Montreal

27 oktober 2014 - Montreal, Canada

Hallo lieve allemaal,

Dit zal maar een korte blog worden want deze blog zal voornamelijk gaan over Montreal! Dit weekend verdient namelijk wel een eigen blog! Zoals jullie in mijn vorige blog konden lezen gingen we voor een weekendje naar Montreal! Welkom allemaal, stap mee aan boord en ik vertel jullie over onze belevenissen!

Donderdag 23 oktober zou de reis gaan beginnen. De les was uitgevallen op vrijdag dus wij konden al een dagje eerder vertrekken naar Montreal! Om 20.30 uur vertrok onze bus vanuit London naar Toronto. Hier zal onze eerste overstap plaats zijn. Tussendoor gingen we wel langst andere plaatsen om nog mensen op te halen of juist weer af te zetten. We zijn langs Bradford, Ancaster en Hamilton gereden. Bijna in Toronto worden we zowat even in de bus gelanceerd, we reden over een hobbeltje of een putje (geen idee wat het was, maar het was de moeite waard om hiervoor paar cm van je stoel los te komen). We waren daarom ook gelijk allemaal wakker, en dat was goed want de eerste tussenstop was bereikt; Toronto. Wij waren hier om 23.30 uur. Om 01.00 uur zou onze volgende bus vertrekken naar Ottowa. Om 00.15 konden wij hier al voor boarden dus dat was fijn! Hoefde we niet meer op dat koude station te wachten. We zaten bijna achterin. Simone en Milou naast elkaar en ik daar achter. Ik zat alleen dus dat was fijn! Totdat we gingen rijden en de man achter mij graag naast mij wou zitten (ook wel logisch natuurlijk), maar toen had ik dus geen plek meer alleen. Gelukkig had ik geen last van deze man ook al zag hij er beetje zwerverachtig uit. Dit was een lange zit want we zouden pas om 06.00 uur aankomen in Ottowa. Wat geprobeerd te slapen maar lukte niet heel goed jammer genoeg. Ik had wel een beetje geslapen en ik werd wakker en ik kijk naar buiten, en een keer raden wat ik zag... Inderdaad, een beer. Maar niet zomaar een beer, nee de grote beer, ook wel bekend als het steelpannetje. Het was zo’n heldere hemel met echt hele grote sterren. Was heel mooi om te zien, en dat was niet alles, ik zag zelfs nog een ster naar beneden vallen ook. ‘De vallende ster’. Was een bijzonder ritje! Om 04.00 uur hadden we gelukkig nog even een benenstrek/plas stop en konden we weer verder naar Ottowa. Hier waren we dan ook om 06.00 uur aangekomen en de volgende bus naar Montreal zal om 07.00 uur vertrekken. Van Ottowa naar Montreal zat ik wel weer alleen dus kon ik nog even wat beter slapen! En dit was nodig, want we hadden een ‘drukke’ dag voor de boeg! Om 09.30 uur zijn we aangekomen in Montreal, helaas was het wat regenachtig maar ach, als dat alles is. We hebben toen de metro genomen naar het hostel. Het was nog vroeg om in te checken maar we hoopte dat we onze spullen hier even kwijt konden zodat we zonder zware tassen de stad konden verkennen. Dit was gelukkig ook mogelijk! De receptioniste vertelde ons ook dat we een upgrade hadden gekregen maar dat de kamer inderdaad nog niet klaar was maar als we na 15.00 uur terug zouden komen was het prima. Dus, prima, wij spullen achtergelaten en de stad gaan verkennen. Eerst even lekker wat gegeten bij een restaurantje in de buurt van het hostel. Scrambled eggs met bacon, mjammie! Eigenlijk hadden we geen idee wat we konden verwachten van de stad en wat er eigenlijk uberhaupt allemaal te doen was maar we zouden het wel gaan zien! We hebben eerst de metro gepakt naar een park in Montreal, genaamd; Angrignon. Dit was niet heel bijzonder maar gewoon leuk met de mooie herfstkleuren! Hier hebben we dan ook even gewandeld en zijn we weer terug naar de metro gegaan om verder te gaan naar Oud-Montreal. Hier is een Notre-Dam en nog meer van die oude gebouwen. Hier hebben we ook een wandeling gedaan en naar de Oude haven geweest. Het was wel leuk om te zien allemaal. Heel oud was het niet en totaal ook niet vies. Wel leuk om te zien! Hierna nog even wat kleins gegeten bij de McDonalds (ik had een happy meal en kreeg een Halloween Emmertje voor de Trick or Treat, hihi). Daarna weer naar de metro gegaan, want we gingen naar de winkelstraat! Wij dachten dat het wel een eindje lopen zou zijn vandaar dat we ook de metro pakte. Kwartier later stonden we in de winkelstraat. We kijken een kant op en zien opeens dezelfde plek waar we net in Oud-Montreal op de metro waren gestapt, bleek dat het eigenlijk maar 10 minuten lopen was! Maar ach, wat gerust in de metro kon ook geen kwaad, haha. We hebben wat winkels gekeken, nog niet echt dingen gekocht omdat we alle drie toch wel erg moe waren van de busreis. We zijn daarom ook maar een eetplekje gaan zoeken. Bij een Italiaan gingen we eten, ik had een heerlijke lasagne. Was echt een hele grote tent en alles ging heel gehaast met een mega open keuken en echt meer personeel dan gasten leek het wel, maar het eten was erg lekker! Hierna lekker terug naar het hostel gelopen. Het Hostel lag echt ideaal in de stad! Je hebt zegmaar een mega grote winkelstraat en beetje aan het begin of eind (hoe je het wilt noemen) moesten we een zijstraat in en daar was al gewoon ons hostel. En hier zaten ook vele lekkere eettentjes in de buurt! Maargoed, dus wij terug naar het hostel om lekker naar onze kamer te gaan. Nou weer inchecken natuurlijk dus dat duurde al even omdat hij ons niet kon vinden ofzo, geen idee, maar uiteindelijk kregen we een kamer toegewezen, 319. Dus, wij kregen ons pasje, spullen konden we pakken en we konden naar de kamer. We hadden eigenlijk geboekt voor een 6 pers, maar ivm de upgrading sliepen we maar met z’n 3en. Het was een tweepersoonskamer en hier hadden ze een extra bed ingezet (was ons verteld). Wij naar 319, shit, pasje werkt niet. Weer alle trappen inclusief tassen naar beneden. Het vrouwtje aan de receptie ging wel mee. Ja pasje deed het, maar er was maar een tweepersoonsbed en dat was het… Shit, dit klopte niet. We moesten hier even wachten en dan zou zij even gaan kijken. Moesten we na aantal minuten weer naar beneden komen… Dus, wij wachten natuurlijk en weer naar beneden. Staan we bij de balie wordt die andere handige dodo van de receptie ook wakker van; Ooh noo, did I say 319, I meant 309. OOOH DOMBO! Dus, wij weer naar 309 en ja hoor, hier stond een stapelbed met een bed er naast. Gelukkig maar, we hadden toch een kamer en maar met z’n 3en! Dus dat was erg fijn. Het was echt een mooi hostel, zelfs zo luxe dat we een sauna hadden! In deze sauna stonden zelfs bedden, luxe hé? Haha, Het was echt mega warm op die kamer en er konden geen ramen open dus we hebben wat afgezweet maar het was lekker om op de kamer te zijn en lekker onze schoenen uit te gooien. BEDTIJD!

Zaterdag 25 oktober gingen we naar de Mont-Royal in Montreal! Natuurlijk eerst even lekker ontbeten in het hostel. Was echt een hele mooie ruimte met een super schone keuken! Er waren bagels, eitjes en fruit en het was goed te doen! Na dit ontbijt zijn we met de wandeling begonnen. We moesten eerst even een stukje de stad uit (lees bijna stijl omhoog lopen) en daarna waren we al in het park maar moest je natuurlijk nog op die berg komen waar je prachtig uitzicht hebt over de stad. Misschien wel 400 treden verder waren we boven. En het was wel de moeite waard want het was echt heel mooi! Heel mooi uitzicht over de stad en dan ook nog met die herfstkleuren erbij, was zeker de moeite waard! Hier natuurlijk ‘wat’ foto’s genomen. En daarna konden we weer de 400 treden naar beneden nemen. (Ik weet niet precies hoeveel treden het waren hoor, maar het waren er echt mega veel!). We hadden wel een geluk dat het echt mooi weer was deze ochtend! Blauwe lucht en lekker zonnetje. Helaas wat later werd het wat koeler want ze gaven ook regen af. Gelukkig is het nog wel lang droog gebleven. We zijn na de Mont-Royal weer een eettentje gaan zoeken en dit kwam op het zelfde uit als waar we de vorige dag ook geluncht hadden. Hierna even terug naar het Hostel om daarna weer de stad in te gaan om te shoppen! Milou had nog een aantal dingen nodig om de winter mee door te komen en winkelen is natuurlijk nooit een straf en wie weet kwam ik ook nog wat dingen tegen! Helaas gingen de winkels in het grote winkelcentrum al om 17.00 uur dicht op zaterdag. In de winkelstaat zouden ze nog wel wat langer open zijn. Om 17.00 uur stonden wij net bij de Pandora winkel maar die ging dus al sluiten dus het was allemaal beetje gehaast gegaan. Ik wou namelijk een nieuwe bedel kopen, en deze had ik ook gekocht! Ik dacht, ‘nieuwsgierigheid’. (wordt vervolgd). Hierna in de winkelstraat nog wat winkels gekeken maar winkelen is toch wel erg vermoeiend zeker nadat je al een hele dag buiten loopt. We zijn dan ook weer een eettent gaan zoeken. We kwamen bij spareribs uit! Mjammmie, erg lekker! Die gingen er goed in, en zelfs nog een toetje. We gaan regelmatig uit eten hier in Canada maar doen bijna nooit een toetje, dus nu een keertje lekker luxe. Na het eten zijn we nog even naar een supermarktje gegaan om wat drinken en chipjes te kopen voor op de kamer. Terug naar het hostel en weer lekker gezeten daar! We hadden een fles cola gekocht want we hadden wel soort van bekertjes in het hostel. Dit waren driehoekige bekertjes, heel apart, die kan je dus niet neerzetten maar moet je dus beethouden. Het zag er echt beetje apart uit haha maar het smaakte wel! Opeens keek Milou even naar mijn bedel en toen kwamen we tot de ontdekking dat ik de verkeerde had gekocht! Ik had wellness ipv nieuwsgierigheid! Haha, maar die wou ik niet! In de winkel zeiden we nog wel, ook een rare betekenis ‘bien-etre’ voor nieuwsgierigheid, maarja, weten wij veel met onze beste Frans! Haha (hier spreken ze heel veel Frans, meer dan Engels zegmaar). Hahahah. Dus dat was een beetje dom! De winkels waren natuurlijk al dicht dus dat moest de volgende dag maar even geregeld worden. Ik heb deze dag ook nog een trui gekocht! De winter komt er aan zeggen ze, dus moet me toch een beetje warm kleden!

Zondag 26 oktober, onze laatste dag in Montreal. We werden wakker en dachten dat we een uurtje langer hebben kunnen slapen. Dachten we. Ik keek op me gsm en het was 08.00 uur dus eigenlijk zou het al 09.00 uur zijn. Dus dacht al, ooh lekker beetje uitgeslapen! Tot dat ik met me mama ging whatsappen. Hoe laat is het bij jou? 13.00 uur… hmmm, er klopt iets niet, dat is maar 5 uur verschil! Bleek de klok dus niet verzet te zijn in Canada… Dat gebeurd pas volgend weekend, dus deze week is het maar 5 uur tijdsverschil, haha. Beetje dom maar wel grappig! We hebben s’morgens wel beetje op het gemakje gedaan want dachten dat de winkels toch wat later open gingen op zondag. Weer lekker ontbeten in het hostel met bagels en eitjes! Hierna hebben we uitgecheckt, gelukkig konden we onze spullen weer laten staan in het hostel. We zijn eerst nog even naar Oud-Montreal geweest omdat ze hier wat toeristenwinkeltjes hadden en daarna naar de winkelstraat (nu wel te voet). Het was 11.00 uur dus we konden nog wel rustig aan doen dus even wat bij starbucks gaan drinken. Tot dat ik even ging kijken hoe laat nou echt de winkels open gingen… deze waren dus al open! Dus zijn lopend met onze drankjes verder gegaan. We moesten alle tijd pakken die we nodig hadden, haha. We hebben heel veel winkels gezien en ook genoeg uitgegeven. Gelukkig was het geen probleem om mijn Pandora bedel om te ruilen voor ‘nieuwsgierigheid’. Daarnaast heb ik ook nog laarsjes, trui, t-shirt en een sjaal gekocht. Milou en Simone hebben ook nog leuke dingen gekocht! Milou ook eindelijk een winterjas! Dus de winter kan komen! Tijdens het winkelen door hadden we nog gegeten bij Paric Crepes. Was erg lekker! Doordat ze Frans spreken in Montreal lijkt het soms net even of je niet in Canada bent maar gewoon in Frankrijk. Alleen het verschil hier is dat ze ook wel Engels kunnen en de moeite er ook voor doen! Kunnen de echte Fransen wel wat van leren natuurlijk. Rond 17.30 uur waren we het winkelen wel beetje beu en gingen weer lekker eten. Er was een restaurant dat Pino heette, dus daar moesten we eten en ze hadden zelfs een Pizza Tonijn die ik nog nergens anders gezien had dus deze ging er goed in! Vanavond moesten we weer met de bus naar huis toe maar we waren wat eerder klaar dan gepland met het eten dus een toetje kon ook nog wel! Luxe he? Haha. Wederom weer heerlijk gegeten. Het was tijd om naar het hostel te gaan, onze spullen te pakken en naar de Greyhound station te gaan met de metro. De bus vertrok om 21.00 uur en zouden weer moeten overstappen in Ottowa en Toronto. In Ottowa moesten we een uurtje wachten en in Toronto 4 uur! Dat was wel erg lang maar gelukkig hebben we het overleefd. We waren om 11.00 uur weer veilig in London! Gelukkig heb ik wel wat kunnen slapen dus niet zo moe als de vrijdag. Eenmaal thuis moesten we nog wel wat dingen doen voor school. Eerst natuurlijk even bijkletsen met Kristel die ons een heel weekend heeft moeten missen (en wij haar). Vervolgens even lekker gegeten en gedoucht en wat kleding gewassen. Toen kon het schoolwerk beginnen, maar dat schoot niet echt op. Tot dat mijn papa opeens vroeg of ik even wou skypen, nouja, vooruit, dat wou ik wel. Maar hun camera deed het niet maar ze hadden wel een filmpje die ze stuurde. In dit filmpje zeiden ze dat ze 16 november naar Canada komen! Dus, mijn harde leren word beloond! Ook al hadden ze in juli al het ticket geboekt. Ze hebben gewoon zoveel vertrouwen in mij dat ik goede cijfers zou halen! Ahum! Hahaha. Bedankt pap en mam :D Waarschijnlijk wisten veel mensen al dat ze zouden komen, maar nu mag het dus ook tegen mij verteld worden want ik ben er nu ook van op de hoogte! Vind het wel heel leuk dat ze komen ook al had ik het al een klein beetje verwacht maar je weet het natuurlijk nooit zeker. Gelukkig ken ik ze toch wel goed om het te weten, haha. Maar nu is het dus zeker. Met mijn verjaardag zijn ze in Canada! Super leuk! Ik snap dat jullie mij graag allemaal verjaardagskaartjes en cadeautjes willen sturen/geven. Je kunt het dus meegeven met mijn ouders. Voor 16 november graag want dan vertrekken zij! Hahaha. Tenzij je ze liever zelf stuur, dat mag ook;

Fanshawe College Residence

Falcon House

Thyrza Moes, 619-2

1001 College Blvd

N5Y 5R6 London, ON Canada

Haha. Vandaag had ik ook nog een heel lief kaartje van mijn ouders ontvangen! Wat bof ik toch met zulke ouders hé!

Ondertussen is het bijna 23.30 uur, dus wel tijd om te gaan slapen omdat het vannacht ook een rare nacht was! Morgen ook weer vroeg les om 08.00 uur, helaas. Oja, over school gesproken. Had nog cijfers terug van de laatste toets en dit was een 8,3 en een cijfer van een assignment van paar weken terug een 8,4 en dan ook nog een andere assignment van vorige week en dat is een 10. Dus, prima cijfers denk ik zo. Haha. Ach, er zal een moment komen dat het niet zo goed is maar die moeten er ook zijn! Sorry, ik zei een niet zo groot blog maar het is toch redelijk groot! Montreal was ook gewoon zo’n mooie stad en zo’n andere sfeer dan in Toronto. Ik vond het echt heel leuk om hier geweest te zijn ondanks dat we beetje gek zijn om er meer dan 13 uur voor te reizen. Het was het zeker waard!

Fijne werkdag/week allemaal en tot snel!

Liefs, Thyrza

1. Jan en Mirjam:
    28 oktober 2014
    Weer heerlijk gelachen. Zoals tante Esther zei mocht de studie mislukken kun je altijd nog schrijfster worden!❤️
  2. Mart en Claartje Huijgens:
    28 oktober 2014
    Wat een tekst............................
    Een typewonder ben je.
  3. Elly Ton:
    Leuk, leuk, leuk !!!!
  4. Esther:
    29 oktober 2014
    Weer met een grote glimlach en soms zelfs schaterlachend jouw blog gelezen, héérlijk! Dank je wel!! Duimen heeft dus geholpen want je hebt schitterende cijfers, top!! Het aftellen kan beginnen, haha. Dikke knuffel van ons!
  5. Lenny:
    29 oktober 2014
    Leuk dat je t nu ook weet dat je ouders komen
    Iets om naar uit te kijken
    Geniet ervan