First part of California (San Francisco, Point-Reyes, Yosemite Park, Sequoia Park)

10 januari 2015 - Three Rivers, California, Verenigde Staten

Hallo lieve allemaal,

Vrijdag 2 januari zijn we aangekomen in San Francisco. We hadden een klein uurtje vertraging maar gelukkig waren we er dan toch. De bagage etc. ging allemaal redelijk snel en hadden al snel een taxi naar het hotel dus rond half 2 lagen we dan eindelijk in bed! (Half 2 lokale tijd, dus NY tijd was het al half 5, ik was dus best moe). Heerlijk geslapen maar de wekker ging al weer optijd op zaterdag 3 januari want we moesten weer verder. Het was echter wel een mooi hotel, echt een vakantiegevoel kreeg je ervan! Ook een heerlijk ontbijtje was er met ei, wafels en noem maar op, mjammie! Na het ontbijt spullen gepakt, taxi gebeld en naar San Francisco vertrokken. Het was helaas geen goedkope taxi, 75 dollar om van de airport naar de stad te komen, maar gelukkig waren we er! Het was nog een beetje te vroeg om al in te kunnen checken op een kamer maar we konden gelukkig wel onze koffers achterlaten en konden we dus de stad in! Het hostel zat wel beetje in een verkeerde straat want er waren heel veel daklozen opvangen, en San Francisco heeft echt mega veel daklozen, dus dat was gezellig! We moesten dus een beetje omlopen om in het centrum te kopen, maar dat geeft natuurlijk niet. We wilden naar de Fisherman’s wharf maar daar moesten we eerst nog zien te komen. In het centrum zat een informatie center en zij konden ons wel veel vertellen, daar konden we ook een transport kaart kopen dus hebben we gelijk gedaan. Nu konden we pas echt naar de Fisherman’s wharf. We wilden wel met de CableCar, want dat hoort natuurlijk wel in San Francisco. Hier moesten we dan wel even uur voor wachten, maar in het zonnetje is dat toch echt niet zo erg, en voor we het wisten zaten we in de CableCar! Haha, echt heel grappig om daar in te zitten! Hier hebben we wat gewandeld en wat winkeltjes bekeken. Ze hebben hier ook weer genoeg souvenirs winkels! We hebben over de pier gelopen en kwamen uit bij Pier 39 met alle leuke Zeeleeuwen, wat een leuke beesten zijn dat! En wat een hoop beesten op een blok! Die kruipen over elkaar en zitten op elkaar alsof het normaal is, haha. Wel grappig om te zien! Na de zeeleeuwen zijn we een eetplekje gaan zoeken. Hier heb ik lekker pasta met shrimps gegeten, het was wel lekker maar niet heel bijzonder maar kan natuurlijk niet altijd geluk hebben! Na het eten gingen we weer terug naar het hostel, waren toch wel erg moe van de reis en van het slenteren door de souvenirs winkeltjes! Terug in het hostel konden we gelukkig wel op de kamer. Er lag al iemand in bed toen we op de kamer kwamen. We stelden ons voor en zeiden onze namen en opeens vroeg ze of we uit Nederland kwamen, uh ja… haha. Zij dus ook! Ze heette Nina en studeerde in Utrecht en ging nu een semester studeren in de buurt van San Francisco! Dus dat is wel erg grappig! ’s Avonds hebben we ook nog wat hostels en hotels geboekt voor het vervolg van de reis. Hierna was het tijd om te gaan slapen!

Zondag 4 januari

We hadden al redelijk vroeg de wekker gezet. We wilden gaan fietsen vandaag maar helaas gaven ze wel wat bewolking af dus zijn we dat niet meer gaan doen maar hadden andere plannen gemaakt. Eerst gingen we nog even lekker ontbijten in het hostel. Voor 1 dollar kan je een eitje of pannenkoeken bij je ontbijt krijgen. Het eitje smaakte heerlijk, hihi. We zijn naar het Golden Gate Park gegaan om hier wat te wandelen. Hier liepen echt mega veel zwervers en gewoon van onze leeftijd, echt heel apart. Het was natuurlijk prachtig weer dus zijn lekker op een bankje gaan zitten, en hier zijn de rest van het uur niet meer afgekomen. Na dit uur zijn we dan ook het park weer uitgegaan en zijn we wat gaan lunchen bij de McDonalds. Na het lunchen hebben we de bus gepakt terug naar Downtown. Hier zijn we wat winkels gaan bezoeken en daarna weer terug naar het hostel gegaan. Nina was ook net terug en dat kwam mooi uit want we hadden afgesproken om ’s avonds wat te gaan eten bij de Fisherman’s Wharf met z’n allen. Natuurlijk weer vis gegeten maar dan bij een ander tentje. Hier was het een stuk lekkerder dan de dag ervoor! Na het eten nog wat winkeltjes bezocht maar toen toch maar terug naar het hostel gegaan en lekker ons bedje ingekropen!

Maandag 5 januari

Vandaag gingen we dan toch fietsen. Nina ging ook mee dus dat was gezellig! Eerst weer lekker ontbeten in het hostel, uiteraard met een eitje! Na het eten onze spullen gepakt en naar de CableCar vertrokken. We moesten natuurlijk nog wel even fietsen huren maar dit was zo gebeurd. Om 12.00 uur zaten we op de fiets, op weg naar de Golden Gate Bridge! Het was een mooie fietstocht met een paar heuveltjes die toch wel zwaar waren maar verder goed te doen. De Golden Gate bridge is langer dan verwacht maar het was wel mega gaaf om hier op te fietsen. Er stond wel een keiharde wind maar dat hoort er natuurlijk ook wel beetje bij. Nadat we de brug over waren zijn we naar Sausalito gereden. Hier hebben we nog heerlijk wat gedronken op een buiten terras aan het water (wel met warmtelampen). Hierna naar de Ferry gegaan om terug naar San Francisco te varen. Het was net zonsondergang dus heb nog wat mooie foto’s kunnen schieten van de Golden Gate Bridge met de zonsondergang! Ook zijn we langst Alcatraz gevaren. Was best wel indrukwekkend om te zien. Een eiland midden in de zee (logisch, anders is het geen eiland), maar wat helemaal uitgestorven is met wat oude gebouwen… Tenminste, dit zie je vanaf een boot. Het eiland zelf zal echt indrukwekkend zijn maar helaas waren er geen kaartjes meer beschikbaar in de tijdsperiode dat wij in San Francisco waren, dus dat is voor de volgende keer. ;) Toen we terug waren in San Francisco hebben we natuurlijk de fietsen terug moeten brengen en toen zijn we naar Bubba Shrimp geweest. Het restaurant wat ook in de film Forrest Gump voorkomt. Het is een heel concept maar erg grappig om te zien en het eten was ook lekker! Hadden gefrituurde shrimps en nog andere soorten vis maar het smaakte erg goed! Hierna weer terug naar het hostel gegaan want is toch wel vermoeiend zo’n fietstocht met al die wind in je gezicht. En was blij dat het fietsen er op zat want mijn kont deed er zeer van!

Dinsdag 6 januari gingen we San Francisco weer verlaten en gingen we de auto ophalen. Eerst even lekker nog wat ontbeten met z’n vieren. Deze keer had ik voor pannenkoekjes gekozen, smaakte erg goed! Rond 10.30 uur zaten we in de taxi op weg naar de airport. Deze taxi was maar 45 dollar! Scheelt toch best wel veel voor het zelfde ritje, haha. Even zoeken waar het was, maar gelukkig was het niet zo moeilijk en konden we de auto ophalen. We hadden een Comfort auto geboekt, maar die zijn niet heel groot en we hadden 4 grote koffers en nog 6 tassen en ja, die moeten toch allemaal mee. Dus we hebben een grotere auto moeten boeken. Dit koste wel wat extra’s maar dan past het tenminste en het kan sneeuwen in de parken dus dan is het wat fijner met een wat grotere auto. Nu hebben we dus een grote Chevrolet, haha. Eerst hadden we een Jeep die we wilde maar helaas daar paste de koffers ook moeilijk in, haha. Dus dan maar een andere genomen waar ze wel inpassen! Dus alles zit erin en tijd om te vertrekken. TomTom ingesteld en gaan met die banaan! Het was wel even wennen in zo’n grote auto maar gelukkig is het gelukt. Helaas al gelijk een verkeerde afslag genomen, maar opzich niet zo erg, want het was een afslag waar een mall zat en we moesten nog eten! Dus dat gelijk gedaan en nog wat winkeltjes bekeken en wat boodschapjes gedaan voor het avondeten en om 14.00 uur zaten we weer in de auto, opweg naar Point Reyes! Dus moesten we ook over de Golden Gate Bridge met de auto, dat is gaaaaf! Hahaha. Ik heb dus over de Golden Gate Bridge gefietst en gereden in de auto, leeeeuk! Rond 16.00 uur waren we op Point Reyes, het was echt een hele klim met de auto en heel veel kronkel weggetjes maar we hebben het gehaald! Het is een hostel waar allemaal stille natuur mensen zitten die met de fiets komen of met de auto om te wandelen. Point Reyes is ook echt een mooi natuur gebied, helaas waren we er iets te laat om nog te gaan wandelen want het werd al bijna donker en dat is niet zo’n slim idee dachten wij! Slim van ons hé? Maarja, dus misschien morgen dan nog even een wandeling maken en anders hebben we gewoon even een rustig hostel gehad waar we vroeg kunnen gaan slapen en even kunnen genieten van de rust zonder wifi en tijd om het blog bij te werken!

Woensdag 7 januari waren we al weer vroeg wakker, om half 8 om precies te zijn! Ons klaar gemaakt voor de dag, het bed afgehaald en weer opnieuw opgemaakt (want dat moest in dit hostel). Wat gaan eten met onze eigen broodjes die we nog over hadden van het avondeten met de jam, pindakaas, smeerkaas en boter die we meegenomen van het eerste hotel waar we verbleven. Hierna vertrokken met de auto naar het strand. Het eerste strand is gezien tijdens onze reis en het weer was heeeeerlijk! Niet te lang gebleven want we moesten weer verder. We gingen opweg naar Yosemite National Park! Het was een hele rit want om 17.00 uur kwamen we pas aan. Wel paar keer gestopt onderweg om lekker te eten. Eerste keer in een plaatsje gestopt niet zo ver van Point Reyes, hier een broodje tonijn gegeten met een heerlijke smoothie en hier was ook even wifi! Dus dat was wel even fijn. Daarna weer vertrokken. Milou zat achter het stuur maar opdenduur had ze er wel genoeg van dus even gewisseld met Simone. Toevallig was er ook een McDonalds bij de stop dus hier even lekker een ijsje gegeten, en nog wat kipnuggetjes en een milkshake voor onderweg meegenomen. Dus, wij hadden wel genoeg eten, haha. Het was nog een lange rit naar het hotel maar eindelijk aangekomen en toen ingecheckt. Een mooie hotelkamer met heerlijke bedden! En een zwembad dicht bij onze kamer, yeaah, daar had ik zin in! Even de koffers herschikt en gekeken wat gewassen kon worden. Hierna handdoeken gehaald om te gaan zwemmen, de was in de wasmachines gedaan en lekker wat pizza gaan eten! De pizza smaakte goed, de was is weer schoon en het zwembad was heerlijk! Hierna de koffer verder ingepakt en lekker in bed gekropen. In dit hotel is wel wifi beschikbaar maar daar moet je dus voor betalen, nou ik ben gekke henkie niet. Wifi komt wel weer in het volgende hotel! Ontbijt moet hier ook betaald worden dus eigenlijk is het maar een karig hotel maar het ziet er mooi en groot uit! Dus eigenlijk mogen we niet klagen, nu lekker slapen. Morgen weer een drukke dag voor de boeg!

Donderdag 8 januari hadden we de wekker om half 8 gezet. Om 9 uur waren we klaar om te vertrekken naar het ontbijt. Ontbijt is niet inclusief maar er is wel een restaurantje waar je kan ontbijten met eieren en pancakes dus dat leek ons wel wat! Wij hadden dan ook om 09.15 uur ons eten besteld en waren er klaar voor… Alleen het duurde best wel lang, om 10.00 uur kregen we dan eindelijk onze pannenkoeken en eitjes terwijl mensen die later binnen kwamen al buiten waren. Dus het klopte niet helemaal maar gelukkig was het wel lekker en we hadden onze drankjes weer gratis gekregen! Daar doen we het voor! Haha. Na het ontbijt zijn we naar Yosemite Park gereden. Het was nog geen halfuurtje rijden en waren we er al. Eerst even wat informatie opgevraagd bij het visitor center en toen wisten we wat we konden gaan doen. We gingen een hike doen van 2 uur naar Mirror Lake. Dus, kom maar op! Eerst nog even wat geluncht met een hotdog en een banaan en vervolgens de shuttle bus ingestapt om naar het begin van de hike te rijden. Het was eigenlijk helemaal niet zo’n lange wandeling maar wel een mooie. Mooi zicht op de bergen met de blauwe lucht en heel veel bomen en natuurlijk de lake. Je snapt natuurlijk wel waarom het mirror lake heet, het was heel spiegelend, heel mooi met de bergen erachter! Hier natuurlijk genoeg foto’s genomen en 2 uur later waren we weer terug bij het beginpunt. Hier konden we weer de bus pakken naar Yosemite Village waar de auto geparkeerd stond. Hier was ook een kleine supermarkt waar we avondeten konden kopen. Het restaurant is bij het hotel beetje gek en het is goedkoper om zelf te koken, dus we zijn goed bezig! Ook hebben we gelijk ontbijt gekocht want nogmaals zolang wachten op wat eten zien we niet zitten. Na de boodschapjes zijn we weer naar het hotel gereden. Is toch een mooi zicht door de bergen rijden! Er liggen echt mega veel losse stenen/rotsen aan de kant van de weg, eigenlijk maar een beetje eng maar wel gaaf! In het hotel zijn we eigenlijk beetje gaan chillen en zijn we gaan koken. Nu zitten we weer lekker op bed om straks nog even te gaan plonzen in het zwembad! Na het zwembad hebben we nog even film gekeken en zijn we lekker gaan slapen.

Vrijdag 9 januari is mijn papa jarig en deze keer kan ik daar niet bij zijn maar hartelijk gefeliciteerd Papa! Vandaag had namelijk andere plannen. Eerst lekker ontbeten met zelfgemaakte eitjes en geroosterd brood, daarna uitgecheckt en nogmaals vertrokken naar Yosemite N.P. Er was nog een korte hike en deze konden we ’s morgens nog wel doen. Het was echt een korte hike maar wel leuk opzich, we liepen langs een waterval en hier liep ook familie hert met papa, mama en 3 kinders. Was wel lief om te zien! Het waren alleen ander soort herten dan thuis, deze waren beetje grijs. Daarna even de waterval bekeken en weer terug naar de auto. Tijd om verder te rijden naar Sequoia National Park. Rond 12.00 uur zaten we in de auto. Het was een flinke rit, rond 2 uur kwamen we dan eindelijk een eettentje tegen. Het was een Mexicaan restaurant, hier hadden ze lekker chipjes als voorgerecht en we hadden burgers als hoofdgerecht. Smaakte goed! Ook nog even gefacetimed met papa voor z’n verjaardag! Er was allemaal visite dus kon m niet echt verstaan maartoch, haha. Hierna weer verder gereden, het was nog een dikke 2uur rijden maar eindelijk rond 17.00 uur waren we bij het hotel. Het ziet er goed uit en de kamer is prima. Hierna hebben we een eettentje gezocht niet ver van het hotel, was ook een Mexicaan. Hier heb ik enchilada’s gegeten maar waren niet echt heel lekker, haha. Dus helaas dat is ook gelijk verpest maargoed er zat wel broccoli en rijst bij en dat was best wel lekker. Hierna naar de hotel kamer gegaan en lekker beetje gechillt. Beetje optijd gaan slapen want het ontbijt is hier al vroeg, is namelijk maar tot 09.00 uur dus moesten er optijd uit!

Zaterdag 10 januari waren we vroeg wakker. Om 08.30 uur zaten we al bij het ontbijt. Er was een wafelbar en nog wat andere dingetjes maar de wafels zijn toch wel het lekkerst! Deze natuurlijk ook gegeten. Na het eten zijn we vertrokken naar Sequoia National Park. We gingen eindelijk de dikke vette bomen zien! We zitten niet zo ver van het park vandaan. Rond 10.30 uur waren we er dan ook al. Helaas was het nog wel een uur rijden naar de mega bomen dus dat moesten we dan maar doen. Eerst allemaal kronkelweggetjes en berg op, berg af maar een uurtje later waren we er dan ook en hier lag sneeuw! De bomen zijn echt mega. We hebben dan ook de grootste massa boom van de wereld gezien. En die is echt groot! Haha. We hebben nog een korte hike gedaan voor 1.5 uur. Er lag ook sneeuw dus dat liep niet helemaal comfortabel maar we hebben het weer overleefd en zijn weer wat honderd foto’s rijker! Is wel gaaf om die grote bomen te zien. Maar als je eenmaal een heb gezien dan heb je ze denk ik wel allemaal gezien, alhoewel het mooi blijft om te zien! Na de bomentour weer naar beneden want we moesten nog steeds eten en het was ondertussen al 14.30 uur. Weer een uur naar beneden natuurlijk maar dat gaat toch altijd wat makkelijker dan omhoog, haha. Even langs het tankstation en de supermarkt voor wat brood en we konden lekker lunchen. Om 16.00 uur zaten we voor de hotelkamer buiten van het weer te genieten ons stokbroodje met salami en boter op te eten! Haha. Het werd toch wel wat frisser dus zijn weer naar binnen gegaan. Doordat we zo laat lunchen gaan we natuurlijk ook wat later avondeten dus heb ik mooi nog even tijd om mijn blog af te schrijven voordat ik het ga plaatsen voor jullie. Na het reisblogje schrijven zijn we pizza gaan eten. We hadden een pizzatent in het dorpje gezien vandaag dus daar wilden we terug naar toe. Toen we er aankwamen was het totaal niet wat we verwacht hadden maar de pizza was lekker! Dus weer lekker gegeten en kunnen er weer tegenaan de rest van de avond. Na het eten weer terug naar het hotel en weer achter de laptop. Ik heb ook gelijk even mijn vorige blog van New York wat aangepast want die was heel kort samengevat ik heb het nu wat uitgebreider gedaan. Is toch leuker voor mezelf als ik het later nog eens terug lees maar mochten jullie het ook nogmaals willen lezen, dat mag natuurlijk!

Het is hier nog maar 21.00 uur maar ben al super gaar dus ga misschien zo al in bed liggen. Morgen gaan we weer verder met onze reis. We vertrekken morgen naar Monterey! Dat is aan Pacific Ocean. Het schijnt daar 20 graden te zijn dus ik ga er graag naar toe! We komen hier dus zondag aan en slapen hier dan ook in het HI hostel. Maandag gaan we op whale watching tour! Dus ik hoop zo dat we wat zien. Jullie mogen wel duimen voor ons! Het zou fijn zijn als we ook eens echte ‘wild life’ gaan zien, haha. We hebben al overnachtingen t/m de 14e geboekt voor daarna moeten we nog even uitzoeken maar dat zullen jullie vanzelf wel gaan lezen! Voor nu, een fijne zondag en alvast een fijne nieuwe werkweek! Ik zal aan jullie denken als jullie weer in de auto, bus, fiets zitten op weg naar school of het werk en dat wij hier lekker over de Big Sur rijden langst de prachtige Kustlijn van California!

Liefs, Thyrza

1. Jan en Mirjam:
    11 januari 2015
    Weer heerlijk om je blog te lezen. Ik blijf het geweldig vinden om al jullie belevenissen op afstand te kunnen volgen! En wat een geweldige reis. Ik zal aan je denken als ik in de bus zit en Dior de storm naar mijn werk loop. Dikke kus van ons!
  2. Mart en Claartje Huijgens:
    11 januari 2015
    Jaloersmakend hoor; al dat lekkere eten!
    En jullie reisbelevenissen natuurlijk Haha
    Leuk om zo mee te lezen op de reis.
    Wat zal dat straks weer tegenvallen in Nederland.
    Maar dit pakken ze jullie mooi nooit meer af.
    Geniet ervan, goeie reis en pas goed op elkaar.
  3. Diana:
    11 januari 2015
    Leuk thyrza dat we mee mogen lezen
  4. Esther:
    12 januari 2015
    Weer lekker zitten genieten van je blog! (Iets later gelezen dan gepland) Geniet nog lekker van het prachtige avontuur! Dikke knuffel van ons