Eindelijk beland in Puerto Jimenez!

13 november 2015 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Ik wil jullie allemaal eerst bedanken voor jullie reacties op mijn blog! Vind ik altijd heel leuk om te lezen! Ik probeer elke dag een stukje te schrijven zodat jullie thuis een idee hebben hoe wij hier het leven ervaren. Sommige dagen zullen interessanter zijn dan andere, maarja elke dag telt!

Woensdag 10 november zijn wij opgehaald rond 12.00 uur. Janina, onze baas, gaf ons gelijk een knuffel toen ze ons zag, dus dat is wel gelijk een warm welkom. De auto was een beetje groot, maar niet heel groot ofzo en hier moesten alle koffers inpassen. En er stonden al koffers en tassen in omdat Janina op reis was geweest, en haar vriend Ronny die reed, had ook spullen bij dus het was lekker krap. Even puzzelen hoe alles in de auto zou passen, maar het paste uiteindelijk. Wel stond een koffer op het dak, hahah. Is toch geniaal. Even grote vuilniszakken gekocht en hij kon het dak op! De zus van Ronny reed ook mee, want zij werkt in San Jose maar heeft zo’n 2 uur verderop een huis waar haar ouders wonen en haar kind, dus deze gingen we even afzetten. Hierna weer verder gereden. Opdenduur stopte we even, en konden we iets heel moois zien! Het waren namelijk krokodillen. We stonden op een brug en de krokodillen zaten onder ons en dat is zo gaaf om te zien! Wat een beesten zijn dat zeg! Op deze plekken kunnen wel 50 krokodillen zitten, maar nu waren er maar een stuk of 20 maar zo bijzonder om te zien. De plek waar deze beesten leven is omheen een toeristisch iets geplaatst, wat kleine winkeltjes enzo omdat er natuurlijk veel toeristen op afkomen. Hier kon je ook fruit kopen, en we kochten de pipa, dat is een soort kokosnoot maar niet zoals wij die kennen, en het sapje was echt bijzonder maar wel lekker! Na deze prachtige stop weer verder gereden richting San Jose. Nog op wat plaatsen gestopt om mooie foto’s te maken en we reden door naar Dominacal, dit is een plaatsje aan de pacific coast. Dit is een echt surfer plaatste. Ronny is een surfer en die was hier dus paar dagen geweest voordat hij Janina ging ophalen in San Jose, maar een vriend van hem was daar nog steeds en deze gingen we ook ophalen om weer verder te gaan naar Puerto Jimenez. Hier hebben we lekker wat gegeten en ging de road trip weer verder. Het was nog zo’n 5 uur rijden. We kwamen bij de Osa, het deel waar we gaan wonen de komende maanden en hier is maar een doorgaande weg. Op een gegeven moment werden we gestopt door een politieman. We mochten niet verder omdat er een truck gekanteld was, en was niet gewoon een truck, het was een truck met gasolina erin. Dus het was nog gevaarlijk ook! Ze zieden dat het een uur zou duren, maar uiteindelijk stonden we er al 2.5 uur en het ging nog wel even duren. In de tussentijd dat we hier hebben staan wachten heb ik 3 vallende starren gezien! En zoveeeel sterren dat er waren, heel mooi! We stonden ook echt midden in de jungle dus een beetje eng vonden we het wel, maar gelukkig waren we niet alleen, hahaha. Omdat het zolang duurde hebben we een hotel gezocht, deze was niet heel ver rijden en hier hebben we de nacht doorgebracht.

Donderdag 12 november zijn we om 08.00 uur vertrokken vanuit het hotelletje, eerst hebben we even een ontbijtje gescoord bij een restaurantje bij het tankstation, was tevens een goed ontbijt was want he was met pancakes, bacon and ei, en dat is altijd goed, hahah. Na het ontbijt dan echt eindelijk door gereden naar de plaats waar wij de komende tijd zullen gaan wonen. Iets na 11.00 uur waren we in Puerto Jimenez. Een rondleiding door het huis gehad, wat prima was! Een groot huis met 3 kamers, waarvan 1 het kantoor van Janina is, een grote keuken en een balkon! Echt heel chill. Het is een leuk huis maar het was wel erg vies. Dus deze wilde we nog wel even gaan schoonmaken. Maar door de vermoeiende reis van afgelopen paar dagen waren we echt even toe om te chillen en even niks te doen, dus dat hebben we ook gedaan. Op het balkon staat een picknick tafel waar we lekker aan kunnen zitten. Na het gechill was het tijd om even naar het stadje in te gaan, want we hadden lunch en schoonmaak spullen nodig. Onderweg naar de bank en de supermarkt werden we nog even aangevallen door een beest. Gelukkig miste hij en waren we niet de sjaak. Er viel namelijk opeens een drol uit de boom, hahaha. Het was namelijk een leguaan die uit de boom aan het schijten was zoals een dromedaris kan tuffen…. Hahaha (insdie joke). Eerst moesten we geld pinnen en dit was een beetje onduidelijk. Er zijn twee banken in ons dorpje. Bij de ene kan je ook dollars krijgen en bij die andere alleen Colons (Costa Ricaans geld). We gingen naar binnen bij de bank voor de dollars en hier zat een mannetje aan het loket die ons kon helpen, maar je kon dus alleen maar met credit card geld opnemen, en dat kost extra geld dus daar baalde ik enorm van want later bleek ook gewoon een ATM buiten te staan waar je dollars kan pinnen met je debit card, wat betekend dat het minder duur is, haha. Maarja het was niet anders en we hadden nu geld! Na het pinnen naar de supermarkt gegaan wat aan de andere kant van de straat van de bank is. De supermarkt is zo’n 5 minuten lopen, dus dat is goed te doen. De lunch waren lekkere Hollandse knakworsten met stokboord, mjammie. Hahaha. Just like home. Tijdens de klaarmaak van de lunch sprong er opeens een beest naar binnen. Carlies stond met een mes in haar hand en wij beide moesten keihard gillen, maar het was gelukkig niet zo erg, het was de kat van de buren die nog harder schrok van twee gillende meiden met een mes. Na de lunch etc. Was het tijd om te beginnen met de schoonmaak. Eerst even onze slaapkamers grondig schoongemaakt want dat was echt nodig en hoe minder vies het is, hoe minder beesten (laten we het hopen). Ook gelijk de koffers uitgepakt en alles een plekje gegeven. Ik zal ook foto’s online zetten zodat jullie een beeld hebben van ons huisje. ’s Avonds zijn we uiteten geweest bij een restaurantje vlak bij de supermarkt. En hier had ik quasadilla gekozen, waar ik later beetje spijt van had want er zaten bonen in… hahaha. Er lopen hier heel veel honden en ook wat katten op straat maar de meeste hebben gewoon een eigenaar. De katten hier zijn hier net wat groter dan dat ze thuis zijn, en ook wat magerder. Van wat we nog gezien hebben ziet het dorpje er leuk uit, maar er is nog meer maar dat hebben we nog niet gezien. Na het eten weer even naar de supermarkt voor wasmand, ontbijt etc. En daarna weer heerlijk op het balkon gezeten. Toen ik ging douchen zat er een kakkerlak in de douche, dus deze gekillt met onze dierendoodmaakspul. Dat spul werkt goed! Moet ik thuis ook hebben, hahah. Toen het tijd was om naar bed te gaan zat er een salamander op het plafond en de klamboe hangt nog niet, want deze wordt morgen pas opgehangen… Dus we slapen maar samen nu, is het toch minder eng, hahah. Uiteindelijk was het 01.30 dat we gingen slapen en stopte er opeens een vrachtenwagen voor de deur. Geen idee wat dit was, maar we zijn er achter dat het de vuilniswagen was. Hier heb je geen containers ofzo, hier heb je een soort kooi voor je huis, en daar kan je je afval ingooien, wel in zakken natuurlijk en dat wordt dan 2 x per week opgehaald.

Slachtoffers van de dag:

3 kakkerlakken

1 spin

1 un-identified insect

Vandaag, vrijdag 13 november, de eerste ochtend in ons huisje. We waren rond half 8 wakker wat voor ons uitslapen was. Het was toen ook al echt warm buiten en het was niet lekker meer om in bed te liggen. Lekker ontbeten op ons balkonnetje en genoten van de omgeving. Toch nog wel een beetje lui en gaar dus toch nog even terug op bed gaan liggen voordat we aan de slag gingen. We gingen vandaag namelijk de keuken een grondige schoonmaak geven. Hier zijn we dik 2 uur mee bezig geweest, inclusief alles afgewassen etc. Opeens stond Ronny voor ons huis want hij ging de tuin doen, dus we hebben een tuinman, haha. Ook heeft hij geholpen met de klamboe op te hangen en rond 13.00 uur was Janina er weer. Ze ging vandaag het stadje laten zien en wat helpen met dingetjes om te regelen. Ook hadden we nog wat algemene vragen die ze heeft kunnen beantwoord. Met de auto gingen we het dorpje verkennen, we krijgen fietsen maar deze komen van het weekend als het goed is. Dus met de auto het dorp is wat goed te doen is. Het is dus iets groter dan we dachten en er zijn dus meer dan 1 supermarkten, alleen die ene is wel echte en grote en die andere zijn allemaal kleintjes en er is een groenteboer en eigenlijk zijn alle winkels er wel, maar dan maar een ipv een stuk of 10 zoals thuis. Tijdens de rit zaten we ara’s in de bomen zitten, wat een prachtige beesten! We hebben een sim kaart geregeld, deze was echt maar 2 euro dus super cheap en er stond ook al 2 euro limiet op, dus eigenlijk was die ‘gratis’. We hebben het strand gezien en nog veel meer restaurantjes. Dus dat gaat helemaal goed komen. We hebben ook gelijk even inkopen gedaan van drinken omdat ze nu met de auto was. Ze heeft het wasmachine uitgelegd dus we kunnen aan de was, hahah. Gelukkig hebben we nu ook spul om deet te maken want we worden hier helemaal lek geprikt. Dat is echt niet grappig, en jeuken dat het doet! En daarbij heb ik al paar dagen geen enkels meer omdat het zo warm is, maar dat went hopelijk wel. Nadat Janina weg was (16.30) hebben we even op het balkon gezeten en Ananas gegeten (lekkkker). Toen werd het wel heel donker buiten en was het verstandig om even naar de winkel te gaan voor avondeten. Het was al aan het onweren maar het leek er ook op of het ging regenen, dit is alleen niet gebeurd (gelukkig). We hebben zelf pasta gemaakt met wat groente en gehakt dus, prima gegeten ookal rook het niet zo lekker maar het smaakte goed. We moeten alleen beetje kijken want het eten is wel echt duur in de winkel, maar het is wel fijn om gewoon wat normaals te kunnen eten. Na het eten zat ik hier het blog te schrijven.

Het is nog steeds warm en echt niet lekker, maar het went hopelijk wel. Daarnaast vind ik het echt super mooi land en er is zoveel natuur en zoveel beesten en de mensen zijn zo aardig en het is hier gewoon super (ondanks alle ongedierte, want er zat net ook een kakkerlak in me bed, hopelijk komen die niet meer als me klamboe er goed overheen ligt). Het is alleen wel heel warm, maar dat had ik al gezegd denk ik? Het voelt gewoon echt smerig maarja. Het is niet anders, hahaha. Zometeen maar even lekker douchen en natuurlijk weer op het balkon zitten want daar is het over het algemeen wel goed uit te houden. En daarna lekker me bed in, ben er zo aan toe! Morgen is het zaterdag en we gaan met een sunsetcruise mee voor paar uurtjes dus ik ben benieuwd! Maar jullie zullen er vast alles over lezen de volgende week! Een blog schrijven gaat hier iets moeizamer als in Canada aangezien het hier zo warm is en ik wil niet met me laptop buiten zitten met al die stof enzo, hahah.

Fijn weekend allemaal en tot snel!

Liefs, Thyrza

1. Maranda:
    14 november 2015
    Mooi dat jullie goed zijn aangekomen. Benieuwd wat voor beesten jullie nog allemaal gaan tegen komen! Succes en have fun !!
  2. Mattan:
    Hay!
    Jeetje wat een avonturen beleef je.
    Je huisje ziet er cute uit. Beetje de Nederlandse jaren 60 haha.
    Ze weten je wel te pakken he die kakkerlakken. Aan het einde van je trip pak je ze vast zo op haha Je komt gewoon als tarzan thuis.
    Nou geniet nog lekker daar, binnenkort als je helemaal gesettled bent even skypen!
    Kusjes uit Nederland
  3. Janny:
    14 november 2015
    He Thyrza, wat een heerlijke manier om wakker te worden met jouw blog. Ik heb zo moeten lachen en hoor en zie Carlies al helemaal staan gillen met dat mes...naar een kat. Jullie worden daar echte jungleladies. Kijk nu al uit naar je volgende blog.
  4. Jan en Mirjam:
    14 november 2015
    Hier geniet ik nou van. Als je terug komt dan lach je om een spin.
  5. Sandra Baas (collega Mirjam):
    Hoi Thyrza,

Erg leuk om jouw blog te (gaan) volgen. Wij zijn 9 jaar geleden in het mooie Costa Rica geweest, dus sommige stukjes zijn voor ons dus ook heel herkenbaar. Ons Costa Rica gevoel komt ook weer een beetje terug :).
    Geniet van dit mooie avontuur!

!Pura Vida!
  6. Esther:
    14 november 2015
    Leuk huisje in een mooie omgeving. Ziet er goed uit! Jij wordt de "nieuwe" Freek Vonk, hahaha Dikke knuffel