel plezier bij de project bezoeken. Dikke kus van ons
  2. Esther:
    27 december 2015
    Duim......duim.......duim...... hopen dat het helpt en jullie een mooie, veilige en een echt gemeubileerde woning vinden. Het echte kerstgevoel was bij mij ook ver te zoeken, 15 graden wassen het hier. Niet zo warm als bij jou maar toch. Dikke knuffel xxx
  3. Esther:
    *was i.p.v. wassen