Stroomuitval, inbraak en een verjaardag

22 november 2015 - Puerto Jiménez, Costa Rica

Lieve allemaal,

Woensdag 18 november was het vandaag, en vandaag hadden we weer een stage dag. Maar Janina zou pas weer ’s middags rond 14.00 uur komen dus we konden op het gemakje aan doen ’s morgens. We hadden natuurlijk wel wat werkzaamheden maar we mogen onze dagen zelf indelen dus dat is wel chill. Ik werd pas om 09.00 uur weer wakker dus ik had het echt nodig. Carlies was al druk bezig met wassen etc. ’s Morgens heb ik dan ook niet zo veel gedaan, we zijn nog even om boodschappen gegaan. We hadden zin in tosti’s dus hadden kaas en ham meegenomen voor op de tosti’s, komen we thuis, zijn we het brood vergeten! Dom! Hahah, dusja, dan maar geen tosti’s. We kregen een berichtje van Janina dat het pas 15.00 uur zou worden, dus wij wachten... Om half 4 was ze er nog niet, ze was bij de bank en het ging niet helemaal zoals het zou moeten (weeral niet) dus ze belde dat het niet meer ging lukken omdat haar auto ook bij de garage stond en noem maar op. Dus, we moesten gewoon voor ons zelf werken wat ook goed te doen was. Als het goed is komt ze morgen wel. We hebben weer wraps gegeten met rijst, groente en gehakt. En deze dag was eigenlijk niet zo boeiend, maar die horen er natuurlijk ook bij want het gaat tenslotte om het stage lopen en het afstuderen.

Donderdag 19 november zou Janina al wat eerder komen, om dingen uit te leggen en om te werken. Ze was ook al wat eerder, maar niet zo vroeg als ze had gehoopt. Aan het einde van de ochtend was namelijk de stroom uitgevallen. We hebben twee uur zonder stroom gezeten, en konden dus niet veel doen want al het licht was uit, de ventilators waren uit en noem maar op. Het was natuurlijk wel gewoon overdag, maar het is nogal een donker gat bij ons in de woonkeuken dus is niet zo leuk om daar te zitten. We zijn maar boven gaan zitten, maar zonder wifi is er weinig te doen als je voor school moet werken. Maar gelukkig ging de elektriciteit weer aan, waardoor het kwam weten we niet want heel het dorp zat zonder stroom en het het was al heel de dag aan het regenen, dus het zal er wel iets mee te maken hebben gehad. Maargoed, we konden dus ook niet veel doen omdat het zo slecht weer was, eindelijk was Janina er en zijn we aan het werk gegaan. Toen ze naar huis gingen waren wij er echt even aan toe om buiten te komen want dat hadden we nog niet veel gedaan, dus zijn naar het stadje gelopen en toen we er toch waren zijn we er maar gelijk pizza gaan eten ook al hadden we avondeten thuis liggen, dat kan morgen dan opgegeten worden. Na het eten weer naar huis gegaan en nog wat gewerkt en toen lekker gaan slapen. Er komen al steeds meer minder beesten, maar we zullen dat maar even afkloppen.

Vrijdag 20 november was ik al weer vroeg wakker en was naar beneden gegaan om te ontbijten etc. Toen ben ik lekker op het balkon gaan zitten, en heb ik even gefacetimed met me mama ect. Carlies was ook wakker geworden en ze was bij de was aan het kijken dus ik ging even bij haar kijken. Opeens zie ik haar tas buiten liggen, dus ik vraag waarom lig je tas hier? Maar zij dacht dat ik een grapje maakte en hem daar net had neergelegd. Dus het was al beetje raar, toen keek ze in haar tas en haar portemonnee en paspoort etc. zaten er nog in, maar in haar portemonnee was wel al het geld was. Dus iemand is binnen geweest. Carlies zei ook dat de ramen open stonden bij de keuken en ze dacht dat ik dat had gedaan om het door te luchten, maar dat heb ik ook niet gedaan. Dus het was echt een beetje raar allemaal. Toen zagen we ook dat er een touw was door gesneden en ze hadden aan de wasmachine gezeten, dus of ze nou iets met de wasmachine hebben willen doen of wat, we weten het niet maar het idee is gewoon zo eng. En ‘gelukkig’ is alleen geld gestolen en paspoort en bankkaarten enzo niet, maar het blijft een eng idee. Voor elk raam zitten tralies en musquito netten dus echt binnen kunnen ze niet komen, maar dus wel inderdaad met hun arm en een stok met een haak ofzo. We moeten er gewoon niet meer te veel over na denken maar het is gewoon geen fijn idee. Janina heeft gelukkig wel de huisbaas gelijk gebeld dus die weet ervan en die gaat het allemaal fixen (als het goed is). Nu is het alleen weekend dus weten niet precies hoelang het gaat duren. We hadden om 10.00 uur een meeting in een cafeetje met EducaOsa. Dit is een organisatie die probeer alle scholen samen aan het werk te krijgen, nu zijn het allemaal kleine scholen die allen voor zich werken en ze willen proberen om alles samen te krijgen omdat de scholen maar 25 kinderen bevatten en is maar een juffrouw die les geef van groep 3 tot groep 8 etc. Dus beetje raar natuurlijk, maar dat is hier normaal. Dus we hadden deze meeting en na deze meeting (3 uur later) gingen we even wat eten en Janina zag een hond lopen en die was zwanger, en die rende steeds over de straat dus ze had het gevoel dat het niet goed was. Ze had m te pakken gekregen en zijn we mee naar de dierenarts geweest. Ze verloor bloed en het was heel zielig om te zien. Er zaten stukjes bot in het bloed, dus ze had eigenlijk een miskraam gehad. Ze blijft nu een nachtje bij de dierendokter en gaan ze morgen opereren en alles eruit halen wat er niet in hoort en dan komt ze naar ons om te herstellen en dan zullen we haar zondag naar een vriendin van Janina brengen wat haar nieuwe vaste huis wordt. Ook zijn we vandaag naar de fietsenmaker geweest want we zouden hier fietsen krijgen maar hadden we nog steeds niet gehad en vandaag dus wel. Maar er was nog wel wat mis mee dus moest even gemaakt worden. Eentje was niet meer te maken want dat wiel liep vast en weet ik veel wat, maar die was niet meer te helpen dus bleef er nog maar een over, die was nog redelijk goed dus Carlies ging daar mee naar huis, maar onderweg bleek de fiets toch niet meer zo goed te zijn als die eruit zag, dus kon weer terug naar de fietsenmaker. Janina had nog een fiets van haar op kantoor staan die wij dan mogen gebruiken, maar moest ook nog even naar de fietsenmaker, dus weer rondje fietsenmaker.  Ik was mee met haar omdat als de fietsen er in liggen er maar een iemand mee kan rijden. Fietsen gedropt en zal ongeveer uurtje duren zei hij, maar Janina moest ook nog naar huis om de schoonmaakster op te halen en naar huis te brengen dus dat ondertussen gelijk gedaan en vervolgens weer de fietsen opgehaald en nu zijn ze goed (als het goed is). Het fietst nog niet echt ideaal, maar het is misschien even wennen, ook omdat hier in de weg zoveel hobbels zitten, hahah. Komt wel goed! Het was echt een hele aparte dag vandaag. Een goede laatste 23 jarige dag gehad, hahaha.

Happy birthday to me! Het is 21 november, en dat betekend dat ik weer een jaartje ouder word, vandaag word ik 24 jaar oud…. Het voelt al zo oud. Maargoed, ik was vroeg wakker, 6 uur weer. Dusja, dan er maar uit en aangezien het 7 uur later is in Nederland had ik al heel wat berichtjes ontvangen dus ik had genoeg om te antwoorden! Ik heb nog nooit zo’n verjaardag gehad. Wakker worden in de ‘tuin’ (balkon) met je benen in de zon en een korte broek! Perfect! Toen Carlies wakker werd ging ze gelijk douchen enzo, en dat vond ik al beetje raar want dat doet ze nooit, hahaha. Maar ze ging ook even alleen de stad in, en ik mocht niet mee, snif. Toen ze terug kwam moest ik even wachten in haar kamer want ze moest nog wat dingen doen. Dus, toen mocht ik naar boven en hingen er vlaggetjes op en een happy birthday slinger en een chocolade taart met kaarsjes die ik uit mocht blazen! Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik geen wens heb gedaan, maarja, kan natuurlijk niet alles hebben. Nog even lekker gezeten in de zon en toen gingen we op pad. Ik wilde vandaag graag naar het strand met me verjaardag, dat heb ik nog nooit kunnen doen en hier is het er perfect voor. We zijn op de fiets gegaan dus dat was ideaal! Het strand hier is zo mooi! De foto’s zal ik er zeker op zetten zodat jullie allemaal mee kunnen genieten! En het water is zo heerlijk warm, echt top gewoon! Het is alleen niet echt een lig strand omdat het water best hoog staat is er niet veel droog zand over om op te liggen, maarja, het is eigenlijk ook niet nodig want je kan heel de tijd lekker in het water zitten. Na een tijdje in het water gezeten te hebben zijn we wat gaan drinken en eten bij het strand tentje, maar caribische muziek, uitzicht op het strand, palbomen, ara’s die boven je hoofd vliegen, echt gewoon helemaal perfect! Na de lunch zijn we terug naar huis gefietst en hebben we lekker gechillt op het balkon. Janina kwam later vanmiddag om een hond af te zetten. Deze had ze gister van straat af gehaald en naar de dokter gebracht. Ze was klaar bij de dokter en nu moet ze een plekje krijgen om te wonen, en tot de tijd dat ze geen adoptie adres heeft blijft ze bij ons! Het is echt een hele lieve hond, ze is alleen heel moe van de operatie enzo  dus hopelijk knapt ze snel op! Ook heb ik nog even met me ouders gefacetimed voor me verjaardag! Nadat Janina weg was ben ik me gaan klaar maken om uit eten te gaan en op stap te gaan. Rond 19.00 uur gingen we op de fiets naar de zee waar meerdere eettentjes zijn. We gingen er bij eentje zitten en deze had zoveeeel keus! Ik heb uiteindelijk maar breaded shimps genomen met frietjes en als nagerecht nog een ijsje. Deze kregen we van het huis omdat er niet genoeg ijs meer was om een volle te maken, nja, ik vond het prima, hahah. Lekker gegeten in iedergeval en een leuke plek om te zitten! We hebben hier lang gezeten want we gingen hierna op stap maar hadden met wat andere meiden afgesproken. Zij zitten hier al wat langer en weten dus ook al waar het leuk is om op stap te gaan. Het tentje was net buiten het dorp en het was opzich wel een leuke tent. Het is hier allemaal beetje open natuurlijk, met een dak erboven, er stond een bar, een klein dansvloer, wat tafels en stoelen, en pooltafels en tennistafels, hahah. Kan je niet echt bij ons voorstellen. Bij ons zal het meer een clubhuis zien, maar hier is het ook uitgaansgelegendheid, hahah. Later gingen we nog naar de discotheek maar de andere gingen opeens allemaal weg, en ik had ook niet zo’n zin meer. Dus daar komen we vast volgend weekend wel ofzo. Het was lekker tijd om naar huis te gaan en te kijken hoe het met Mila ging! Het ging goed met haar en ze wilde meelopen en dan is ze zo vrolijk, hahaha!

Zondag 22 november was aangebroken. Vandaag is beetje een sombere dag, het regent al weer heel de dag en dat is niet zo leuk. Toen ik vanmorgen beneden kwam, hoorde ik al een staart tegen de muur aan kwispelen, Mila was blij om iemand te zien, hahah. Lekker even mee gewandeld en ze maakt me echt vrolijk, haha. Ik heb vanmorgen me beddengoed enzo gewassen, hopelijk wilt het een beetje snel drogen. Daarna even naar de supermarkt geweest om eten te halen voor lunch en voor vanavond. En toen zat ik hier, mijn blog te schrijven en ik moet ook wat dingen voor school doen maar heb niet zo’n zin. Ik heb zin om op een lekkere bank te zitten met me voeten omhoog en een goede film zonder dat ik me plakkerig voel. Het maakt hier niet uit hoevaak je douche, je blijft gewoon smerig, hahah. Straks komt Janina nog even langs, want ze heeft nog een hondje waar we op mogen passen tot dat die geaddopteerd wordt! Dus hebben we twee hondjes. Nu ga ik wel even aan school werken want de deadline is morgenochtend, dus met tijdverschil hier al vannacht! Het is nu half 3 dus heb nog wel even, maar het moet wel gebeuren.

Voor jullie alvast welterusten en een fijne werkweek toegewenst!

Liefs, Thyrza

1. Jan en Mirjam:
    22 november 2015
    Wij waren natuurlijk al op de hoogte maar het blijft leuk om alles nadien te lezen. Het was vreemd dat je er niet was met je verjaardag. Vorig jaar zaten we in Canada! Wat gaat de tijd snel. Dikke knuffel van ons
  2. J M:
    22 november 2015
    Weer een leuk verhaal Thyr Gr J :)
  3. Lenny:
    23 november 2015
    Jullie maken wat mee
    Heel leuk om weer te lezen
    En nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag xxx
    Hier de eerste sneeuwvlokken gevallen
    Vorst en hagelstenen
    Dus je mist niks
    T blijft gelukkig nog niet liggen
    Geniet ervan xxx
  4. Esther:
    23 november 2015
    Heb jij even mazzel, twee honden, hahaha Ik ben blij dat ik al wist van de inbraak, daar schrik je toch van. Eng! Foto's zijn prachtig, mooie omgeving! Dikke knuffel van ons
    (Heb je nog een ritje naar het postkantoor gemaakt?)
  5. Frans Borremans:
    25 november 2015
    Ja, da's apart die tropen. In Fiji zaten ook (in de stad) overal tralies voor de ramen. De gemiddelde bewoner is zo arm als de mieren dus in feite kun je het ze niet zo kwalijk nemen. Maar leuk is het niet. Enige raad is je "rijkdom" niet tentoonspreiden. En regen, regen, regen (als de zon niet verschroeiend schijnt)