Welcome in Toronto! (en school)

29 september 2014 - Toronto, Canada

Hallo lieve allemaal,

Hoe is het met jullie? Met mij is alles goed. Hier weer mijn volgende blog. Het is denk ik niet zo spectaculair omdat het echt even druk is op school maarja, daar ben ik hier natuurlijk ook voor…

Dinsdag 23 september. Helaas, er is weer een nieuwe schoolweek begonnen. Om 08.00 uur begon de eerste klas al. Een les van een chinees vrouwtje met heel veel Indische mensen in die klas. Dus, als er iemand praat versta je het eigenlijk ook nooit omdat het allemaal met een accent is. Dan spreken wij al met een accent, maar hopelijk toch niet zo erg als zij... Maarja, we doen ons best om ze te begrijpen. Gelukkig moet je vooral veel luisteren in de les en niet echt actief mee doen. Kan je tenminste rustig wakker worden, want 08.00 uur les is echt TE vroeg! Daarna weer terug naar de kamer, wat dingen voor school gedaan en toen zijn Milou en ik een stukje gaan wandelen. Eerst even een broodje bij de Subway gehaald en lekker buiten opgegeten. Helaas zat het vol met wespen buiten waardoor het niet echt lekker eten was. Dus dan maar gaan lopen. Zo’n driekwartier gelopen, dus lekker bezig. Doordat we beide nog beetje verkouden zijn etc. is het niet zo fijn om te gaan sporten dus dan is wandelen een goede optie. Zeker nu, want het is lekker weer hier! Na het wandelen lekker gedoucht en het was weer tijd voor de volgende les. Marketing Management. De lessen zijn allemaal niet zo interessant, vooral luisteren en luisteren. Gek genoeg kan ik er maar niet aan wennen, om weer naar school te moeten. Het valt zwaar, haha. Gelukkig is het hier in Canada en niet thuis, want dat zal nog 10 x zwaarder vallen denk ik. Deze les duurt tot 18.00 uur en daarna zijn we lekker gaan eten in het Italiaanse restaurant tegenover de school. Hier was het weer 11 dollar voor pasta! Deze was erg lekker! We konden weer om boodschappen met 10% korting, dus dat gingen we ook zeker doen. Plus met de schoolbus voor het huis afgezet worden, is ideaal boodschappen doen. Eer we terug waren was het al weer half 10 dus tijd om zowat te gaan slapen. Ik heb nog even lekker in bed Kees&Co gekeken, haha. Is toch wel erg leuk! Oja, vandaag had ik ook nog een kaartje ontvangen van Tante Esther en Ome Job! Bedankt! Vind ik erg leuk. Er zijn ook nog steeds kaartjes onderweg heb ik begrepen maar ik denk dat deze vertraging hebben, hopelijk komen ze snel!

Woensdag 24 september, Eindelijk weer Studiefinanciering! Dat is leuk wakker worden, haha. Helaas toch gewoon les. We hadden een gastcollege bij de Sport, Events en Entertainment marketing. Er waren twee gastsprekers van London Lightning. Dat is een basketbal team in London hier. De gastsprekers waren de mensen van marketing. Was opzich wel leuk, keer iets anders. Aan het einde was er een soort  quiz en als je het antwoord goed wist (en een beurt kreeg natuurlijk) werd er een stress balletje gegooid, in de vorm van een basketbal met de tekst ‘London Lightning’ op. Ik wist wel een antwoord maar kreeg helaas geen beurt maar toch een balletje bemachtigd! Haha. Dus ik heb nu ook een stressballetje, wie weet komt die nog van pas. Na deze les hadden we weer tijd voor ons zelf. We hebben best veel te doen voor school dus onze tijd even nuttig besteed. We moeten quizen online maken voor een vak, deze hebben we met z’n drieën gemaakt. Een quiz en dat duurde al een uur… Nog 5 te gaan… haha dus dat gaat nog even tijd kosten. En het erge is, dit zijn bonusquizen, dus voor al die 6 quizen krijg je 1 punt! Te erg, maar we doen met maar, je weet nooit waar het goed voor kan zijn! Na dat harde werken hadden we toch wel honger gekregen, gewoon thuis wat boterhammetjes en muffins geroosterd. Na het eten moesten we Kristel even helpen. Zij moest een kort sales gesprek filmen… Milou was figurant en ik was cameravrouw. Een halfuur verder, 10 filmpjes en veel gelach was het helaas nog niet gelukt. Wij moesten weer naar de les om 15.00 uur dus na deze les zouden we nog eens proberen. De les duurde lang en was erg saai. Maarja, het is ook niet voor niets school. Gelukkig werd het vanzelf 17.00 uur. We konden Kristel weer gaan helpen! Een uurtje later was het dan toch gelukt en was het fimpje klaar om opgestuurd te worden. Dan moet je nagaan dat het filmpje nog geen 2 minuten duurde… Nu maar hopen dat ze een voldoende heeft! Hierna lekker gaan eten bij het restaurantje op school. Ik had een BLT Sandwich (Bacon, Lectuce and tomato op een geroosterde boterham) met frietjes. Erg lekker! Natuurlijk nog even een ijsje als na gegeten en ja, zat deze dag er ook weer zo goed als op. We hadden geen puf meer om aan school te werken dus hebben we eigenlijk een beetje bank gehangen. En was deze dag ook weer om.

Saaie dagen maar helaas veel te doen voor school en over twee weken is het al tentamenweek. Komende week moeten we 3 assignments inleveren plus nog losse virtual assignments. Genoeg te doen. Ik kruip dan nu ook mijn bed in om nog even Kees & Co te kijken! Beetje ontspanning! Haha. Welterusten!

Donderdag 25 september hadden we weer om 10.00 uur les. Deze les gaat altijd erg snel want die duurt maar een uurtje. Daarna besloten om te gaan sporten. Eerst even eten, lekker met een zacht gekookt eitje! Om 13.00 uur begon de sportles, Zumba. Ik had nog nooit aan Zumba gedaan omdat ik daar een beeld van heb dat het meer dansen is dan trainen ofzo. Nou, haha ik had het behoorlijk warm na het Zumbaen, het was ook zo’n grappig mens die de les gaf! Dat scheelt natuurlijk ook al heel veel. Was een leuke les en waarschijnlijk gaan we volgende week weer. Na de Zumba lekker gedoucht. We moesten nog het een en ander bespreken over het weekend. We zouden naar Toronto gaan van vrijdag t/m maandag maar door schooldrukte etc. ging dit niet meer door. Helaas. We hebben maar besloten om een dag te gaan, alleen zaterdag. ’s Morgens vroeg heen en ’s avonds weer terug. Ook leuk! En ze geven prachtig weer af dus ik ben benieuwd. ’s Avonds zijn Milou, Kristel en ik naar de Mall geweest. Kristel had nog wat dingetjes nodig en natuurlijk een ritje naar de mall kan ik niet afslaan. Ik heb zelf niets meer gekocht want moet een beetje sparen. We hadden in de mall gegeten bij New York Frites. Lekkere frietjes en een hotdog! Ging er goed in, haha. Rond 10 uur waren we weer terug thuis. Milou en ik hebben afgesproken dat we samen elke avond via zo’n telefoonapp squats en sit ups te doen. Vandaag was de eerste dag! Na deze oefeningen gingen we nog wat lenigen dingen doen. Zoals handstand tegen de muur etc. Gek genoeg lukte het me nog ook! Wel even oefenen maar het ging, haha. En de kaars, die kent iedereen vast ook nog wel. Was wel grappig! Daarna nog even lekker in bed Kees & Co gekeken. En toen was het bedtijd!

Vrijdag 26 september hadden we om 10.00 uur afgesproken met Simon. Dat is een gozer waar we les mee hebben en daar zitten we mee in een groepje. Deze jongen is zo zwart als wat en heeft echt mega lippen! Soms wel erg lastig om te verstaan omdat hij officieel uit Kenia of Uganda kwam, dat wist hij volgens mij zelf niet helemaal. Helaas, was hij er niet om 10.00 uur. Om 10.20 uur dachten we dat we wel lang genoeg gewacht hadden en zijn we weer naar huis gegaan. Hem even een mailtje gestuurd. Hij stuurde terug dat hij om 10.20 uur er was omdat hij de bus gemist had… Ja, dat is natuurlijk niet zo slim. Andere keer dan maar afspreken. Na deze verspilde minuten zijn we wat dingen gaan regelen voor Toronto. We moesten namelijk nog de bus boeken en misschien nog wel al wat dingen wat we in Toronto willen gaan doen. We gaan met de Greyhound. Om half 9 vertrekt deze bus vanaf Downtown London en om 10.40 uur zijn we dan in Toronto. Ik ben benieuwd. Hopelijk gaat het allemaal goed. We hebben ook gelijk tickets gekocht voor de CN Tower. Ik ben benieuwd en heb er erg veel zin in. Na deze boekingen moesten we ze uitprinten, dus hups, weer naar school om ze uit te printen. 5 minuten later waren we ze aan het uitprinten. Is toch ook zo’n wereldreis elke keer weer naar school! Dit was geregeld. Nu lekker tijd om wat te eten. Onderweg naar het eetgedeelte kwamen we een kraampje tegen waar er telefoonhoesjes verkocht werden. Voor helemaal niet veel geld. Ik heb er een gekocht voor 5 dollar en een voor 15 dollar, mooie deal toch? Weer eten gehaald bij het restaurant tegenover de school. Lekker een BLT sandwich met home fries, mjammie. Het was zulk lekker weer dat we maar even buiten gingen zitten. En we hadden nogal goede plannen om voor school te werken, helaas, mislukt. Om 15.00 uur was het weer tijd voor de les. Gelukkig hadden we besloten om niet een heel weekend naar Toronto te gaan, want dan wilden we deze les skippen, maar er was dus een in class assignment die verplicht zijn. Pfew, gelukkig waren we er! Dit was wel even wennen maar toen we doorhadden wat de bedoeling was ging het wel goed (was een groepsopdracht). Na de les lekker wat gaan eten in het restaurant op school. Een soort van pizza. Ja, echt gezond is het hier niet. Ja, of je moet overal salade bij nemen.. dat is ook nogal wat hé? Hahaha. Misschien moet ik me dat toch maar gaan aanleren want dat gefrituurde gebeuren komt me neus uit, maar het is toch wel erg lekker. Haha. Na het eten kwamen we buiten en was het echt nog zo lekker weer. Milou en ik gingen nog even een stukje wandelen, dat stukje werd een uur. Maar het was zo lekker buiten en we hadden keer een andere route gekozen. Door een woonwijk, veel studenten ook die aan het icehockeyen waren op de weg. Hier kan dat gewoon! Na deze wandeling heb ik nog geprobeerd iets voor school te doen, ging niet helemaal dus het zal zondag en maandag allemaal maar moeten. Daar wil ik nog even niet aan denken. Zijn maar een filmpje gaan kijken ‘liar liar’, een film uit 1997. Haha, Wel grappig om te zien! Deze dagen zijn allemaal niet zo boeiend omdat het gewoon druk is op school. Het lijkt alsof we hele dagen niets doen maar toch tijd te kort hebben. Ben ook steeds bekaf dus misschien volgende week gewoon eens wat eerder naar bed. Ik ga nu ook snel want moet nog douchen en het is ondertussen al 23.15 uur en om 07.14 uur moeten we in de bus zitten naar downtown! (Je moet een uur voor vertrektijd van de Greyhound bus al op het station zijn). Dus word een kort nachtje, maar het is voor een goed doel! Toronto here we come…

Zaterdag 27 september was het zo ver, we gingen naar Toronto! We moesten al vroeg vertrekken. Om 06.15 uur stond dan ook mijn wekker! Toen ik bijna klaar was om 07.45 uur vond ik het nog maar erg stil op de kamer naast mij… Milou was in slaap gevallen tijdens het zetten van haar wekker de avond ervoor. Gelukkig kan ze heel snel klaar zijn in de ochtend want in 10 minuten was ook zij er ook klaar voor om naar Toronto te gaan! Hups, op naar de bus met z’n 4en. Gelukkig waren we op tijd bij de bus die ons naar de Greyhound station zou brengen en hadden we de bus naar Toronto gehaald. Rond 11.00 uur kwamen we aan in Toronto. Het was prachtig weer, alhoewel je tussen al die gebouwen niet echt de warmte voelde, maar het was heerlijk. We besloten om eerst richting het water te lopen. Toronto ligt aan Ontario Lake dus dat moest wel mooi zijn. En dat was het ook! Op zoek naar het water liepen we al door de stad, het was namelijk paar bloks lopen. Ook kwamen we langs de CN Tower en het Rogers Centre. We hadden toch wel erg honger dus eerst even een eetplekje zoeken. Dichtbij het water op een terrasje hebben we gegeten. Helaas viel het eten een beetje tegen maar ach, voor die prijs en het uitzicht was dat niet zo erg. Vervolgens opzoek gegaan naar een ferry, die ons naar de overkant kon brengen. Dit was even zoeken, er waren zoveel bootmogelijkheden maar niet degene die wij zochten. Uiteindelijk toch een watertaxi gevonden die ons naar de overkant kon brengen voor een leuke prijs. Deze rit was nog geen 10 minuten denk ik maar toen hadden we al een prachtig uitzicht over de skyline. Aangekomen op het eiland moesten we zowat die boot uit klimmen, haha. Maar we waren er! Hier even lekker gewandeld en genoten van het weer plus genoten van het mooie uitzicht over de skyline. Hier natuurlijk weer genoeg foto’s gemaakt! Was echt een heel mooi uitzicht, met dat water en de zon en al die hoge gebouwen! Het zal ook wel gescheeld hebben dat het mooi weer was, geeft toch iets extra’s. Heel veel foto’s later was het tijd om lekker wat te gaan drinken. Aan het water, met uitzicht over de skyline was een bar waar we wat konden drinken. De andere hadden Corono’s besteld en ik zat lekker aan de cola, haha. Omdat we natuurlijk maar een dag hier hadden en de bus ’s avonds weer terug moesten halen was het weer tijd om het eiland te verlaten. Rond 16.30 uur hadden we de ferry terug naar het vaste land. We zouden naar de CN Tower gaan! We hadden hier natuurlijk al tickets voor gekocht en moesten deze dan gebruiken ook. Was erg makkelijk dat we de tickets al hadden want moesten niet in de rij staan om naar boven te gaan. Je gaat in een lift naar boven (gelukkig maar), maar je kunt naar buiten kijken vanuit de lift, dus je ziet de afstand met de grond steeds hoger worden! Is leuk om te zien, en dan kom je boven en dan is het gewoon weer heerlijk om zo hoog op een gebouw te staan met een prachtig uitzicht over een stad. Heerlijk vind ik dat! Waar wij kaartjes voor hadden, had twee verdiepingen. Een is gewoon binnen achter glas en de andere is wel buiten maar met heel veel gaas er voor. Is erg jammer want je kunt dan niet hele mooie foto’s maken. Er is ook nog een mogelijkheid om nog hoger te gaan, maar daar hadden wij geen kaartjes voor. Plus je kan zelfs over de rand hangen als je wilt, dan zit je wel vast natuurlijk, maar dit kostte 175 dollar dus hebben we maar niet gedaan. Lijkt me echter wel heel gaaf, of ik het zou durven is een tweede maar ik ga het maar niet proberen. (Staat nog te veel op de planning). Op de CN tower heel wat foto’s gemaakt. Ook was er een stuk van de grond, glas zeg maar. Dus kon je echt naar beneden kijken. Helaas zag je meer beton van de toren zelf dan wat anders, maar het is een leuk idee. We waren om 17.00 uur boven en rond 19.00 uur zou de zon ondergaan. We hadden van een andere exchange student gehoord dat dat heel mooi was, dus dat wilden Milou en ik met onze eigen ogen zien. Kristel en Simone waren al om 18.00 uur naar beneden te gaan om ergens iets te eten. Milou en ik hebben op de toren een broodje gegeten, buiten, in het zonnetje met een prachtig uitzicht en het gejuich van fanatieke baseball fans. (Rogers Centre ligt pal naast de CN Tower en hier was een baseball wedstrijd bezig, de Blue Jays (uit Toronto) hadden een wedstrijd. Dat was echt heel leuk om te horen. Helaas kon je niet heel de wedstrijd zien maar je zag wel mensen staan en zitten etc. Rond 18.30 uur begon dan toch echt de zon beetje onder te gaan. Prachtig uitzicht met een hele mooie oranje gloed! Dit was zeker de moeite waard. Om 19.00 uur was het toch tijd om weer naar beneden te gaan want onze bus zou om 20.30 uur vertrekken en je moet er toch wat van te voren aanwezig zijn plus we moesten nog zoeken waar het zou zijn. Het was nu donker en heel druk op straat maar beetje zoeken hebben we het gevonden. Zonder GPS dus daar zijn we best trots op! Als je thuis de weg even niet weet kijk je even op de GPS, maarja, zonder internet gaat dat dus niet. Haha. Gelukkig hadden we het op tijd gevonden. Kristel en Simone zaten er ook al te wachten. We waren dus weer compleet en de bus kon vertrekken, terug naar London. Rond 24.00 uur waren we dan eindelijk weer terug op onze kamers. Het was een vermoeiende dag, maar zeker de moeite waard! Ik vind Toronto een hele mooie stad. Het is een grote wereldstad, maar er zijn zoveel mogelijkheden waar je tot rust kan komen. Zoals op het eiland met een prachtig uitzicht. Maar ook toen we de met bus erdoorheen reden zag je gewoon straten met normale huizen en bomen, haha klinkt heel belachelijk nu misschien maar ik vond het er gewoon heel peacefull uitzien, haha. Ook als je er loopt lijkt het helemaal niet zo druk terwijl het echt een grote stad is. Haha, zoals je kunt lezen was het gewoon een topdag! Zaterdag gaan we weer naar Toronto, maar dan weer met de schoolbus naar Nuit Blanche. Eind oktober gaan we waarschijnlijk een heel weekend naar Toronto om nog meer andere bezienswaardigheden te bewonderen.

Vandaag, 28 september, lekker rustig aan gedaan. Eerst beetje uitgeslapen tot een uur of half 11 en toen kon de dag beginnen. Wat kleding gewassen en we dachten even snel om boodschappen te gaan. Helaas, op zondag kan dat hier niet. De bus rijdt namelijk maar een keer in het uur en ja, wij hadden net de bus gemist toen we bij het busstation aankwamen. Dus we hebben een uur in het zonnetje gezeten, opzich niet heel verkeerd, maar het zit niet zo lekker als je weet dat je nog heel veel moet doen voor school, haha. Maar ach, het was gelukkig mooi weer. De snelle boodschappen werden dus 3 uur weg zijn van thuis terwijl we maar 20 minuten in de winkel gelopen hebben. En echt, dat is heeeel snel voor ons doen! Eindelijk waren we weer thuis om 15.30 uur. Konden we beginnen met schoolwerk. Moeten heel wat assignments en quizes maken. Dat wordt nog even stressen maar om 22.30 uur ben ik er mee gestopt om jullie nog even op de hoogte te brengen van de afgelopen dagen! Morgen nog een dag knallen voor school en hopelijk lig ik dan weer een eind op schema! Ik ga zo lekker m’n bed in, nog even Kees & Co kijken, haha.

Voor jullie weer een nieuwe week begonnen! Fijne werkweek en tot snel!

Liefs, Thyrza

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan en Mirjam:
    29 september 2014
    Ik heb tranen gelachen, je weet vast wel om welk stukje! Geniet er lekker van en veel succes op school! Dikke kus van ons.
  2. Eline:
    29 september 2014
    Leuk thyr!! Druk druk zo te lezen! Maar gelukkig geniet je ook tussen door! Dikke kus XXX
  3. Esther:
    29 september 2014
    Bedankt voor weer een heerlijk verslag. Succes met het 'op schema' komen voor school. Dikke knuffel van ons allemaal!