Storm op zee, eerste stagedagen en veel regen!

17 november 2015 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Zaterdag 14 november was aangebroken. Vandaag gingen we mee met een sunset cruise maar dat was pas later op de dag. We werden weer samen wakker omdat het toch nog steeds beetje eng is om alleen te slapen. Als je voor het slapen gaan meerdere kakkerlakken ziet vlieg, dan heb je het echt niet zo breed, tenminste, wij niet. Ik was al weer vroeg wakker, 05.30. Carlies had nog even wat langer geslapen. Ik ben maar op het balkon gaan zitten (dit is naast mijn kamer). Ik had de beoordeling terug gekregen van het onderzoeksvoorstel die wij moesten inleveren voor stage. Ik heb een 7.6 maar ik wil toch nog wat dingen verbeteren dus ik was even aan het kijken wat er verbeterd moest worden. Beetje hier gezeten te hebben en ontbeten te hebben, werd Carlies ook wakker. We wilde nog de badkamer en nog wat beneden schoonmaken dus dit hebben we eerst gedaan. Kakkerlakken komen blijkbaar op viezigheid af, dus als het allemaal schoon is hopen wij minder kakkerlakken te hebben. Vanmorgen kwam ik er namelijk 4 tegen toen we wakker werden, dus als ik naar beneden loop, heb ik in de ene hand me telefoon met zaklamp vast en in de andere hand het dierendoodmaakspul. Als ik er een zie spuit ik er gelijk op en dan beweegt tie nog eventjes maar daarna ga die dood, zo ga ik heel het huis door en dan pak ik de bezem en blik en veeg ik ze allemaal op en gaat ze zo in de vuilnisbak. Dit is dus beetje het ochtend ritueel, hahah.

Nadat alles schoon was en dat we gedoucht waren zijn we naar de supermarkt gegaan. We wilde wat kleding wassen maar daarvoor hadden we natuurlijk wel wasmiddel nodig. Terug van de supermarkt zijn we gelijk begonnen me wassen. Het is nogal een grappig wasmachine. Het staat gewoon buiten onder een afdakje en het wasmachine heeft geen deksel. Er loopt een soort tuinslang naar het wasmachine en dan zet je kraan aan en loopt tie vol, je doet er een je was in en beetje wasmiddel en dan kan hij max 15 minuten draaien, en het is allemaal koud water. Na die 15 minuten kan je kijken of het schoon is, of niet. Als het nog vies is dan moet het nog een keer, maar dan moet je eerst het water leeglaten lopen en weer opnieuw vollen en dan weer 15 minuten. Is het dan wel schoon dan kan je het water weer leeg laten lopen en moet je het in het apparaat er naast doen, wat een centrifuge is, en dit duurt max 5 minuten en dan zou het beetje droog moeten zijn. Het komt er nog nat uit, maar toch. Het is schoon. Hahah. Dan hangt er on de overkapping ook wat waslijnen waar je het kan ophangen. Dus de handdoeken zijn gewassen en deze hebben we ophangen, zoveel tijd hadden we niet meer want we moesten nog lunchen en we gingen naar de sunsetcruise. Om 14.30 uur zijn we opgehaald. We kwamen aan bij de boot en was een prima bootje, je kon beneden zitten maar ook boven, er was een glijbaan om te zwemmen etc. (ik was alleen zo dom geweest om me bikini niet aan te doen, hahaha). Het was mooi weer toen we gingen varen, we vaarden een stukje verderop en daar zal de boot stil gelegd kunnen worden zodat we konden zwemmen. Onderweg daarnaar toe kwamen we dolfijnen tegen! Het was alleen lastig om deze op de foto te krijgen aangezien ze nogal snel waren, maar de eerste dolfijnen zijn dus al gespot! De mensen die bikini aan hadden gingen lekker zwemmen, en wij hebben gewoon heerlijk genoten van het weer en de mooie omgeving en de aardige mensen. Tot dat het opeens heel hard begon te waaien… Het was echt een storm. Keiharde regen, wind, mega golven, onweer en noem maar op. Ik vond het toch niet zo fijn om daar op een bootje te zitten… De boot kantelde alle kanten op, de golven kwamen aan boord, de regen kwam tegen je aan. Dus we waren helemaal nat door de regen. En dat bleef wel even duren, we waren bijna bij het dok waar de boot lag, maar we konden niet naar binnen omdat we er anders tegen aan zouden knallen met de wind etc. Dus we lagen weer op anker en konden we weer zwemmen want de golven waren al wat afgenomen. Ik dacht nu ik toch nat ben, kan ik net zo goed ook even een duik nemen met me kleren aan. En ik dook er in, en wat een hitte! Dat water is zoooo warm! Ik heb nog nooit zulk warm water gevoeld in de zee, echt heerlijk! Na een tijdje konden we toch weer naar het dok en ondertussen was het al 18.30 en heeft Janina ons weer thuis afgezet en hebben we ons omgekleed (droge kleren aangedaan) en zijn we lekker uiteten geweest. Ook nog even langs de supermarkt voor kakkerlakvallen etc. Nadat we gegeten hadden was het al weer 21.00 uur en zijn we gelijk thuis ons bed ingekropen. Zodat we niet geconfronteerd konden worden met de kakerlakken. Het was een leuke dag! Alleen jammer dat we geen susnet hebben kunnen zien, maar ik weet zeker dat dit de komende maanden vast nog wel eens zal komen!

Zondag 15 november was aangebroken. Ik zag op facebook dat ik een jaar geleden in Toronto was met Milou, Simone en Kristel en nu zit ik in San Jose met Carlies, hahah. Blijft leuk vind ik zelf! Maargoed dat terzijde. Vandaag hebben we wel in onze eigen bed geslapen. We hadden ook minder kakkerlakken gezien omdat het misschien vochtig buiten was ofzo. Vanmorgen tijdens het ochtendritueel kwam ik er ook maar een tegen dus dat is een goed teken. We hebben wel aangegeven aan Janina dat er zoveel zitten dus ze ging kijken wat ze voor ons kan doen. Deze dag hebben we niet veel gedaan. Natuurlijk weer naar de supermarkt geweest, maar verder gewoon lekker gechillt op het balkon. Beetje aan school gewerkt, beetje genoten van het weer en gewoon lekker niks. Het was 19.00 uur ofzo en opeens begon het keihard te regenen, echt keihard! En we wilden uiteten want we hadden ook geen eten in huis dus moesten toch door de regen heen. Gelukkig hebben we al paraplu’s gekocht dus we konden er doorheen, maar ondanks de paraplus werden we toch gewoon nat, hahah. Weer bij het zelfde restaurant gegeten waar we voorgaande dagen ook gegeten hadden (is lekker dichtbij en hebben nog geen fietsen). Na het eten zijn we weer naar huis gegaan en weer gelijk ons bed ingekropen (was het nog maar 21.15) hahaha. En ik viel gelijk in slaap, dus ergens heb ik toch me slaap hard nodig!

Maandag 16 november, onze eerste stagedag! Vandaag zijn we om 08.30 uur opgehaald door Janina en een volunteer uit Duitsland. Zij gaat vrijwilligerswerk doen bij een school in de buurt van Puerto Jimenez. Wij gingen haar hier afzetten en zij konden wij gelijk de school zien. Het was best wel interessant om te zien. Het is een klein schooltje maar er zitten een stuk of 30 kinderen en er is maar een leraar, en de kinderen zijn van alle leeftijden. Dus het is opgesplitst. ’s Morgens komen de jongere kinderen en ’s middags de oudere kinderen, en dit wisselt elke week. De directeur, wat ook de lerares is, van de school woont naast de school en hier kunnen de kinderen ook gewoon in en uit lopen. Heel apart om te zien. Nadat we Amalia hier afgezet hadden zijn wij weer teruggereden. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een huis waar 15 honden wonen die gered zijn door de dog rescue project. Hier woont ook een hond die verlamd is aan zijn onderlichaam, met de dog rescue hebben ze hier een rolstoel gemaakt voor de hond zodat hij ook mee kon rennen met de andere honden, echt heel leuk om te zien! Dit huis stond op een lap grond waar heel veel fruitbomen groeide, zo waren er de pipa’s bomen (die we natuurlijk weer even mochten proeven), een soort sinaasappelboom, maar dan anders, die wij tevens ook mochten proeven, dit was een aparte fruit soort maar niet verkeerd. We hebben er ook een aantal mee naar huis gekregen. Ook stonden er bananenbomen, heel leuk om te zien! Naast al het fruit en de honden waren er ook varkens en kippen, een kleine boerderij dus maar het was allemaal voor eigen gebruik. Na de stop hier zijn we naar de office gereden, oftewel ons huis. Hier heeft Janina wat dingen uitgelegd wat we al konden doen want ze moest zelf naar een meeting met een client. Dus we konden even aan de slag. Nadat Janina weg was zijn we even het dorpje ingegaan om de winkels te bekijken. Het zijn niet veel winkels maar wel leuke winkels om te zien. De rest van de dag hebben we niet zo veel gedaan. Wat gewerkt voor Green Life Volunteers. Zo dus ook een instagram aangemaakt (FOLLOW!) en nog wat andere dingen, hahah. Als avondeten hebben we gewoon pasta gegeten wat we nog over hadden van paar dagen terug met stokbrood. Lekker karig maar we hadden gegeten, hahah. ’s Avonds nog even gewerkt en lekker naar bed!

Dinsdag 17 november was de 2e stage dag. Ik werd al om 05.00 uur wakker wat natuurlijk veelste vroeg is. Dus, ben lekker terug gaan slapen en toen was het opeens 8 uur, zoveel beter! Janina kwam pas om 2 uur naar de office omdat ze een meeting had met een client. Wij hebben ’s morgens aan ons onderzoeksvoorstel gewerkt om te verbeteren etc. Verder konden we niet veel doen want het regende hier al vanaf ’s morgens vroeg. Onze was hangt ook al 3 dagen op en het droogt nauwelijks omdat het steeds regent, hahah. Maar daarbij is het wel gewoon rond de 30 graden hoor. Maargoed, Toen Janina er was hebben we geskyped met iemand uit Amerika die meewerkt met het organiseren van een project. Hierna heeft ze wat dingen uitgelegd hoe we te werk gaan en hoe de website werkt etc. Toen ze weg was zijn we gaan koken, tortilla’s met rijst, kip en groente. Het was opzich wel lekker maar de kip is toch een beetje raar hier. Maar gelukkig is het bijna weekend want dan mogen we uiteten. En zeker dit weekend, want dan is het mijn verjaardag! Na het eten zijn we nog gaan werken voor Janina en toen zat ik hier, me blog te schrijvn. Het regent hier nog steeds dus ik wil niet weten hoeveel regen er vandaag gevallen is want dat is echt niet normaal veel! Gelukkig zitten we hier droog alhoewel het wel een beetje fris is buiten en maar me sjaal om me heen geslagen heb hahah.

We hebben hier ook een adres voor het geval je een keer post wil sturen. Hoe dat gaat weet ik verder niet want we hebben zelf geen adres, het moet dus naar het postkantoor verstuurd worden en dan moeten wij gewoon vragen daar of er toevallig post voor ons is. Het adres is:

Oficinas de Correos

Thyrza Moes

Puerto Jimenez, Puntarenas

Costa Rica, 60702

Hopelijk komt het aan maar dat is maar de vraag!

Wij gaan nu lekker slapen! Morgen weer een nieuwe werkdag en hopelijk iets minder regen!

Fijne werkdag allemaal!

Liefs, Thyrza

1. Jan en Mirjam:
    18 november 2015
    Wat een avontuur hè? Mooi cijfer! ik ga kijken of ik instagram kan volgen Succes met de was!
  2. Mattan:
    18 november 2015
    Haa je kam straks gewoon bij richard aan de slag met je dierendoodmaakspul!
    Genietse daar! X
  3. Lieke:
    18 november 2015
    Leuk om te lezen hoe de lokale bevolking daar leeft. Toch heel anders dan op vakantie naar Costa Rica.

Gelukkig zijn er al minder kakkerlakken in huis! Hopelijk zijn ze over een tijdje allemaal weg, bah. En ik ga jullie zeker volgen op Instagram en Facebook, Ik ben benieuwd naar jullie volgende avontuur.
  4. Lenny:
    19 november 2015
    Heel leuk om jullie belevingen weer te mogen lezen
    Ga er zeker weer van genieten
    En die dolfijnen
    Zo mooi om te beleven he
    Je hart maakt een sprongetje als je ze ziet
    Zo vrolijk en vrij dat maakt je blij
    Geniet van jullie avonturen
    En regen en storm is hier ook heel heftig de laatste dagen
    Maar tussendoor ook weer droog xxx Lenny
  5. Elly:
    19 november 2015
    Was weer een prachtig verhaal Thyrza,
    Krijg echt een beeld erbij. Succes !!
  6. Esther:
    19 november 2015
    Een beetje laat maar eindelijk jouw blog gelezen. Mooi cijfer al gehaald! En die kakkerlakken, die zijn al bang geworden van dat dierendoodmaakspul, haha. Lyndsey bekijkt de snapchat berichtjes pas samen met mij, leuk! Dikke knuffel xxx
  7. Nicole:
    23 november 2015
    Heerlijk om je verhalen te lezen!
    Ik ben blij voor jullie dat er in dit verhaal geen kakkerlakken zaten. Je deed me een beetje denken aan mevrouw helderder uit Pluk van de petteflat ;)
    Succes met de stage!
    Groetjes