The Canadian Rockies

27 augustus 2014 - Sherwood Park, Canada

Hallo lieve allemaal,

Hier komt dan het blog over de trip naar de Canadian Rockies. Jullie kunnen er voor gaan zitten, want het zal een groot verhaal gaan worden. Sorry hiervoor. Ik hoop dat het allemaal beetje duidelijk is. De andere meiden hebben namelijk elke avond netjes het verhaal opgeschreven wat we elke dag gedaan hebben. Hier ben ik niet zo goed in, dus ik heb wat steekwoorden opgeschreven, hopelijk kan ik het me nog allemaal herinneren. Gelukkig heb ik meer dan 1500 foto’s gemaakt, wat me er ook wel bij zal helpen.

Dinsdag 19 augustus

Het was zo ver. Het volgende avontuur ging beginnen. Om 11.00 uur konden wij de auto ophalen op het vliegveld. Volgeladen met spullen stonden we bij Alamo. We kregen een wat grotere auto omdat ze dacht dat al onze spullen niet in de auto zouden passen die we geboekt hadden. Nja, prima toch! Het zou een zilveren Kia zijn. Wij de parkeergarage in en zoeken naar de auto, we lopen nog maar binnen en zien echt zo’n mega zilveren Kia staan. Wij moesten al lachen en schrokken een beetje want we moesten automaat gaan rijden en dan nog zo’n mega auto ook. Drukkend op het knopje van de autosleutels ging er gelukkig toch bij een andere auto de lichten branden. Pfew, we hadden een kleinere auto! Een Kia Forte. Wat een mooi ding zeg! En lekker rijden dat die deed! Maargoed, toch even wat geoefend omdat Milou en ik dat beiden niet gewend zijn. Het eenmaal onder de knie te hebben zijn we verder gegaan. Op naar Calgary! We zijn naar het Olympica Parc gereden, net buiten Calgary. Was erg leuk om te zien, wel beetje apart omdat er natuurlijk geen sneeuw lag. Hier zijn we met een stoeltjeslift naar boven gegaan en zijn we naar beneden gekomen met een ‘Luge’. Een soort rodelkarretje, erg grappig om te doen! Na deze ervaring hebben we onze weg vervolgd naar de Canadian Rockies, op naar Banff!

Richting Banff zijn we via de Bow Valley Road gereden, dit zal jullie natuurlijk niets zeggen, maar je hebt dus de snelweg en daarnaast lag nog een ander weggetje wat veel mooier uitzicht heeft. Natuurlijk gingen we langs deze weg. Ik zat achter het stuur en ik had helaas niet zoveel tijd om ook echt van het uitzicht te genieten maar ik hoorde naast me alleen maar ‘Wauw’, en op de foto’s ziet het er ook erg mooi uit allemaal. In de verte zie je de bergen komen wat een bijzonder uitzicht gaf. Natuurlijk waren wij ook al gelijk op berenjacht, maar helaas, niets gevonden. Om de nationale parken binnen te komen heb je een Parkpas nodig. Er was wel een poortje voordat we Banff binnen reden, maar we dachten we gaan er wel voorbij… Daar kon je dus je parkpas kopen. Dus wij gingen nu het park in zonder Parkpas. 1,5 uur later aangekomen in Banff was het tijd om naar het hostel te gaan. Mensen die mij beetje kennen weten wel dat ik een natuurtalent ben in parkeren, ahum. En ja hoor, er moest natuurlijk voor het hostel geparkeerd worden. Er stond wel een man naast ons en die zat beetje te kijken. Simone stond aan de voorkant en Milou aan de achterkant of het allemaal goed ging… Dus, het zal er best leuk uitgezien hebben. Eindelijk geparkeerd, wij naar binnen om in te checken… Je raad het al, zit die man die stond te kijken achter de receptie… Hij moest een beetje lachen maar ach, dat snapte ik eigenlijk ook wel. We verbleven in Banff International Hostel en het was een mooi hostel met mooie kamers. Daarna zijn we gelijk gaan eten want het was een behoorlijke lange reis. Lekker allemaal een pizza magaritha.

Woensdag 20 augustus

De volgende dag was aangebroken. De eerste volledige dag in de Rockies. Helaas, we werden wakker en het regende. Dat was even een tegenvaller maar als dat alles maar was, viel dat ook wel weer mee natuurlijk. Lekker ontbeten in het hostel in de keuken. Het was even wennen zo’n hostel, maar het is wel grappig eigenlijk. We ware in Banff maar wat we daar nou precies gingen doen, wisten we niet. Lekker spontaan allemaal. Toch maar even besloten om naar het information centre te gaan, zij zouden wel meer kunnen vertellen en konden we ook gelijk die parkpas kopen. We waren aan het praten en toevallig stonden er twee Nederlanders naast ons. Zij zeiden dat we beter z.s.m. naar de Gondola konden gaan (waar we al tickets voor hadden gekocht) omdat het alleen maar slechter weer zou worden en je dan bijna niets kan zien. Dus wij besloten om dat dan maar te gaan doen. Helaas, in de Gondola was nog niet veel te zien, vooral veel wolken, regen en een beetje bomen. Maar het was toch wel leuk om zo hoog te staan. Hier snel wat foto’s genomen zodat we toch een kleine sfeerimpressie kunnen geven. Lekker warme chocomelk gedronken om op te warmen en weer terug naar beneden met de Gondola. Ja, wat konden we nog meer doen met die regen… Er was een Park Museum waar we gratis binnen konden met onze Parkpas (ja, deze hadden we ondertussen bemachtigd). In dit museum stonden allemaal opgezette dieren (doden uiteraard). Was leuk om te zien want zo had je een beeld welke beesten hier nou eigenlijk allemaal rond lopen. Na wat gekeken te hebben en paar foto’s later weer tijd om naar buiten te gaan. En we hadden het eerste blauwe water gespot! Een rivier door Banff (geen idee hoe deze heette). Het was behoorlijk koud dus even lekker wat gedronken en vervolgens wat gaan eten zodat we verder konden met ons avond programma. We waren wat eerder klaar met eten dan gedacht en kwamen een leuke winkel tegen, een Christmasstore. Een hele winkel vol met Kerstdingen. Milou is nogal gek op kerst dus hier zijn we even naar binnen gegaan. Nou de eerste kerstboomhanger heb ik gekocht voor van het jaar! Vervolgens zijn we naar de Upper Hot Springs gegaan. Dit was wat hoger in de bergen, maar dat is dus een klein zwembad (buiten) met water van ongeveer 41 graden Celsius, ik kan je vertellen dat dat behoorlijk warm was maar heerlijk om te ontspannen. Na deze opwarmingen terug naar het hostel gegaan, en ja, er lag een chinees bij ons op de kamer. Pap en mam, lach maar lekker!

Donderdag 21 augustus

Oké de volgende dag was donderdag 21 augustus. Dit was de dag dat we weer vertrokken uit Banff en verder gingen naar de volgende stop, Lake Louise. We moesten wel even tanken voor de zekerheid. Nou, het tanken hier is echt goedkoop. Echt een lachertje eigenlijk. Ik heb een halve tank getankt en het koste 34 dollar. Dollar hé! Geeneens Euro’s hé, dat is nog eens goedkoop hé! Nja, na het tanken tijd om door te gaan. Weer langs de Bow Valley Road waar ook Johnston Canyon was gevestigd. Hier hebben we een korte hike van 2,6 km gedaan. In de regen helaas, maar het was zeker de moeite waard! Hier waren ook Falls te bewonderen, de lower en upper falls. Na de hike weer even opgewarmd met frietjes en warme chocomelk en de reis kon weer verder naar Lake Louise. Op een gegeven moment stonden er meerdere auto’s langs de kant dus wij dachten dat daar vast wel een beest ofzo te zien was. Dus wij ook de auto gestopt, en opeens hoor ik iemand ‘bearspoop’ roepen, dus blijkbaar stonden de mensen naar berenpoep te kijken… We zijn toch maar weer door gereden, haha. We hadden een mooi uitzicht over Castle Mountain. Was een mooie berg en zijn even gestopt om hier wat foto’s te maken. Net voor de afslag van Lake Louise was een mooi (blauw) riviertje waar we even gestopt zijn om wat te drinken en natuurlijk ook voor foto’s te maken. Het liefst stop je overal langs de kant van de weg want het is allemaal zo mooi, maar dat kon niet. Maar hier zijn we gestopt. Er waren nog meer mensen en raakte aan de praat en vroegen waar wij vandaan kwamen, dus ik zei ‘the Netherlands’ en gaf ze een high five omdat ze ook familie in Nederland had. Hele aardige en open mensen hier! Aangekomen in het hostel in Lake Louise ‘Hi Hostel Alpine Lake Louise’ zijn we wat gaan eten en even in het dorpje wezen kijken, nou dat was echt maar even want dat is dus heel klein. Misschien 10 winkeltjes, haha. Maar wel leuk! ’s Avonds hebben we lekker wat gechillt in het hostel en wat gekaart.

Vrijdag 22 augustus

Vandaag was het tijd om naar Lake Louise te gaan. Helaas regende het weer maar dat moest de pret niet minderen. Eerst even langs het bakkertje om lekker wat eten te halen en vervolgens doorgereden. Ze adviseerde ons om er voor 11 uur te zijn ivm de drukte. Dus hier hebben wij braaf naar geluisterd. Lake Louise is echt heel groot en heel mooi. Je weet eigenlijk even niet waar je moet kijken. Er staat ook een heel groot hotel bij wat uitzicht heeft over het meer, als ik meer geld had, zou ik hier zeker een nachtje verblijven. Dus, donaties zijn altijd welkom! ;). We hebben hier 4 km rond gelopen en het bleef gewoon mooi, maakte niet uit waar je keek. Hier ook niet echt veel wilde dieren gezien, alleen een chipmunk die echt brutaal was en in de broek van Milou hing en er was ook een Pika beestje. Een heel apart beestje die je meestal wel hoor maar niet zie, maar wij zagen hem ook. Hij zat op een rots, heel stil en opeens ging z’n mond open en kwam een piep geluid uit! Haha, was erg grappig om te zien. Vervolgens zijn we verder gereden naar Moraine Lake, dit was 14 km rijden maar toen we hier aankwamen had niemand een plekje voor onze auto vrijgelaten, dus zijn we maar weer terug gereden naar het plaatsje Lake Louise. Hier hebben we nogmaals een Gondola geboekt want het schijnt dat op die berg beren lopen… Helaas geen beren voor ons, maar er was een heel mooi uitzicht over de Rockies en Lake Louise was ook zichtbaar in de verte. Erg mooi en zeker de moeite waard geweest. De mensen hier vinden het ook erg leuk dat we uit Nederland komen. Een vrouwtje vroeg waar we vandaan kwamen dus wij zeiden natuurlijk uit Nederland, begon ze over André Rieu, haha, was op dat moment best wel grappig! Het was ondertussen tijd om te gaan eten en na het eten hebben we spontaan besloten om maar alvast naar Moraine Lake te rijden omdat we de volgende dag weer zouden vertrekken uit Lake Louise. Moraine Lake was ook erg mooi in de schemering. Hier zijn we niet te lang gebleven omdat het toch al donker werd en we waren daar maar met z’n 3en, en ze adviseren om met z’n 4en te lopen voor het geval er een beer is, haha. Dus we zijn maar veilig terug gegaan haar het hostel. Hier weer even lekker gerelaxt. We hadden hier ook weer een leuke kamergenoot… We verwachtte een jong iemand, maar dit was niet het geval. We deden de deur open en er zat een oude vrouw op het bed, van een jaar of 65 / 70… En het was een Zwitser… We weten niet hoe ze heette maar we hebben haar Gerda genoemd. Ze was wel oké, ondanks dat ze een reis door Canada op de fiets heeft gemaakt en heeft geslapen tussen de beren en wolven… We waren toch blij dat we in een hostel sliepen.

Zaterdag 23 augustus

Deze dag zouden we vertrekken naar Colombia Icefields. We hadden nog geen hostel geboekt maar we zouden even kijken hoe lang het zou duren en waar we dan konden verblijven. Icefield was iets van twee uur rijden, goed te doen. Onderweg zijn we nog bij een lake gestopt, de Bow Lake, was ook weer erg mooi blauw en een prachtig uitzicht. Bij Colombia Icefields was het erg druk, maar gelukkig hadden we al de tickets en moesten we niet zo lang wachten. We zouden de Athabasca Glatcier opgaan, dat was erg gaaf! Hier lag 225 meter sneeuw en je kon het ijswater drinken, en dat was nog lekker ook! We hebben 20 minuten op het ijs gestaan en toen ging de bus weer terug, een mega bus met grote wielen. Was ook wel nodig want we zijn wat steile weggetjes afgegaan. Was een leuke ervaring. Daarna even wat gedronken en zijn we naar de Icewalker gegaan. Dit is een soort brug waar je doorheen kan kijken en is erg hoog. Was ook mooi om te zien maar best wel druk. Maar dat geeft niet, want het uitzicht was mooi. Ik keek achter me en zag ik opeens een Mountain Goat staan. Erg leuk! Toch naar de auto en het was eind van de middag dus hadden nog tijd om door te rijden naar Jasper en daar een slaap plek te vinden. Onderweg wat gegeten en weer verder naar Jasper. Rond 21.00 uur kwamen we aan in Jasper… en we hadden nog niets gereserveerd om te slapen maar dat moest wel lukken dachten we… Maar helaas, alle hostels en hotels zaten vol. Dus, wat konden we dan doen… We hadden een auto en slaapzakken bij. Dus er zat maar een ding op, een camping zoeken en daar gaan slapen, in de auto. Gelukkig was er op de camping nog wel plaats en hebben daar geslapen, in de auto. Een heel avontuur en ik heb wel eens lekkerder geslapen. Ik zat op de rijdersstoel, dus heb heel de nacht met een stuur tussen mijn benen geslapen, weer eens wat anders. En het leuke was, we hadden lekker garlicbread gegeten, dus je zult wel al raden, de auto stonk een beetje… om 04.00 uur waren we allemaal wakker en toen moest echt een raampje open want het was niet te doen! Daarna toch nog wel wat geslapen, gelukkig. Maar half liggend/zittend slapen met een stuur tussen je benen in een auto stinkend naar knoflook en de kans dat er beren naast je auto staan is toch niet een hele fijne nacht. Maar leuk om keer geprobeerd te hebben.

Zondag 24 augustus

‘Lekker’ wakker geworden in de auto was het tijd om Jasper te verkennen. Even wat gaan eten bij een bakkertje in Jasper en zijn we doorgegaan naar Maligne Lake. Hier hebben we een boottocht gedaan wat ongeveer 1,5 uur duurde en zijn we gestopt bij Spirit Island. Spirit Island is het meest gefotografeerde plaatsje in de Canadian Rockies. De foto’s zullen uiteraard volgen. Was een mooi uitzicht en leuk om hier geweest te zijn. Na dit avontuur weer terug gereden richting Jasper. Onderweg zijn we gestopt bij Medicine Lake. Is (weer) een mooi meer met prachtig water en mooi uitzicht. Hier zijn we ook een Big Horn Sheep tegen gekomen. Die zat lekker wat te eten aan de kant van de weg dus we hadden heel goed uitzicht op het beest. Op de weg terug was ook Maligne Canyon, was natuurlijk ook weer mooi! Maar hier niet veel gewandeld omdat het toch wel vermoeiend is om zo’n nacht in de auto te hebben. ’s Avonds hebben we lekker Grieks gegeten en wat souvenirs gekocht. Het was nog best vroeg en hebben we besloten om naar de Miette Hotsprings te rijden. Onderweg kwamen we weer wildlife tegen! Nu waren het Elks, drie Elks, en twee waren met elkaar een het vechten of kussen, ik weet niet wat ze deden maar het zag er leuk uit. Naar de hotsprings was nog wel een uur rijden, en ook echt hoog in de bergen met vele bochtjes maar we hadden het gehaald. Lekker weer even gerelaxt in water van 41 graden Celsius. Toen we terug reden was het al heel erg donker maar Milou heeft ons weer veilig bij het hostel kunnen krijgen. We sliepen in Hi Hostel Jasper. Met 40 man op een kamer, gelukkig was het wel een klein beetje gescheiden dus je had niet het gevoel dat je met 40 man op een kamer sliep. Er lagen wel wat snurkies en heel veel jongens, maar ik heb lekker geslapen daar.

Maandag 25 augustus

We zijn op het gemakje wakker geworden omdat we niet een hele drukke planning hadden voor vandaag. Weer lekker wat gegeten bij de bakker ‘Bear’s Paw Bakery’, een heel leuk bakkertje. We zijn hierna naar de Athabasca falls gereden. Dit was een mooie waterval maar hier was ook een canyon en een river. Weer veel mooie foto’s gemaakt. We zouden ook naar de Edith Cavell gaan, maar helaas was deze weg dicht en konden we hier niet naar toe. De weg was afgesloten ivm modder op de weg ofz, erg jammer. Maar niets aan te doen. We zijn daarom maar naar het dorpje gereden om nog wat winkeltjes te kijken en al wat te eten om 15.00 uur. We werden ’s avonds opgehaald om 17.00 uur bij het Hostel omdat we op een wildlife tour gingen om hopelijk eindelijk beren te spotten. Maar helaas, weer geen beren voor ons. Wel wat hertjes en deze hadden we ook nog niet gezien dus toch iets. Nu we wisten waar we moesten zoeken hebben we ’s avonds toen de tocht klaar was de auto gepakt en zelf gaan rijden, maar nu we zelf reden was er helaas ook niets om te zien voor ons. Erg jammer want we hadden graag beren gezien, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben. Hierna hebben we in het hostel even lekker gezeten en chipjes gegeten met eigen gemaakte salsasaus die Elaine met ons mee had gegeven. Erg lekker.

Dinsdag 26 augustus

De laatste ochtend is aangebroken in de Canadian Rockies. We zijn weer lekker naar de bakker gereden en wat lekkers gegeten. Hierna zijn we doorgereden naar Mount Robson. Dit ligt in British Colombia. Het leek ons wel leuk om daar ook eens geweest te zijn. En nu zijn we dat ook! Dit is een van de grootste bergen in de Rockies, en staat dan ook bijna altijd in de wolken, en inderdaad, bij ons ook! Hierna zijn we nog even doorgereden naar Valemount, we dachten daar wat te eten, maar dat was dus niet zo groot als we dachten, dus maar weer terug naar Mount Robson, daar wat gegeten en doorgereden naar Jasper om nog even een bedankje te kopen voor John en Elaine en vervolgens de trip voortgezet naar Edmonton. Onderweg hebben we nog big horn sheeps, elks en herten gezien. Ook liep er een kudde big horn sheeps met kleintjes. Erg leuk om te zien, helaas niet de mogelijkheid om even te stoppen omdat het langst de snelweg was. Maar we hebben ze tenminste gezien. Helaas dus geen beer en mooses, maar ach, we gaan vast nog wel een keer naar een dierentuin waar we ze dan kunnen zien.

Dit was onze trip naar de Rockies, het was echt een hele gave ervaring en heel leuk om te doen. Het is daar ook zo mooi dat je niet weet waar je moet kijken. Het was een heel avontuur maar ik vond het geweldig!

Vandaag hebben we rustig aan gedaan, ontbeten met pannenkoekjes en vervolgens nog even naar de volkstuin van Elaine om wat dingen te plukken voor het avondeten. ’s Middags hebben we wat kleding gewassen en de foto’s bekeken en natuurlijk dit blog geschreven. ’s Avonds lekker gegeten en vanavond nog even naar Down Town Edmonton geweest. We kregen hier een korte tour omdat we daar eigenlijk nog niet geweest waren. Ik vond het erg leuk om bij John en Elaine te verblijven en het zijn echt ontzettend lieve mensen!

Sorry voor het lange verhaal. Sommige zullen het leuk vinden, andere misschien iets te lang. Maar het was een lange week (natuurlijk net zo lang als andere weken), maar we hebben veel gedaan en veel gezien, dus dan krijg je mooie verhalen en mooie foto’s. Ik zal proberen de foto’s er op te zetten maar weet niet hoe snel dat gaat lukken aangezien we morgen naar London vliegen en moet mijn koffer nog inpakken. Het is hier nu net 21.00 uur geweest en om 05.00 uur zitten we weer in de auto op weg naar het vliegveld. Het zal dus niet een heel lang nachtje worden, maar ach, als we eenmaal in London zijn zullen we vast wel tijd hebben om uit te slapen. Ik zal proberen om weer een blog te schrijven als ik gesetteld ben in London.

Lief dat jullie mijn verhaal hebben gelezen en bedankt voor alle lieve berichtjes die jullie achter laten. Nu op naar het volgende avontuur, London, Ontario, Canada!

Liefs, Thyrza

1. Jan en Mirjam:
    28 augustus 2014
    Geweldig verhaal. Ik kan er wel erg om lachen! Chinees op de kamer ;-) Slapen in de auto met een stuur tussen je benen.....
    Geniet maar lekker van dit avontuur! Op naar het volgende!
  2. Miranda lansman:
    28 augustus 2014
    Zo thyrza al veel meegemaakt en gezien in die paar dagen leuk om te lezen op naar london en hoor snel weer van dikke kus en knuffel ons xxx
  3. Mart en Claartje Huijgens:
    Prachtig verhaal Thyrza!
    Nu op naar het serieuzere werk!
  4. Esther:
    28 augustus 2014
    Wat kan jij leuk schrijven, heerlijk om te lezen! Enne, meer dan 1500 foto's........dat zit dus in de familie ☺
    Op facebook al een paar foto's mogen bewonderen, je zag je stralen!! Nog heel veel plezier!! XXxx van ons
  5. Elly:
    29 augustus 2014
    Was nog niet aan jou verhaal toegekomen dus net "even" gelezen. Heel leuk geschreven. Nu zijn jullie in London, ben benieuwd naar vervolg. SUCCES MEIDEN Xx
  6. Marieke:
    30 augustus 2014